Ponad sto lat temu Citroën Type A o mocy 10 KM był reklamowany przez inżyniera konstruktora, Andre Citroëna. Ten elegancki samochód można było zamówić w kilku rodzajach nadwozia a cena zaczynała się od 7.250 franków co według dzisiejszego kursu mogło wynosić około 50 tysięcy złotych. Dobra cena, prawda? Dwa miesiące później samochód trafił do sprzedaży.
Citroën Typ A był produkowany od czerwca 1919 r. do grudnia 1921 r. w Paryżu we Francji. Był to pierwszy samochód Citroëna, jaki kiedykolwiek wyprodukowano. Powstało ponad 24 tysięcy egzemplarzy. Samochód ten miał czterocylindrowy silnik, chłodzony wodą. Początkowo jego moc wynosiła 10 KM, później została nieco powiększona. Podwozie miało odwrócone ćwiartkowe eliptyczne sprężyny z przodu i podwójne ćwierćeliptyczne z tyłu. Hamulce zamontowani na tylnych kołach.
Podwozie wykonano w dwóch długościach a dostępne były różnorodne nadwozia. Długie podwozie było dostępne jako Torpedo (czteroosobowy tourer), Torpedo Sport, Conduite Intérieure, Coupe de Ville i lekka ciężarówka oraz krótkie podwozie z Torpedo (3-osobowe), Conduite Intérieure, Coupe de Ville i Camionette. Krótsze podwozie o rozstawie osi wynoszącym 2.550 mm (100,4 cala) było dostępne tylko na żądanie, po 1920 roku wycofano je z oferty, co pozwoliło uzyskać większą standaryzację i obniżenie kosztów. W pierwszym roku produkcji standard Typ A kosztował 7.950 franków. Rok później cena sprzedaży wzrosła do 12.500 franków.
Premiera samochodu miała miejsce w 1919 roku, jednak sprzedaż na dobre ruszyła rok później. W ciągu roku z fabryki wyjechało ponad 20.000 samochodów. Z produkcją wynoszącą 100 pojazdów dziennie, Citroën stał się pierwszym masowym producentem na naszym kontynencie, dlatego do dzisiaj jest nazywany Henrym Fordem Europy.
Originally posted 2019-04-11 06:33:33.
Najnowsze komentarze