Pierwszych pięć zdjęć Renault Twin’Run pokazaliśmy Wam wczesnym popołudniem, teraz zaś kolej na większy materiał poświęcony najnowszemu konceptowi francuskiego koncernu. Koncernu, który mocno się ostatnimi czasy zaktywizował i pokazuje tyleż ciekawe, co zaskakujące samochody koncepcyjne. I jak Twin’Z okazał się naprawdę oryginalny, tak już Twizy Renault Sport F1 Concept Car wzbudził w Was jęk zawodu.
Twin’Run jest zresztą, zdaniem Renault, bliźniakiem Twin’Z-a i stanowi koncepcję miejskiego hot-hatcha. Przyznać trzeba, że z 320-konnym centralnie umieszczonym silnikiem może on pokazać rurę wydechową niejednemu supersamochodowi. Jednocześnie Twin’Run zapowiada, w jakim kierunku podążać będzie Renault w rozwoju samochodów miejskich. Chciałbym w to wierzyć – czyżby mieli wziąć rozbrat z ekologią? ;-)
Legendarny tor uliczny w Monako, gdzie Twin’Run pokazał się po raz pierwszy szerokiej publiczności, wydaje się idealnym miejscem do prezentacji koncepcyjnego autka wyścigowego. To na wskroś sportowa konstrukcja nawiązująca do legendy R5 Turbo i Clio V6 do dziś wzbudzających westchnienia u każdego, kto ma choć trochę benzyny we krwi. A podczas wspomnianej publicznej prezentacji pokazano wszystkie trzy te samochody! To musiała być impreza! Twin’Run-a poprowadził wiceprezes Renault, Carlos Tavares, za kierownicą Clio V6 zasiadł Charles Pic, a legendarne Renault 5 Turbo Maxi okiełznał Jean Ragnotti, którego chyba nikomu tu przedstawiać nie trzeba.
„Twin’Run jest koktajlem łączącym energię, pasję i atletyzm, ożywia pamięć charakterystycznych samochodów wyścigowych Renault. Wprowadzony niejako przez Twin’Z, stylowe auto miejskie, Twin’Run pokazuje, że podstawową strategią w Renault jest teraz personalizacja” – podkreślił Laurens van den Acker, wiceprezes odpowiedzialny za design.
Minimalne zwisy sprawiające, że koła rozmieszczono tak daleko w narożnikach, jak to tylko było możliwe, skutkują znakomitą stabilnością, która przy tak dużej mocy i tak niskiej masie jest po prostu niezbędna. Niebieski lakier nawiązuje do sportowych aut, począwszy od modeli Gordini, przez Alpine, aż po ostatnie koncepty Grupy. Barwa ta, żywa sama w sobie, jest jeszcze skontrastowana przez czerwone akcenty. Nie zabrakło też bieli. W efekcie całość pięknie nawiązuje do francuskich barw narodowych.
Twin’Run umiejętnie łączy legendę sportowych osiągnięć sprzed lat z nowoczesnością. Przykładem niech będą płaskie reflektory przednie wykonane w oparciu o LED-y – lampy w technologii XXI wieku, ale umieszczone zgodnie z rajdowymi wymogami. Całe lampy mają zaledwie 25 mm grubości, ale są źródłem potężnych snopów światła. Opracowanie tego elementu było sporym wyzwaniem!
„Twin’Run uosabia szalony geniusz Renault, który przejawiał się przez dziesięciolecie ku uciesze miłośników motorsportu. Nikt nie zapomniał R5 Turbo ani Clio V6. Twin’Run jest prawdziwym spadkobiercą tych legendarnych samochodów wyścigowych” – powiedział Axel Breun, szef designu w dziale samochodów koncepcyjnych Renault.
Twin’Run został opracowany we współpracy z Tork Engineering / Poclain Vehicules, francuskimi specjalistami zajmującymi się projektami podwozi do aut wyczynowych. Nadwozie z kompozytów opiera się o konstrukcję rurową podwozia, a całość napędza widlasta 3,5-litrowa szóstka od Nissana, zastosowana już wcześniej w Renault Megane Trophy. To jednostka już od najniższych obrotów chętnie oddająca swoją moc, której apogeum – 320 KM – osiąga przy 6.800 obr./min. Dzięki takiemu napędowi Twin’Run przyspiesza nie tylko sprawnie, ale i płynnie – osobiście tak właśnie lubię, choć nie sądzę, by dane mi było kiedykolwiek ten koncept poprowadzić. Zresztą może to i lepiej, zarówno dla mnie, jak i dla Twin’Run-a ;-)
W zawieszeniu zastosowano amortyzatory Ohlins i niezależne podwójne wahacze dla każdej z osi. Nie mogło oczywiście zabraknąć stabilizatorów poprzecznych – przedni ma 22 mm średnicy, tylny jest o 3 mm grubszy. Aluminiowe felgi mają 18 cali średnicy i wyposażono je w specjalną piastę ze śrubą centralną. Nanizano na nie opony Michelin w rozmiarze 205/40 R18 z przodu i 245/35 R18 z tyłu.
Za przeniesienie napędu na koła tylnej osi odpowiada sześcioprzełożeniowa sekwencyjna skrzynia SADEV, a w układzie zastosowano mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Poprawia to stabilność podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Podwójne sportowe sprzęgła również zapożyczono z konstrukcji wyczynowych.
Z uwagi na położenie silnika przed tylnymi kołami zlokalizowano wloty powietrza chłodzącego jednostkę. Układ chłodzenia ma zresztą co robić, dlatego wyposażono go w rury z polerowanego aluminium umieszczone w podłodze samochodu. Dla jak najkorzystniejszego rozkładu masy wiele elementów umieszczono pod maską – trafiły tam 40-litrowy zbiornik paliwa, chłodnica, czy układ hydrauliczny.
Nadwozie ma liczne elementy z włókna węglowego, co pozwoliło obniżyć masę przy zachowaniu rozsądnego poziomu kosztów. Sporo uwagi poświęcono także aerodynamice, stąd duże skrzydło z tyłu mające zapewnić stabilność przy wyższych prędkościach.
„Co mogę powiedzieć o Twin’Run po pierwszej przejażdżce? Przywodzi on w pewnym stopniu na myśl Renault 5 Turbo, ale jest łatwiejszy w opanowaniu. Ma potężne hamulce, płynnie działającą skrzynię biegów i doskonałą trakcję. Silnik dostarcza niebywałej mocy praktycznie bez względu na prędkość obrotową” – skomentował koncept Renault Jean Ragnotti.
Wnętrze wykonano oczywiście tak, jak przystało na samochód wyczynowy. Klatka bezpieczeństwa przywodzi na myśl samochody sportowe, ale pojawiły się też elementy stylistyczne ;-) do których można zaliczyć alcantarę na boczkach drzwiowych i desce rozdzielczej, trzy odcienie tego samego materiału na fotelach i odrobinę „ucywilizowany” zestaw wskaźników. W jego centralnej części nie zabrakło 5,5-calowego ekranu LCD prezentującego prędkość, przełożenie skrzyni biegów, obroty silnika, ciśnienie paliwa, sprzęgła i oleju. Nie zabrakło też – obok – wskaźników temperatury oleju i płynu chłodzącego.
DANE TECHNICZNE
Długość – 3.680 mm
Szerokość – 1.750 mm (1.970 mm z lusterkami)
Wysokość – 1.493 mm
Rozstaw kół przednich – 1.522 mm
Rozstaw kół tylnych – 1.497 mm
Pojemność zbiornika paliwa – 40 l
Masa własna – 950 kg
SILNIK
Renault V4Y / Nissan VQ35
V6 (60°) – 24 zawory – 3498 cm³
Rozmiar cylindra – 95,5 mm x 81,4 mm
Maksymalna moc – 320 KM przy 6.800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy – 380 Nm przy 4.850 obr./min.
Maksymalna prędkość obrotowa silnika – 7.500 obr./min.
SKRZYNIA BIEGÓW
6-biegowa sekwencyjna + bieg wsteczny
Mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu
Podwójna metalowa tarcza sprzęgła o średnicy 184 mm
Napęd na tylną oś
PODWOZIE
Stalowe rury
Podwójne wahacze z przodu i tyłu
Zawieszenie OHLINS
HAMULCE
Hamulce przednie wentylowane tarcze Ø356 x 32 i 6-tłoczkowe zaciski
Hamulce przednie wentylowane tarcze Ø328×30 i 4-tłoczkowe zaciski
KOŁA I OPONY
Przód: 7.5” x 18” felgi aluminiowe i opony Michelin 205/40 R18
Tył: 8.5” x 18” felgi aluminiowe i opony Michelin 245/35 R18
OSIĄGI
– 0-100 km/h: 4.5s
– Prędkość maksymalna: 250 km/h
PARTNERZY
– Tork Engineering / Poclain Véhicules (podwozie, nadwozie)
– Michelin (opony)
– Sparco (fotele)
– Sabelt (szelkowe pasy bezpieczeństwa)
KG; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze