Regionalny Plan Rozwoju Samochodów Elektrycznych przewiduje wyznaczenie Kierownika Projektu Samochodów Elektrycznych, analizę wyposażenia parków samochodowych samorządu regionalnego w samochody elektryczne, projekt utworzenia infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych.
W realizację Planu włączy się ośrodek MEDEE (zajmujący się sprawnością energetyczną napędów elektrycznych) we współpracy z ośrodkiem I-TRANS.
W czasie Międzynarodowego Salonu w Hanowerze zaprezentowano produkcyjny design i podano cenę Kangoo Express Z.E., pierwszej wielkoseryjnej furgonetki elektrycznej zaprojektowanej i wyprodukowanej przez producenta samochodowego.
Model ten, produkowany w fabryce Renault MCA* w Maubeuge (Francja), zostanie wprowadzony na rynek w połowie 2011 roku.
Renault, jako firma odpowiedzialna społecznie pragnie odegrać pionierską rolę w rozwoju dostępnych dla wszystkich środków transportu spełniających założenia zrównoważonego rozwoju. Przejawem tego dążenia jest nieustanna dbałość koncernu o ograniczenie oddziaływania samochodu na środowisko w całym cyklu życia produktu (od projektu, produkcji, przez użytkowanie po wycofanie z eksploatacji). Dlatego właśnie Renault zaangażowało się w projekt samochodów elektrycznych. Do końca 2012 roku na rynek trafi gama 4 elektrycznych pojazdów tej marki.
Renault jest największym pracodawcą prywatnym w Regionie Nord-Pas de Calais. Jest właścicielem 4 zakładów:
– fabryki im. Georges’a Besse’a w Douai, która produkuje Mégane CC i Scénic,
– fabryki Maubeuge MCA* (Maubeuge Construction Automobile), która produkuje Kangoo,
– fabryki STA w Ruitz, produkującej automatyczne skrzynie biegów, której 80% akcji należy do Renault,
– fabryki w Douvrin (Française de Mécanique), produkującej silniki, której 50% akcji należy do Renault.
Dwa zakłady w Douai i Maubeuge zatrudniają ponad 7.000 osób.
List intencyjny między Renault i władzami Regionu Nord-Pas de Calais obejmuje wiele aspektów:
Wyposażenie samorządowych parków samochodowych na terenie regionu
Władze Regionu zobowiązują się do promowania wyposażenia w samochody elektryczne samorządów lokalnych działających na jego obszarze. Aby dać przykład innym, samorząd regionalny wyposaży własny park w samochody elektryczne Renault.
Stworzenie infrastruktury do ładowania akumulatorów
Władze Regionu pokryją znaczącą część kosztów projektów infrastruktury realizowanych przez samorządy lokalne, a także samej infrastruktury, ze szczególnym uwzględnieniem stref ekonomicznych i parkingów publicznych. Priorytetowo należy dążyć do tego, aby zasilanie infrastruktury do ładowania akumulatorów oparte było na odnawialnych źródłach energii i/lub lub zakupie energii bezpośrednio od dostawcy. Warunki i tryb finansowania infrastruktury do ładowania akumulatorów zostaną określone po podjęciu odpowiedniej uchwały przez Zgromadzenie Regionalne.
Promocja samochodów elektrycznych
> Wsparcie dla samorządów lokalnych
Władze Regionu Nord-Pas de Calais zobowiązują się do promowania samochodów elektrycznych w samorządach lokalnych na swoim obszarze działania. W tym celu władze Regionu postanowiły wprowadzić Regionalny Plan Rozwoju Samochodów Elektrycznych. Związek gmin miejskich Maubeuge Val de Sambre (AMVS) postanowił włączyć się w inicjatywę regionalną i jednocześnie podjął współpracę z Renault, podpisując odrębną Umowę o Współpracy. Władze Regionu mogą zaproponować innym samorządom nawiązanie podobnych form współpracy, jak zainicjowana przez AMVS, będący eksperymentalnym związkiem gmin i wzorem dla innych.
> Zakup samochodów elektrycznych przez firmy
Początkowo wsparcie będzie adresowane do firm rzemieślniczych i bardzo małych przedsiębiorstw, przy udziale samorządów gospodarczych (Izby Przemysłowo-Handlowe, Izby Rzemieślnicze). Pomoc małym i średnim przedsiębiorstwom zakłada w szczególności dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego, sprawdzenia stanu instalacji elektrycznej i zainstalowanie odpowiedniego gniazdka zasilającego.
> Zakup samochodów elektrycznych przez klientów indywidualnych
Jednocześnie partnerzy zobowiązują się do wspierania zakupu samochodu elektrycznego przez klientów indywidualnych. Zostanie utworzona grupa robocza, która zajmie się wyłącznie tą kwestią. Będzie złożona z członków władz Regionu oraz pracowników Renault i przeanalizuje w szczególności wprowadzenie środków mających zachęcić przyszłych nabywców oraz organizację kampanii promocyjno-informacyjnych.
