Talisman jest nowym sedanem Renault przeznaczonym na rynek chiński. Uosabia to, czego w tej klasie poszukują ludzie mieszkający za Wielkim Murem – luksusu w tradycyjnym trójbryłowym opakowaniu. Eleganckie nadwozie niestety pozbawione jest typowo „francuskiego dotyku”, ale tradycyjnie nastawionym klientom w Chinach powinno się podobać. W tym segmencie na tym rynku nie ma zbyt wiele miejsca na stylistyczne ekstrawagancje. Jeszcze nie…
Talisman produkowany jest w Korei w zakładach Renault Samsung Motors, a jego cenę w podstawowej wersji skalkulowano w Chinach na poziomie 318.800 yuanów, czyli równowartość 38.652 euro.
Renault jest nieźle znany w Państwie Środka. W ciągu ostatnich trzech lat wielkość sprzedaży koncernu wzrosła tam czterokrotnie, głównie za sprawą świetnie przyjętego w Chinach Koleosa. Ten SUV otrzymał za Wielkim Murem osiem różnych nagród.
W ubiegłym roku Renault sprzedał w Chinach 24.100 samochodów, co oznacza 60-procentowy wzrost w stosunku do roku 2010. To jednocześnie największy rynek dla Koleosa. Ofensywa Renault dopiero się rozpoczyna – w roku 2011 wprowadzono tam Scénic’a, Lagunę, Latitude, Fluence oraz Mégane CC.
Wraz z zaoferowaniem nowych modeli, Renault planuje znacząco rozbudować sieć sprzedaży. W ubiegłym roku marka posiadała 80 salonów handlowych, których liczba ma wzrosnąć do 170 w roku 2014. A ponieważ w Chinach nie można na szeroką skalę sprzedawać aut importowanych, koncern angażuje się także w spółki, które produkować będą lokalnie. Pisaliśmy o tym w ubiegłym tygodniu.
Jednakże Renault jest obecny w Chinach od niemal dwóch dekad. W 1993 roku stworzono spółkę joint venture Sanjiang Renault Automotive Company (SRAC) w Xiaogan (prowincja Hubei, 80 km od Wuhan), która przez 10 lat produkowała dostawcze Trafic’i. W 1999 roku rozpoczął się eksport samochodów Renault do Chin i budowa sieci sprzedaży. Przed trzema laty wprowadzono program trzyletniej gwarancji, a zadowolenie klientów z obsługi posprzedażnej sięgnęło 95% wskazań!
Znacznie więcej samochodów sprzedaje w Chinach Nissan, zrzeszony z Renault w ścisłym Aliansie. Japoński koncern jest obecny w Państwie Środka od niemal dekady, także poprzez markę Infiniti. W ubiegłym roku sprzedaż Nissana i Infiniti sięgnęła w Chinach poziomu niemal 1,25 miliona samochodów, z czego 808.440 pochodziło z Dongfeng Nissan JV, a 115.518 z Zhengzhou Nissan. Chiny są dla Nissana najważniejszym rynkiem na świecie, w którym japoński koncern posiada aż 7,3% udziałów. Partner Renault zamierza sprzedaż w tym kraju dwa miliony samochodów w roku 2015.
Podczas pekińskiej premiery flagowego modelu na tym rynku, Carlos Ghosn, prezes zarówno Renault, jak i Nissana powiedział: „Wprowadzenie Renault Talismana podkreśla znaczenie Chin dla koncernu Renault, pokazuje nasze przywiązanie do tego kraju i naszą ufność w jego dynamiczny rozwój”.
KG
zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze