Grupa Renault osiągnęła bardzo wyniki: podwojona rentowność, rekordowe przepływy pieniężne, wypłata dywidendy i dalsza poprawa oczekiwana w 2023 r. To dobrze wróży dla całego koncernu.
„Rok 2022 spełnił swoje obietnice z nawiązką: z wynikami powyżej naszych początkowych celów i oczekiwań rynku, zakończyliśmy pierwszą fazę planu „Resurrection” trzy lata przed terminem. Wyniki te odzwierciedlają energię i ciężką pracę zespołów Grupy Renault, nawet w sytuacji, gdy musieliśmy stawić czoła silnym przeciwnościom losu związanym ze sprzedażą naszej działalności w Rosji, kryzysem półprzewodników oraz wzrostem kosztów. Podstawy Grupy Renault zostały gruntownie odbudowane i nie będzie już odwrotu. Perspektywy finansowe na rok 2023 i powrót dywidendy są tego ilustracją. Osiągnęliśmy też nasz cel zmniejszenia o 25% naszego globalnego śladu węglowego.
Chciałbym podziękować zespołom za te dobre wyniki. Wierzymy w przyszłość Grupy. Znakomity udział naszych pracowników w planie akcji jest tego dowodem i napawa mnie szczególną dumą. Drugi etap planu, „Renovation”, skoncentrowany na produktach, jest już w znacznym stopniu realizowany i pozwoli Grupie Renault na posiadanie najlepszej od 30 lat linii pojazdów. Sukcesy Renault Megane E-TECH Electric, Renault Austral i Dacia Jogger to pierwsze z tej fali. Nasze postępy w realizacji pierwszych strategicznych i finansowych kamieni milowych Renaulution pozwalają nam otworzyć, od dziś, najbardziej ekscytujący rozdział naszego planu: „Revolution”.
Wreszcie, jak ogłoszono 6 lutego z naszymi partnerami Nissanem i Mitsubishi, nowe fundamenty naszego Sojuszu zostaną wdrożone od tego roku za pomocą projektów operacyjnych, które tworzą wartość dla wszystkich interesariuszy. Go 2023!” powiedział Luca de Meo, Prezes Zarządu Grupy Renault, komentując wyniki grupy.
Wyniki finansowe i sprzedaż:
- Przychody grupy na poziomie 46,4 mld euro: +11,4% vs 2021 r.
- Marża operacyjna grupy na poziomie 2,6 mld euro (5,6% przychodów): wzrost o 1,4 mld euro w porównaniu z 2021 r. (+2,8 pkt), osiągnięcie 6,4% w 2022 r. (+2,9 pkt w porównaniu z 2021 r.)
- Marża operacyjna w segmencie motoryzacyjnym na poziomie 1,4 mld euro (3,3% przychodów): wzrost o 1,4 mld euro w porównaniu z 2021 r. (+3,3 pkt), osiągnięcie poziomu 4,2% w 2022 r. (+3,5 pkt w porównaniu z 2021 r.)
- Rekordowa marża operacyjna w branży motoryzacyjnej na pojazd
- Zysk netto z działalności kontynuowanej w wysokości 1,6 mld euro, wzrost o 1,1 mld euro w porównaniu z 2021 r.
- Dochód netto z działalności zaniechanej na poziomie -2,3 mld euro ze względu na korektę bezgotówkową związaną ze zbyciem rosyjskiej działalności przemysłowej ogłoszoną 16 maja 2022 r.
- Rekordowe przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w branży motoryzacyjnej na poziomie 2,1 mld euro (w tym 800 mln euro dywidendy z Mobilize Financial Services): wzrost o 1,2 mld euro w porównaniu z 2021 r.
- Środki pieniężne netto w sektorze motoryzacyjnym: powrót do wartości dodatniej na poziomie +549 mln euro na 31 grudnia 2022 r. w porównaniu do -1,1 mld euro na 31 grudnia 2021 r., czyli poprawa o 1,6 mld euro
- Punkt rentowności obniżony o 50% w porównaniu z 2019 r.
