• Najnowsze

Renault FT17 – rewelacyjny czołg, który walczył w Bitwie Warszawskiej

2020-08-15
Citroen C5 X

Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach

2021-04-14
Alpine F1

Alpine F1 x Felipe Pantone – artystyczna wizja bolidu Alpine

2021-04-14

Nowy Citroën C4 kontra Škoda Scala – kto wygra? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 15/2021

2021-04-14

Test: Nowy Renault Captur 1.5 Blue dCi z automatyczną skrzynią biegów EDC

2021-04-14

Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku

2021-04-14

Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany

2021-04-13

Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, Opel i DS – jaka sprzedaż w pierwszych 10 dniach kwietnia?

2021-04-13

Nowy DS 9 robi wrażenie! Flagowy model DS Automobiles już w Krakowie

2021-04-13

Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai

2021-04-13

Grupa Renault wraz z partnerami tworzy Software Republique

2021-04-13
środa, 14 kwietnia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Renault FT17 – rewelacyjny czołg, który walczył w Bitwie Warszawskiej

Tomasz Nowicki Tomasz Nowicki
2020-08-15
w Historia
Czas czytania4 mins read
374 11
0
330
UDOSTĘPNIEŃ
1.1k
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku

Demonstracje czeskich i austriackich automobilistów. Wielki kryzys motoryzacyjny w Europie lat trzydziestych

Niezwykła historia Stanisława Strażyca. Gdy ruszył szarą limuzyną Citroëna w podróż po całej Polsce, szukano go listami gończymi. Dlaczego?

Renault w swojej historii produkowało nie tylko samochody, ale i uzbrojenie. I to właśnie francuski koncern jako pierwszy na świecie zaproponował konstrukcję czołgu, która obowiązuje – z małymi wyjątkami – do dzisiaj. Pancerny kadłub, w którym kierowca siedzi z przodu, za nim znajduje się obrotowa wieża z brojeniem a na końcu silnik. Czołg ten brał udział w zwycięskiej Bitwie Warszawskiej, której setna rocznica przypada 15 sierpnia.

Autorem projektu czołgu był sam Louis Renault. Opracował on ogólny plan całego pojazdu i ustalił specyfikację. Zakładała ona, że masa czołgu nie może przekroczyć siedmiu ton, co wynikało z możliwości silników – były zbyt słabe, by poradzić sobie z wielką pancerną masą. Najzdolniejszy projektant przemysłowy Renault, Rodolphe Ernst-Metzmaier, opracował szczegółowe plany wykonania FT. Charles-Edmond Serre, wieloletni współpracownik Louisa Renault, zorganizował i nadzorował masową produkcję nowego czołgu.

Czołg miał wiele ciekawych innowacji, przy opracowywaniu których przydało się doświadczenie Renault w konstruowaniu pojazdów.

    • Kierowca siedział z przodu i wchodził przed szeroko otwierane drzwiczki, składające się z trzech części (jedna otwierana do góry, dwie na boki), które były jednocześnie płytą pancerną, osłaniającą czołg z przodu,
    • Dowódca a jednocześnie strzelec był zlokalizowany za nim, mając do dyspozycji obrotową wieżyczkę z uzbrojeniem, początkowo z karabinem maszynowym, później montowano tam niewielkie działko ,
    • Gąsienice FT były automatycznie napinane, aby zapobiec ich rozpięciu, a zaokrąglony przód ułatwiał pokonywanie rowów,
    • Silnik został zaprojektowany do normalnej pracy pod każdym nachyleniem, Renault FT mógł pokonywać bardzo strome wzniesienia bez utraty mocy,
    • Skuteczną wentylację wewnętrzną zapewniał wentylator chłodnicy silnika, który wciągał powietrze przez przedni przedział załogi czołgu i wypychał je przez tylną komorę silnika,
    • Z tyłu wieży znajdowały się drugie odchylane drzwiczki, które służyły do awaryjnego opuszczania pojazdu,
    • Większość płyt pancernych była nachylona pod pewnym kątem, co utrudniało ich przebicie pociskiem.

