Renault doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Aby pokazać Wam, jak do tego podchodzi francuski koncern, prezentujemy drugą część cyklu poświęconego kompleksowym działaniom Renault w tej dziedzinie.
Niski poziom bezpieczeństwa na drodze to nie jest fatum. Jednym z możliwych kierunków działań w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa na drodze są akcje uświadamiające, prowadzone wśród uczestników ruchu drogowego. Zapobieganie polega na ułatwieniu kierowcom przewidywania zagrożenia. Renault udostępnia kierowcom wyposażenie, które pozwala lepiej skoncentrować się na najważniejszym zadaniu, jakim jest prowadzenie samochodu dzięki wspomaganiu kierowcy w wykonywaniu dodatkowych czynności.
Sygnał dźwiękowy i kontrolka niezapięcia pasów (kierowcy i pasażera – SBR: Seat Belt Reminder)
Dlaczego?
Pas jest głównym elementem wyposażania zapewniającym bezpieczeństwo w razie zderzenia, nawet z niską prędkością. Gdyby 100% osób zapinało pasy niezależnie od miejsca zajmowanego w samochodzie, każdego roku można by było uratować we Francji życie 1200 osób. (Źródło: LAB)
Badania LAB wykazują również, że jedynie 74% osób siedzących z przodu i 43% siedzących z tyłu miało zapięty pas podczas wypadku, pomimo że według oficjalnych statystyk wskaźnik zapinania pasów na przednich miejscach wynosi 98%, a na tylnych – 82%.
Do czego służy?
Jeśli kierowca lub jeden z pasażerów siedzących na pozostałych miejscach (w zależności od samochodu) nie zapiął pasa, po przekroczeniu prędkości 20 km/h zapala się kontrolka i w kabinie rozbrzmiewa sygnał dźwiękowy.
Kontrolka i sygnał dźwiękowy są włączane na 30 sekund. Jeśli po upływie tego czasu pas nie zostanie zapięty, na 90 s włącza się mocniejszy sygnał. Po osiągnięciu prędkości 50 km/h sygnał staje się tak głośny, że zagłusza hałas pracy silnika. Po upływie 2 minut kontrolka pali się światłem ciągłym.
Jak działa?
Czujnik umieszczony w klamrze wykrywa brak pasa. Po uwzględnieniu informacji o prędkości samochodu, uzyskanej z prędkościomierza, blok elektroniczny uruchamia kontrolkę i dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.
Czy wiesz, że?
Podczas uderzenia w mur z prędkością 50 km/h, utrzymanie dorosłej osoby o masie 75 kg wymaga siły ponad 2 ton. Zderzenie z taką prędkością odpowiada upadkowi z wysokości trzeciego piętra.
System kontroli ciśnienia w oponach
Dlaczego?
Opony są jedynym elementem pojazdu, który ma styczność z nawierzchnią. Niestety zbyt często zapominamy o nich podczas czynności przeglądowych.
Do czego służy?
W przypadku zbyt niskiego ciśnienia, powolnego uchodzenia powietrza lub ciśnienia niedostosowanego do prędkości, kierowca jest informowany o nieprawidłowości za pomocą kontrolki na desce rozdzielczej. Pojawia się również komunikat wskazujący rodzaj usterki (zbyt niskie / zbyt wysokie ciśnienie, przebicie opony, ciśnienie nieodpowiednie do prędkości samochodu). W niektórych modelach gamy Renault podawane jest również ciśnienie w poszczególnych kołach. Kierowca może dzięki temu zmniejszyć prędkość, uniknąć zbyt szybkiego zużycia opon i ryzyka pęknięcia opony.
Jak działa?
Na każdym kole jest zamontowany czujnik ciśnienia, temperatury i przyspieszenia. Czujniki stale rejestrują różne informacje i przekazują je drogą radiową do jednostki centralnej pojazdu, która analizuje je i ostrzega kierowcę o ewentualnym uchodzeniu powietrza lub nieprawidłowym ciśnieniu.
Czy wiesz, że?
6% śmiertelnych wypadków na autostradzie jest spowodowane pęknięciem opony na skutek zbyt niskiego ciśnienia lub powolnego uchodzenia powietrza. (Źródło: AFSA – Association Française des Sociétés d’Autoroutes – Francuskie Stowarzyszenie Spółek Autostradowych)
Ogranicznik / regulator prędkości
Dlaczego?
Wprowadzony do sprzedaży w 2001 roku regulator / ogranicznik prędkości ułatwia dostosowanie się do przepisowych ograniczeń prędkości.
Do czego służy?
Regulator prędkości jest często przedstawiany jako element podnoszący komfort i zmniejszający zużycie paliwa. Podnosi również bezpieczeństwo, ponieważ zapewnia większy komfort psychiczny podczas jazdy.