- Cel redukcji globalnego śladu węglowego3 o -25% w stosunku do 2010 r. osiągnięt
Portfel zamówień na rekordowym poziomie i sukces nowych pojazdów
- Portfel zamówień Grupy w Europie na rekordowym poziomie: 3,5 miesiąca sprzedaży na koniec roku
- Mix sprzedaży do klientów detalicznych w 5 głównych krajach europejskich (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania): 67% (+9 pkt vs 2021, +15 pkt vs 2019)
- Rosnące wyniki sprzedaży E-TECH4, stanowiące 39% sprzedaży samochodów osobowych marki Renault w Europie (+9 pkt vs 2021). Renault jest 3. marką na rynku czystych EV i 2. marką na rynku full-hybrid w Europie
Sukces modeli
- Renault Arkana odnotowało w 2022 roku 86 000 sprzedaży w ponad 50 krajach. W Europie 65% sprzedaży przypada na wersję E-TECH, 74% na najwyższe wersje i 56% w kanale detalicznym
- Renault Megane E-TECH Electric osiągnęło ponad 33.000 sprzedaży w 2022 roku, od momentu wprowadzenia na rynek pod koniec II kwartału 2022 roku. Było numerem 1 wśród EV we Francji w 2022 H2. Na dzień dzisiejszy od momentu premiery odnotowano 49 000 zamówień, z czego ponad 70% na najwyższe wersje i ponad 80% na najmocniejsze silniki
- Dacia Sandero, ze sprzedażą 229 500 sztuk, pozostała najlepiej sprzedającym się pojazdem dla klientów detalicznych w Europie od 2017 roku
- Wprowadzona na rynek w połowie 2021 r., Dacia Spring w 100% elektryczna odnotowała 48 900 sprzedaży, wzrost o 75% w stosunku do 2021 r. i była numerem 3 wśród EV sprzedawanych klientom detalicznym w Europie
- Dacia Jogger odnotowała prawie 57 000 sprzedaży i była numerem 2 segmentu C (ex. SUV) sprzedanym klientom detalicznym w Europie
- Alpine osiągnęła rekordowy poziom sprzedaży, wzrost o 33% w porównaniu z rokiem 2021
Renault Group – wyniki skonsolidowane
W milionach € |
2021 8 |
2022 |
Zmiana |
Przychody grupy |
41,659 |
46,391 |
+11.4% |
Marża operacyjna |
1,153 |
2,595 |
+1,442 |
% dochodów |
2.8% |
5.6% |
+2.8pts |
Pozostałe przychody i koszty operacyjne |
-253 |
-379 |
-126 |
Przychody operacyjne |
900 |
2,216 |
+1,316 |
Przychody i koszty finansowe netto |
-295 |
-486 |
-191 |
Wkład od firm sojuszu |
515 |
423 |
-92 |
w tym Nissan |
380 |
526 |
+146 |
Podatki bieżące i odroczone |
-571 |
-533 |
+38 |
Dochód netto |
967 |
-700 |
-1,667 |
w tym z działalności kontynuowanej |
549 |
1,620 |
+1,071 |
w tym działalność zaniechana |
418 |
-2,320 |
-2,738 |
Zysk netto, udział Grupy |
888 |
-338 |
-1,226 |
Operacyjne przepływy pieniężne w branży motoryzacyjnej |
889 |
2,119 |
+1 ,230 |
Pozycja finansowa netto przemysłu motoryzacyjnego |
-1,100 na 2021-12-31 |
+549 na 2022-12-31 |
+1,649 |
Przychody Grupy osiągnęły 46 391 mln euro, co oznacza wzrost o 11,4% w porównaniu z rokiem 2021. Przy stałych kursach walut5 wzrósł o 12,4% (-1 punkt ujemnego efektu kursów walut).
Przychody branży motoryzacyjnej wyniosły 43 121 mln euro, co oznacza wzrost o 11,4% w porównaniu z rokiem 2021. Przy stałych kursach wymiany6 wzrósł o 12,6% (-1,2 punktu ujemnego efektu kursowego związanego głównie z dewaluacją liry tureckiej i peso argentyńskiego).
Efekt wolumenu wyniósł +3,4 punktu dzięki sukcesowi handlowemu pojazdów w połączeniu z lepszą dostępnością komponentów. Faktury przewyższyły sprzedaż z powodu opóźnień w dostawie pojazdów zamówionych i zafakturowanych dla niezależnych dealerów w celu zaspokojenia popytu klientów. Opóźnienia te wynikały z problemów w logistyce zewnętrznej pod koniec roku.
Efekt cenowy, dodatni o +9,7 pkt, odzwierciedlał kontynuację polityki handlowej Grupy, rozpoczętej w III kwartale 2020 r., skoncentrowanej na wartości nad wolumenem, a także podwyżki cen w celu zrównoważenia inflacji kosztów oraz optymalizację rabatów handlowych. Wyniósł on +12,1 punktu w 2022 H2 po +7,4 punktu w H1.
Sukcesy Renault Megane E-TECH Electric wprowadzonego na rynek pod koniec 2022 r., Renault Arkana wprowadzonego na rynek w 2021 r., a także Dacii Jogger wprowadzonej na rynek w 2022 r. świadczą o odnowie i ofensywie marek Renault i Dacia w segmencie C. Wygenerowało to w 2022 r. dodatni efekt mixu produktowego o +2,8 pkt.
Wpływ sprzedaży do partnerów, ujemny o -1,4 pkt, wynikał głównie ze zmniejszenia produkcji silników wysokoprężnych i pojazdów dla partnerów Grupy Renault (zakończenie kontraktów Master dla Opla i Traffic dla Fiata z końcem 2021 roku).
Efekt „Inne”, w wysokości -1,8 punktu, wynikał ze spadku wkładu sprzedaży z sieci Renault Retail Group (RRG) po zbyciu oddziałów i niższej sprzedaży samochodów używanych, częściowo skompensowanego przez dobre wyniki w działalności posprzedażowej.
Grupa odnotowała dodatnią marżę operacyjną w wysokości 2 595 mln euro (5,6% przychodów) w porównaniu z 1 153 mln euro (2,8% przychodów) w 2021 roku (+1 442 mln euro i +2,8 punktu). Poprawiła się ona sekwencyjnie do 6,4% w 2022 H2 wobec 4,7% w 2022 H1.
Marża operacyjna w branży motoryzacyjnej wyniosła 1 402 mln euro (3,3% przychodów z branży motoryzacyjnej) wobec -3 mln euro w 2021 roku (+3,3 punktu).
Pozytywny efekt mix/price/enrichment w wysokości +3 539 mln EUR ilustrował sukces polityki handlowej skoncentrowanej na wartości nad wolumenem. W dużej mierze zrównoważył on wzrost kosztów, który wyniósł -2 288 mln EUR. Wzrost ten wynikał głównie z wpływu inflacji na surowce (-1,916 mln EUR), na koszty zakupu oraz na koszty produkcji i logistyki, pomimo ciągłego zwiększania wydajności. Efekt wolumenu wyniósł +199 mln EUR.
Najnowsze komentarze