Prototyp stale udoskonalano. Czołg wszedł do produkcji w 1917 roku a do końca wojny wyprodukowano 2697 szt. Połowa wszystkich wyprodukowanych czołgów była wyprodukowana w zakładach Renault w miejscowości Boulogne-Billancourt. Co ciekawe, Louis Renault zgodził się na przekazanie praw do produkcji czołgu także innym zakładom we Francji.

Czołg Renault FT okazał się najlepiej zaprojektowanym czołgiem bojowym całej wojny, niezawodnym, ekonomicznym i przystosowanym do masowej produkcji przemysłowej. Odegrał główną rolę w ofensywach w 1918 roku, kiedy to otrzymał nazwę „Victory Tank” (zwycięski czołg). Po zakończeniu I wojny światowej czołgi Renault FT były eksportowane do wielu krajów, w tym do Belgii, Brazylii, Czechosłowacji, Estonii, Finlandii, Iranu, Japonii, Litwy, Holandii, Polski, Rumunii, Hiszpanii, Szwajcarii, Turcji i Jugosławii. Stanowiły uzbrojenie jednostek pancernych przez wiele lat.

W 1919 roku we Francji, w ramach Armii Polskiej gen. Hallera, utworzono 1. Pułk Czołgów, wyposażony w 120 szt. Renault FT. W sierpniu 1920 r. czołgi Renault wzięły udział w Bitwie Warszawskiej. Wykorzystano je m.in. w czasie zaciętych walk o Radzymin, ataku na Mińsk Mazowiecki oraz Mławę.

Czołgi Renault FT17 wzięły też udział w walkach w czasie II Wojny Światowej. Wtedy były już jednak przestarzałe i były wykorzystywane m.in. jako wzmocnienie pociągów pancernych lub stacjonarne punkty ogniowe.

Dzisiaj jeden czołg FT17 można oglądać w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Na świecie zachowało się około 40 egzemplarzy.

Galeria

Newsletter

2.8 4 głosy
Ocena artykułu
Tagi: FT17Renault
Udostepnij132Tweet83Udostepnij23
Poprzedni

Peugeot 308 RC jako szalony radiowóz żandarmerii

Następny

Tata Winger czyli Renault Trafic I generacji z Indii

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Tata Winger czyli Renault Trafic I generacji z Indii

Dacia Duster jako kamper. Praktyczny zestaw na kemping z łóżkiem

Renault Zoe, samochody elektryczne

Ładowanie samochodów elektrycznych w Polsce. Co może pójść nie tak?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Zlot PIKUR
Cze 24 - 27 2021

Ogólnopolski Zlot Renault 2021

OSiR Wawrzkowizna
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Zlot Renault 5
Lip 16 - 18 2021

XVI Ogólnopolski Zlot Renault 5

Miedziana Góra, Tor Kielce
Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Anonimowo o Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • jaro o Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany
    • Adam o Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • MS o Nowa Dacia Bigster w wersji Access. Budżetowy 7-miejscowy SUV
    • Toper o Nowy Citroën C5 X w szczegółach. Sedan, kombi i crossover w jednym (informacje, zdjęcia, film)
    • adam o Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai
    • Pablo o Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai
    • Rafał o Nowy DS 9 robi wrażenie! Flagowy model DS Automobiles już w Krakowie
    • John o Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, Opel i DS – jaka sprzedaż w pierwszych 10 dniach kwietnia?
    • FioleK o Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • Alpine F1 x Felipe Pantone – artystyczna wizja bolidu Alpine
    • Nowy Citroën C4 kontra Škoda Scala – kto wygra? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 15/2021
    • Test: Nowy Renault Captur 1.5 Blue dCi z automatyczną skrzynią biegów EDC
    • Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku
    • Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany
    • Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, Opel i DS – jaka sprzedaż w pierwszych 10 dniach kwietnia?
    • Nowy DS 9 robi wrażenie! Flagowy model DS Automobiles już w Krakowie
    • Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai
    • Grupa Renault wraz z partnerami tworzy Software Republique


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    0
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.