Ogranicznik prędkości przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa, ponieważ uniemożliwia kierowcy nieświadome przekroczenie ustalonej przez niego samego granicznej prędkości.
Jak działa?
Regulator / ogranicznik prędkości pojawił się wraz z nową generacją elektronicznie sterowanych pedałów gazu, które zastąpiły tradycyjną linkę. Kierowca ustala pożądaną prędkość za pomocą przycisków +/- umieszczonych na kierownicy. Blok układu stale porównuje zadaną wartość z informacją o prędkości samochodu, uzyskiwaną z prędkościomierza lub czujników prędkości na kołach.
W trybie pracy regulatora układ steruje silniczkiem przepustnicy spalin (w silnikach benzynowych) lub pompą wtrysku (w silnikach wysokoprężnych), w celu utrzymania stałej prędkości. Naciśnięcie
na pedał gazu pozwala przekroczyć zadaną prędkość. Każde naciśnięcie na pedał hamulca lub sprzęgła powoduje dezaktywację systemu.
W trybie pracy ogranicznika system nie oddziałuje bezpośrednio na prędkość przelotową. Niemniej po osiągnięciu granicznej prędkości, włącza silniczki, które powodują „twardnienie” pedału gazu. Jest to sygnał dla kierowcy, jednak nie ogranicza on możliwości przekroczenia ustalonej prędkości, którą można zwiększyć mocno naciskając pedał.
Czy wiesz, że?
Niemal 25% wypadków jest skutkiem błędnej oceny prędkości przez kierowcę. (Źródło: LAB)
Niemal 95% śmiertelnych wypadków ma miejsce przy jeździe z prędkością poniżej 130 km/h (poza autostradami). (Źródło: LAB)
Automatycznie włączane reflektory i wycieraczki przedniej szyby
Dlaczego?
Koncern Renault dąży do odciążenia kierowcy z wykonywania pewnych zadań, aby mógł lepiej skoncentrować się na prowadzeniu samochodu.
Do czego służy?
Reflektory i/lub wycieraczki włączają się automatycznie, gdy wymagają tego warunki zewnętrzne (natężenie światła lub opad). W przypadku wycieraczek system zapewnia optymalne usuwanie wody z szyby stosownie do intensywności opadu.
Jak działa?
System składa się z dwóch czujników zamocowanych na przedniej szybie nad wewnętrznym lusterkiem wstecznym: czujnika deszczu na podczerwień wyposażonego w dwie diody nadawcze i cztery diody odbiorcze oraz biernego czujnika światła wyposażonego w trzy soczewki i trzy fotokomórki.
Działanie czujnika deszczu – dwie diody nadawcze emitują cztery wiązki promieni podczerwonych. Jeśli na szybie jest woda, jedynie część wiązki jest wykrywana przez diody odbiorcze. Informacja jest wówczas przekazywana do bloku elektronicznego, który przesyła do centralnego bloku elektronicznego polecenie uruchomienia wycieraczek z odpowiednią prędkością. Czujnik deszczu przeprowadza pomiar co 2,5 ms. Wynik pomiaru jest porównywany z danymi z ostatnich pięciu sekund w celu zapewnienia maksymalnej szybkości reakcji systemu.
Działanie czujnika światła – trzy soczewki kierują wiązkę światła na trzy fotokomórki. Każda soczewka jest przeznaczona do innego typu wiązki świetlnej: światła z otoczenia, światła padającego z przodu i światła w tunelu. Zebrane informacje są porównywane w celu precyzyjniejszego wychwycenia wjazdu w strefę cienia lub światła.
Czy wiesz, że?
Przeciętny samochód jest wyposażony w około 20-30 różnych przełączników. Konieczność włączenia jednego z nich odwraca uwagę kierowcy od prowadzenia samochodu na 1-2 sekundy. Podczas tego krótkiego okresu czasu samochód jadący z prędkością 90 km/h, pokonuje 25 m, a z prędkością 130 m/h – 36 m.
Reflektory ksenonowe / bi-ksenonowe
Dlaczego?
Podczas jazdy nocą zdolność przewidywania sytuacji na drodze zależy bezpośrednio od zasięgu reflektorów. Im dalej świecą, tym szybciej kierowca będzie mógł zareagować w razie problemu.
Do czego służą?
Cechujące się doskonałą sprawnością lampy ksenonowe / bi-ksenonowe dają wiązkę światła o dwukrotnie większym natężeniu niż reflektory halogenowe przy porównywalnym zużyciu paliwa. Ich zasięg wynosi ponad 100 m, w porównaniu do średnio 40 m w przypadku reflektorów halogenowych. Wiązka światła jest mocniejsza, a jednocześnie nie oślepia innych kierowców. Żywotność lamp ksenonowych jest ponadto 5-krotnie większa.
