Oprócz dostawy silników, Renault Sport F1 będzie prowadziło wraz ze swymi partnerami badania nad zaawansowanymi technologiami oraz programami projektowymi w zakresie przeniesienia napędu i układów odzyskiwania energii kinetycznej (KERS).
Nowa jednostka będzie musiała znaleźć odpowiedź na wyzwanie technologiczne, jakim są nowe przepisy dotyczące silników. Będzie pełniła rolę laboratorium badawczego, gdzie będą powstawały technologie bardziej przyjazne dla środowiska, zarówno termiczne jak i elektryczne, które będą mogły znaleźć zastosowanie w seryjnie produkowanych samochodach.
Renault Sport F1 będzie prowadziło działalność w Viry-Chatillon, historycznej bazie technicznej Renault, pod względem technologii F1. Jej prezesem będzie Bernard Rey, członek zarządu Renault.
Utworzenie Renault Sport F1 towarzyszy decyzji Renault o sprzedaży mniejszościowych udziałów w Renault F1 Team spółce Genii Capital. Firma Renault będzie nadal zapewniała silne wsparcie ekipie z Enstone jako dostawca silników. Będzie również służyć jej swoim doświadczeniem technicznym i konstruktorskim.
Siłą Renault jest doświadczenie − 29 sezonów startów w F1, ukoronowanych 9 tytułami Mistrza Świata Konstruktorów, w tym najnowszym, zdobytym w 2010 przez stajnię Red Bull Racing. W 2010 roku silniki Renault 23 razy znalazły się na podium, w tym odniosły potrójne zwycięstwo w Grand Prix Monako. Zwyciężyły również w 3 z 6 ostatnich wyścigów mistrzostw świata w tym sezonie.
Prawa do F1, FORMUŁA 1, MISTRZOSTWA ŚWIATA F 1 FIA, GRAND PRIX i powiązanych marek sprzedaje Formula One Licensing BV, spółka grupy Formula One. Wszelkie prawa zastrzeżone.
RENAULT SPORT F1 DOSTARCZY W 2011 ROKU SWOJE SILNIKI 3 STAJNIOM FORMUŁY 1
Marka wyposaży w 2011 roku w swoje silniki trzy stajnie wyścigowe:
– Lotus Renault GP: Renault dostarczy silnik oraz zapewni wsparcie techniczne zespołowi Lotus Renault GP, który startował w poprzednich latach pod nazwą Renault F1 Team i z którym dwukrotnie zdobył mistrzostwo świata w 2005 i 2006 roku.
– Red Bull Racing Renault: Mistrz Świata Konstruktorów w 2010 roku, który od 4 sezonów korzysta z silników Renault. Stajnia ta potwierdziła swoje zaufanie do Renault, przedłużając umowę partnerską na dostawę silników na kolejne 2 lata.
– 1Malaysia Racing Team (UK) Ltd: nowy klient Renault w 2011 roku. Jest to nowa stajnia, która zadebiutowała w tej dyscyplinie w 2010 roku, ale z bardzo solidną bazą technologiczną dzięki silnikowi Renault i skrzyni biegów od Red Bull Technology.
Decydując się na wyposażenie trzech stajni w przyszłym sezonie, Renault nawiązuje do swoich tradycji konstruktora silników i mobilizuje siły, aby sprostać nadchodzącym wyzwaniom – w szczególności nowym przepisom dotyczącym silników, które zaczną obowiązywać od przyszłego roku. O ile szczegóły tych przepisów są wciąż jeszcze przedmiotem dyskusji, znane są już przyświecające im wytyczne: innowacje technologiczne Formuły 1 mają jak najlepiej służyć postępowi w samochodach produkowanych seryjnie, stawiać na pierwszym miejscu technologie przyjazne dla środowiska; ograniczać budżety oraz dbać o jak najbardziej widowiskowy charakter F1.
Rok 2011 otwiera nowy rozdział w historii naszego zaangażowania w wyścigi Formuły 1. Odniesione w 2010 roku wspólnie z teamem Red Bull Racing zwycięstwo w pełni ukazało możliwości zespołu konstruktorów silników z Viry-Châtillon i umocniło wiarygodność Renault jako dostawcy silników i nowych technologii. Chcemy się oprzeć na tym zwycięstwie z myślą o najbliższych latach i mamy nadzieję na kolejne zwycięstwa wraz z naszymi partnerami. Renault zamierza odgrywać aktywną rolę względem innych konstruktorów i organizacji sportowych, aby móc stawić czoła najważniejszym, strategicznym wyzwaniom w tej branży: stworzeniu silnika z zastosowaniem technologii, które będą zapowiedzią przyszłych technologii stosowanych w produkcji seryjnej − oświadczył Carlos Ghosn, prezes koncernu Renault.
RENAULT JAKO KONSTRUKTOR SILNIKÓW – NACISK NA INNOWACJE TECHNOLOGOCZNE
W ciągu całej historii związków Renault z Formułą 1 o sukcesach silników firmy decydowała ich doskonałość techniczna, wysoka jakość, zamiłowanie do innowacji oraz zdolność dostosowywania się do okoliczności, jak również do kultury i środowiska każdego z partnerów.
W Formule 1, podobnie jak w produkcji seryjnej, najwyższy poziom jakości stanowi jeden z kluczowych elementów każdego projektu. W obydwu przypadkach wymóg ten pojawia się już na etapie projektowania i dotyczy każdej z dziedzin: organizacji zespołów, wyboru dostawców, zastosowanych rozwiązań projektowych, efektywności produkcji.
Zarówno w przypadku silnika V6 turbo, V10, czy ostatnio V8, konstruktorzy silników Renault udowodnili, że potrafią wszystko przekuć w sukces i to w rekordowo krótkim czasie, wbrew sceptycyzmowi wyrażanemu niekiedy przez otoczenie. Potrafili dostosować silniki Renault do różnych nadwozi i dostarczyć je poszczególnym klientom, stale zwracając przy tym uwagę na kulturę danej firmy i jej wymogi. Poprzez swoje działania i osiągane wyniki przyczynili się do wzmocnienia wizerunku Renault na arenie światowej jako skutecznej i niezawodnej marki.
RENAULT I FORMUŁA 1 – HISTORIA MOTORYZACYJNEJ PASJI I SUKCESÓW
Sport jest mocno zakorzeniony w genach Renault. Już w 1899 roku, a więc w rok po założeniu firmy, Louis Renault podjął decyzję o udziale w wyścigu Paryż – Trouville. Wydarzenie to zapoczątkowalo starty w całej serii wyścigów: Paryż – Ostenda, Paryż – Bordeaux, Paryż – Berlin. Mnożą się również rodzaje zawodów: rajdy na wytrzymałość, rajdy szosowe, wyścigi. Renault zwyciężyło też w pierwszym w historii Grand Prix, zorganizowanym w Le Mans w 1906 roku. Odtąd sporty samochodowe na stałe wpisały się w tradycję firmy.
1977-1986: saga Turbo
W roku 1977 Renault wkroczyło do świata Formuły 1 ze swym słynnym później na całym świecie bolidem Yellow Teapot (Żółtym Czajnikiem). Na pierwszy sukces nie trzeba było długo czekać. W 1979 r. Jean-Pierre Jabouille po raz pierwszy wpisał Renault na listę zwycięzców w Formule 1. Bolid Renault wyposażony był w rewolucyjną jak na owe czasy technologię, którą wszyscy uważali za skazaną na porażkę: silnik turbo. Jednostka ta, w układzie V6, o pojemności zaledwie1500 cm3, pokonała przed linią mety silniki V8 i V12 o pojemności 3000 cm3. Co zadecydowało o sukcesie? System doładowania za pomocą turbosprężarki będącej owocem pomysłowości konstruktorów z Viry-Châtillon. Początkowo mocno krytykowana turbosprężarka została wkrótce zastosowana przez wszystkich konkurentów. Zwycięstwo w Grand Prix Francji stało się pierwszym z długiej serii zwycięstw, aż do czasowego wycofania się Renault z wyścigów w roku 1986.
1989-1997: saga V10
W 1989 roku marka Renault powróciła na linię startową Formuły 1 jako konstruktor silników. To kolejny śmiały krok i ponowne zwycięstwo. Na padoku wypełnionym głównie bolidami z jednostkami V8 i V12, silnik Renault okazał się najlepszym rozwiązaniem technicznym. Konstrukcja V10 została przyjęta przez wszystkie zespoły już w 1996 roku.