Wyznaczenie Kierownika Projektu Samochodów Elektrycznych
W fazie operacyjnej i pilotażowej Porozumienia, Renault i władze Regionu wyznaczą po jednym Kierowniku Projektu. Kierownik Projektu mianowany przez władze Regionu będzie odpowiadał za Plan Rozwoju i zajmie się w szczególności obsługą prac Konferencji Regionalnej.
Wkład naukowy, szkolenia, wykorzystanie, innowacyjność
Ośrodek MEDEE (zajmujący się sprawnością energetyczną napędów elektrycznych), w porozumieniu z ośrodkiem I-TRANS, będzie wspierał swoim doświadczeniem realizację priorytetowych celów programu. Szkoły wyższe (CRGE) z regionu zaangażują się w popularyzację i wspieranie projektu wprowadzenia samochodów elektrycznych poprzez działania komunikacyjne, podejmowanie projektów eksperckich i badawczych na zasadach partnerskich.
Powstanie specjalny kierunek: Master w dziedzinie Inżynierii Pojazdów Elektrycznych w ośrodku Arts et Métiers ParisTech de Lille (Szkoły Inżynierii ParisTech w Lille).W ramach szkoleń ustawicznych kształceni będą specjaliści w dziedzinie nowych elektrycznych zawodów przyszłości. Planuje się również wsparcie w zakresie podniesienia kwalifikacji dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Produkując samochód elektryczny koncern Renault wybrał przełomową technologię. To najlepsza odpowiedź na wyzwania energetyczne i środowiskowe, gdyż jest to samochód, który podczas eksploatacji nie emituje ani CO2, ani cząstek stałych, ani hałasu − powiedział Patrick Pélata, Zastępca Dyrektora Generalnego ds. Operacji.
Fabryka Renault MCA* w Maubeuge, która od 1999 roku wykorzystuje w procesie produkcyjnym wody opadowe, jest w stanie sprostać temu wyzwaniu. Właśnie tam będzie produkowana pierwsza wielkoseryjna furgonetka elektryczna Kangoo Express Z.E.
Kangoo Express Z.E. będzie sprzedawane w Europie w 2011 roku za 15.000 – 20.000 € netto (bez opcji), zgodnie z obowiązującą polityką ulg podatkowych. Posiadanie samochodu nie będzie łączyć się z posiadaniem na własność akumulatora: klienci będą mogli kupić lub wynająć furgonetkę Z.E. i wykupić miesięczny abonament na akumulator za cenę od 72 € netto.
Jednorazowe naładowanie akumulatora Kangoo Express Z.E. będzie kosztowało 1-2 € w zależności od ceny kWh, co jest przełomem w porównaniu do wydatków na paliwo w samochodach z silnikiem spalinowym.
* Renault MCA (Maubeuge Construction Automobile)
Zatrudnienie: 2.278 pracowników na dzień 31 grudnia 2009 r.
Historia
1969: Utworzenie fabryki w Maubeuge przez Société des Usines Chausson (SUC), z dwoma wydziałami produkcyjnymi (tłocznia i blacharnia).
1971: Utworzenie spółki Chausson Carrosserie, w której 52% udziałów ma SUC, 24% Renault, a 24% Peugeot. Budowa trzech nowych wydziałów produkcyjnych: lakierni, montażowni i wydziału prac wykończeniowych.
1972: Taśmę opuszcza pierwszy samochód (Renault 17).
1976: Włączenie tłoczni i blacharni do Chausson Carrosserie.
1977: Wykupienie udziałów Peugeota i SUC w Chausson Carrosserie przez spółkę Renault, która obejmuje 99,9% kapitału.
1981: Chausson Carrosserie przekształca się w MCA (Maubeuge Construction Automobile).
1993: Wdrożenie planu modernizacji instalacji produkcyjnych zmierzającego do rozpoczęcia produkcji Kangoo w MCA.
1997: Włączenie MCA do Dyrekcji Samochodów Dostawczych (DVU). Rozpoczęcie produkcji Kangoo i Kangoo Express.
2000: Wstrzymanie produkcji modelu Renault Express.
2003 : Rozpoczęcie produkcji Kangoo Faza 2 i Kubistaru, produktu Aliansu. Cztery gwiazdki dla Kangoo na testach Euro NCAP.
2005: Umowa produkcyjna dotycząca Kangoo generacji 2006.
2007: Umowa produkcyjna dotycząca nowego Kangoo w wersji osobowej i dostawczej
2010: Umowa produkcyjna dotycząca nowego Kangoo Express Maxi.
2011: Kangoo Express Z.E.
Certyfikaty: EAQF, ISO 9001 wersja 2000, ISO 14001, RHP.
Wytwarzane produkty: Kangoo II, Kangoo II Express.
Źródło : Renault Polska
Najnowsze komentarze