Jak to działa?
Żarówki ksenonowe są żarówkami wyładowczymi, a więc w przeciwieństwie do halogenowych nie posiadają żarnika. Między dwiema elektrodami wytwarzany jest łuk elektryczny w atmosferze gazu szlachetnego, jakim jest ksenon. Do wzbudzenia używany jest moduł elektroniczny wytwarzający napięcie 20 000 V, a następnie utrzymujący ustabilizowane napięcie 85 V.
Reflektory bi-ksenonowe posiadają żarówkę wyładowczą oraz przesłonę o zmiennym położeniu, pozwalającą na przejście od świateł mijania do drogowych. Żarówka ta emituje dwukrotnie mocniejszą wiązkę światła w stosunku do lamp halogenowych, o kolorze zbliżonym do światła dziennego i pełni jednocześnie funkcję świateł mijania i drogowych.
Czy wiesz, że?
40% śmiertelnych wypadków w Europie ma miejsce w nocy, pomimo iż w godzinach nocnych odbywa się zaledwie 10% ruchu drogowego.
Dodatkowe światła doświetlające zakręty
Dlaczego?
Na krętej drodze, przeszkody znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętów mogą być słabo widoczne w świetle klasycznych reflektorów.
Do czego służą?
Światła te oświetlają wewnętrzną stronę zakrętu. Są automatycznie wyłączane przy jeździe z wysoką prędkością i na wstecznym biegu.
Jak to działa?
Dodatkowe światła doświetlające zakręty włączają się, jeśli kąt skrętu kierownicy jest równy lub większy niż 40° i prędkość samochodu nie przekracza 60 km/h, przy włączonych światłach mijania.
Blok elektroniczny układu zbiera i przetwarza informacje pochodzące z wielu źródeł. Czujnik skrętu koła kierownicy przekazuje informacje o ruchu kierownicy i kierunku skrętu. Czujniki na kołach podają informację o prędkości pojazdu. Blok uwzględnia również położenie dźwigni świateł. Wszystkie te dane pozwalają na stopniowe włączenie prawego lub lewego dodatkowego światła.
Przy dużej prędkości system jest niepotrzebny, ponieważ nie ma mowy o pokonywaniu ostrych zakrętów, a jedynie szerokich łuków, do oświetlenia których w zupełności wystarcza światło głównych reflektorów.
Dodatkowe światła doświetlające zakręty mogą być światłami stałymi (żarówka ustawiona pod kątem 40°, jak np. w Modusie lub Clio III) lub ruchomymi (jak w reflektorach bi-ksenonowych w Lagunie III lub Espace IV)
Czy wiesz, że?
Modus był pierwszym samochodem w tej klasie wyposażonym w dodatkowe światła doświetlające zakręty i został uhonorowany nagrodą za innowację EPCOS-SIA 2005.
Elektroniczny alkomat
Dlaczego?
W co najmniej 10% śmiertelnych wypadków w Europie, zawartość alkoholu we krwi kierowcy przekracza dopuszczalny poziom. Prowadzenie samochodu przez nietrzeźwych kierowców jest jednym z głównym problemów wpływających na obniżenie bezpieczeństwa na drodze.
Do czego służy?
Elektroniczny alkomat pozwala zwrócić uwagę kierowcy na poziom alkoholu we krwi i w przypadku dodatniego wyniku zachęcić go do zrezygnowania z prowadzenia auta. We Francji jest sprzedawany w ofercie akcesoriów u koncesjonerów Renault.
Jak działa?
Elektroniczny alkomat przeprowadza pomiar w ciągu 3 sekund. Wynik pokazuje się na cyfrowym wyświetlaczu. Jeśli zmierzona wartość przekracza dopuszczalną przepisami, automatycznie rozlega się sygnał dźwiękowy. Jest to niezwykle precyzyjne urządzenie pomiarowe, zapewniające stabilne wyniki pomiaru w kolejnych testach przeprowadzonych nawet w dużych odstępach czasowych.
Czy wiesz, że?
Gdyby w 2006 roku poziom alkoholu we krwi u wszystkich kierowców nie przekraczał poziomu dopuszczonego przepisami, liczba wypadków z ofiarami śmiertelnymi spadłaby we Francji o 26%. (Źródło: ONSIR – Observatoire National Interministériel de Sécurité Routière – Międzyresortowe Krajowe Obserwatorium Bezpieczeństwa na Drodze).
Źródło: Renault Polska
Pierwszą część artykułu poświęconego problemom bezpieczeństwa znajdziecie tutaj.
Trzecią część artykułu poświęconego problemom bezpieczeństwa znajdziecie tutaj.
.
Najnowsze komentarze