W roku 1992, dzięki silnikowi RS4, marka Renault zdobyła podwójne mistrzostwo świata (konstruktorów i kierowców). W sumie, w tym okresie Renault, jako producent silników, sześć razy zdobyło tytuł Mistrza Świata Konstruktorów oraz pięciokrotnie – Mistrza Świata Kierowców.
W roku 1997 firma Renault po raz drugi postanowiła wycofać się z Formuły 1, pozostała jednak obecna poprzez firmę partnerską Mecachrome, która pod nazwami Playlife, Mécachrome i Supertec nadal dostarczała silniki V10 Renault do bolidów. W roku 2000 firma Renault wykupiła stajnię Benettona, aby wystawiając team należący w 100% do marki: oficjalny silnik Renault napędzał bolid Benettona przez cały sezon 2001.
2002-2010: saga w 100% Renault
Rok 2002 to początek nowego rozdziału w historii firmy. Tym razem marka Renault wystawiła na linię startu dwa w 100% sygnowane przez siebie bolidy, z własnym silnikiem i własnym nadwoziem. Po raz kolejny przygoda z Formułą 1 zakończyła się sukcesem: w 2005 roku Renault zdobyło podwójne Mistrzostwo Świata z Fernando Alonso jako kierowcą, i to w dwóch kolejnych sezonach: to pierwszy taki przypadek wśród producentów generalistów.
2010: Dziewiąty tytuł Mistrza Świata w kategorii konstruktorów
Równolegle do tej sygnowanego w 100% przez Renault teamu, marka powróciła do swojej tradycji konstruktora silników, wyposażając w nie od 2007 r. bolidy teamu Red Bull Racing. Decyzja ta okazała się słuszna, jako że trzy lata później silnik Renault dołożył kolejną cegiełkę do serii zwycięstw Renault, zapewniając firmie po raz dziewiąty tytuł Mistrza Świata w kategorii konstruktorów i 8. w kategorii kierowców.
RENAULT W FORMULE 1: MISTRZOWSKIE TYTUŁY, ZWYCIĘSTWA i POLE POSITIONS
1977-1986: KONSTRUKTOR BOLIDÓW, A NASTĘPNIE SILNIKÓW – RENAULT WPROWADZA PRZEBOJEM TURBO
|
Pierwszy tytuł wicemistrza świata kierowców – Alain Prost (1983) |
20 zwycięstw: Renault 15, Lotus – Renault 5 |
|
50 pole positions: Renault 31, Lotus – Renault 19 |
1977: Pierwszy sezon (5 GP)
1978: Pierwsze punkty w mistrzostwach: Jabouille – 4. miejsce w GP Stanów Zjednoczonych
1979: Pierwsze zwycięstwo (Jabouille – GP Francji); 6 pole-positions (Jabouille 4, Arnoux 2)
1980: 3 zwycięstwa (Arnoux 2, Jabouille 1); 5 pole – positions (Jabouille 2, Arnoux 3)
1981: 3 zwycięstwa (Prost – GP Francji, Holandii, Włoch); 6 pole positions (Arnoux 4, Prost 2)
1982: 4 zwycięstwa (Prost 2, Arnoux 2); 10 pole positions (Prost 5, Arnoux 5)
1983: 4 zwycięstwa (Prost); 4 pole positions (Prost 3, de Angelis Lotus – Renault 1)
1984: 3 pole positions (Tambay Renault 1, Mansell Lotus – Renault 1, de Angelis Lotus -Renault 1)
1985: 3 zwycięstwa teamu Lotus – Renault (Senna 2, de Angelis 1); 8 pole positions, w tym Senna – 7.
1986: 2 zwycięstwa teamu Lotus – Renault (Senna); 8 pole positions (Senna)
1989-1997: UZNANY KONSTRUKTOR SILNIKÓW – RENAULT WPROWADZA SILNIK V10 |
– 6 tytułów mistrza świata konstruktorów: Williams-Renault 5 (1992, 1993, 1994, 1996, 1997), Benetton-Renault 1 (1995) – 5 tytułów mistrza świata kierowców: Mansell 1992, Prost 1993, Schumacher 1995, Hill 1996, Villeneuve 1997 – 2 tytuły wicemistrza świata konstruktorów dla teamu Williams-Renault w 1989 i 1992 – 2 tytuły wicemistrza świata kierowców – Mansell w 1991, Hill w 1994
|
75 zwycięstw: 63 Williams – Renault, 12 Benetton – Renault |
|
82 pole positions: 78 Williams – Renault, 4 Benetton – Renault |
1989: 2 zwycięstwa z teamem Williams (Boutsen); 1 pole – position
1990: 2 zwycięstwa z teamem Williams (Patrese 1, Boutsen 1); 1 pole – position (Boutsen)
1991: 7 zwycięstw z teamem Williams (Mansell 5, Patrese 2); 6 pole positions (Patrese 4, Mansell 2)
1992: 10 zwycięstw z teamem Williams (Mansell 9 i Patrese 1); 15 pole positions (Patrese 1, Mansell 14)
1993: 10 zwycięstw z teamem Williams (Prost 7, Hill 3); 15 pole positions (Prost 13, Hill 2)
1994: 7 zwycięstw z teamem Williams (Hill 6, Mansell 1); 6 pole positions (Senna 3, Hill 2, Mansell 1)
1995: 16 zwycięstw: 11 z teamem Benetton (Schumacher 9, Herbert 2) i 5 z teamem Williams (Hill 4, Coulthard 1); 16 pole positions (Williams 12, Benetton 4)
1996: 12 zwycięstw z teamem Williams (Hill 8, Villeneuve 4); 12 pole positions (Hill 9, Villeneuve 3)
1997: 9 zwycięstw: 8 zwycięstw z teamem Williams (Villeneuve 7, Frentzen 1) i 1 z teamem Benetton (Berger); 11 pole positions (Villeneuve 10, Frentzen 1)
1998: 5 razy podium (Williams 3, Benetton 2), 1 pole – position Benetton
1999: 4 razy na podium (Williams 3, Benetton 1)
2000: 3 razy na podium – Benetton
2001: 1 podium dla teamu Benetton – Renault
NB. Podczas krótkiej nieobecności Renault w latach 1998-2000 najlepsze wyniki uzyskiwały silniki Mécachrome, Playlife i Supertec.
2002-2007: KONSTRUKTOR Z TYTUŁEM MISTRZA ŚWIATA |
2 tytuły mistrza świata kierowców – Alonso (2005 i 2006) 2 tytuły mistrza świata konstruktorów (2005 i 2006) |
18 zwycięstw (Alonso 15, Fisichella 2, Trulli 1) |
|
19 pole positions (Alonso 15, Fisichella 2, Trulli 2) |
2002 – najlepsze wyniki: 4 czwarte miejsca (Button 2, Trulli 2)
2003: 1 zwycięstwo (Alonso GP Węgier); 2 pole positions (Alonso)
2004: 1 zwycięstwo (Trulli GP Monaco); 3 pole positions (Trulli 2, Alonso 1)
2005: 8 zwycięstw (Alonso 7, Fisichella 1); 7 pole positions (Alonso 6, Fisichella 1)
2006: 8 zwycięstw (Alonso 7, Fisichella 1); 7 pole positions (Alonso 6, Fisichella 1)
2007-2010: RENAULT – KONSTRUKTOR SILNIKÓW I BOLIDU |
Tytuł mistrza świata – Vettel (2010) Tytuł mistrza świata konstruktorów – Red Bull Racing z silnikiem Renault (2010) |
17 zwycięstw (9 Vettel, 6 Weber, 2 Alonso) |
|
21 pole positions (14 Vettel, 6 Webber, |
Renault, jest zarazem konstruktorem bolidu oraz dostawcą silników – od 2007 roku zapewnia silniki zespołowi Red Bulla.
2007 – najlepsze wyniki: 2. miejsce (Kovalainen, Renault F1 Team, GP Japonii), 3. miejsce (Webber, Red Bull Racing, GP Europy)
2008: 2 zwycięstwa (Alonso, GP Singapuru i Japonii); 3 razy na podium.
2009: 6 zwycięstw (Vettel 4, Webber 2); 6 pole positions (Vettel 4, Webber 1, Alonso 1).
2010: 9 zwycięstw (Vettel 5, Webber 4); 15 pole positions (Vettel 10, Webber 5).
45 KIEROWCÓW I SILNIKI RENAULT
Jean Alesi: Benetton – Renault w 1996 i 1997
Philippe Alliot: Ligier – Renault w 1986 (7 GP)
Fernando Alonso: (2003) 2004; (2005) 2006; (2008) 2009
René Arnoux: Renault w 1979, 1980, 1981, 1982; Ligier – Renault w 1986
Stefan Bellof: Tyrrell – Renault w 1985 (3 GP)
Gerhard Berger: Benetton – Renault w 1996 i 1997
Eric Bernard: Ligier – Renault w 1994 (13 GP)
Mark Blundell: Ligier – Renault w 1993
Thierry Boutsen: Williams – Renault w 1989 i 1990; Ligier – Renault w 1992
Martin Brundle: Tyrrell – Renault w 1985 (8 GP) i 1986; Ligier – Renault w 1993
Jenson Button: Benetton – Renault w 2001; Renault w 2002
Ivan Capelli: Tyrrell – Renault w 1985 (2 GP)
Eddie Cheever: Renault w 1983
Erik Comas: Ligier – Renault w 1992
David Coulthard: Williams – Renault w 1994 (8 GP) i 1995; Red Bull – Renault w 2007-2008
Elio de Angelis: Lotus – Renault w 1983, 84, 85
(Pedro de la Rosa: Arrows – Renault w 2000*)
Andrea de Cesaris: Ligier – Renault w 1984 i 1985 (12 GP)
Johnny Dumfries: Lotus – Renault w 1986
Giancarlo Fisichella: Benetton-Renault w (1998*, 99*, 2000*), 2001; Renault w 2005, 2006 i 2007.
Heinz Harald Frentzen: Williams – Renault w 1997 i 1998*
Romain Grosjean: Renault w 2009 (7 GP)
Johnny Herbert: Ligier – Renault w 1994 (1 GP/16); Benetton – Renault w 1995
François Hesnault: Ligier – Renault w 1984 i Renault w 1985 (1 GP/16)
Damon Hill: Williams – Renault w 1993, 94, 95, 96
Jean-Pierre Jabouille: Renault w 1977, 78, 79, 80
Heikki Kovalainen: Renault w 2007
Robert Kubica: Renault w 2010
Jacques Laffite: Ligier – Renault w 1985 i 1986 (8 GP)
Franck Lagorce: Ligier – Renault w 1994 (2 GP)
Nigel Mansell: Lotus – Renault w 1983 i 84; Williams – Renault w 1991, 92, 94 (4 GP)
Olivier Panis: Ligier – Renault w 1994
Ricardo Patrese: Williams – Renault w 1989, 1990, 1991, 1992
Witalij Pietrow: Renault w 2010
Nelson Piquet Jr.: Renault w 2008, 2009 (10 GP)
Alain Prost: Renault w 1981, 82, 83: Williams – Renault w 1993
Michael Schumacher: Benetton – Renault w 1995
Ralf Schumacher: Williams w 1999*
Ayrton Senna: Lotus – Renault w 1985 i 1986; Williams – Renault w 1994 (3 GP)
Philippe Streiff: Renault w 1984 (1 GP), Ligier (3 GP) i Tyrrell (1 GP) w 1985; Tyrrell – Renault w 1986
Patrick Tambay: Renault w 1984 i 85
Jarno Trulli: Renault w 2002, 2003 i 2004 (15 GP)
Sebastian Vettel: Red Bull-Renault w 2009-2010
(Jos Verstappen: Arrows w 2000*)
Jacques Villeneuve: Williams – Renault w 1996, 1997, 1998*; BAR w 1999*; Renault w 2004 (3 GP na 18)
Derek Warwick: Renault w 1984 i 85
Mark Webber: Red Bull – Renault w 2007-2010
Alexander Wurz: Benetton – Renault w 1997 (3 GP), 1998* i 1999*
(Alessandro Zanardi: Williams w 1999*)
(Ricardo Zonta: BAR w 1999*)
* Silniki skonstruowane we współpracy z Mécachrome, sprzedawane pod nazwą:
– Playlife – w stajni Benetton w sezonach 1998, 1999, 2000
– Mécachrome – w stajni Williams w sezonie 98
– Supertec – w stajni Williams (1999), BAR (1999), Arrows (2000)
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze