Rok 2023 to ostatni rok Renault Twizy na rynku motoryzacyjnym. We wrześniu francuska marka zakończy produkcję elektrycznego czterokołowca, by ustąpić miejsca nowemu modelowi: Mobilize Duo.
Renault oferował elektryczny model czterokołowca jeszcze zanim Citroën wpadł na pomysł wprowadzenia do sprzedaży modelu Ami – czterokołowca, który zdobył serca klientów i posłużył do produkcji bliźniaczych konstrukcji: Opla Rocks i Fiata Topolino. Twizy powstał z myślą o sprawnym poruszaniu się po dużym mieście. Dzięki długości 2,3 m i szerokości 1,2 m mógł wjechać i zaparkować prawie wszędzie a niewielki promień skrętu wynoszący zaledwie 6,8 metra ułatwiał manewrowanie w wąskich uliczkach. Zalety Renault Twizy wykorzystywały firmy car-sharingowe, służby miejskie, straż pożarna a nawet policja. Francuska marka opracowała nawet wersję dostawczą dla firm kurierskich i specjalną edycję inspirowaną F1.
Zobacz także: Fiat Topolino zaprezentowany. To Citroën AMI w przebraniu
Od koncepcyjnego Twizy Z.E do seryjnego modelu
Koncepcyjna wersja elektryka Twizy Z.E została zaprezentowana w 2009 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Prototyp w dużej mierze oddawał to, co zobaczyliśmy w kolejnym roku podczas debiutu seryjnej wersji w Paryżu, a dokładniej: połączenie skutera z samochodem. Marka Renault musiała tylko sprowadzić model na ziemię poprzez zastosowanie tradycyjnych kół, okrągłych reflektorów oraz klasycznego wyświetlacza w kabinie. Osobliwy styl oraz otwierane do góry drzwi pozostały.
Bez prawa jazdy
W ofercie znajdowały się dwie wersje napędowe o mocy 12,6 kW/17 KM i maksymalnej prędkości 80 km/h oraz Twizy 45 z silnikiem o mocy 7,6 kW/10 KM. Słabsza wersja rozwijała prędkość 45 km/h i zgodnie z przepisami, była dostępna dla kierowców bez prawa jazdy kat. B. Aby zasiąść za kierownicą wystarczyły uprawnienia kat. AM. Akumulator litowo-jonowy pozwalał na pokonanie dystansu 90 kilometrów lub w 100 km w Twizy 45.
Zobacz także: Citroën Ami to nowy radiowóz francuskiej policji
Renault Twizy może pomieścić dwie osoby siedzące jedna za drugą. Mimo niewielkich rozmiarów pojazd oferował spore możliwości transportowe. Pod tylnym siedzeniem znajduje się zamykany bagażnik o pojemności 22 litrów. Objętość schowka można zwiększyć do 55 litrów. W desce rozdzielczej znajdują się dwa schowki na rękawiczki, w tym jeden zamykany. Wersja dostawcza Twizy Cargo dysponowała przestrzenią ładunkową o pojemności 156 litrów.
Koniec produkcji w 2023 roku
Produkcją Renault Twizy zajmuje się fabryka Renault-Samsung w Busan w Korei Południowej. Ostatnie egzemplarze zjadą z linii montażowej we wrześniu 2023 roku, ale francuski producent zapowiedział już nowy model o nazwie Mobilize Duo. Czterokołowiec ma zbliżoną sylwetkę do poprzednika, ale jest o 20 cm dłuższy.
Renault Twizy był oferowany na 55 rynkach świata i w ciągu 12 lat francuska marka sprzedała 33.400 egzemplarzy. Najważniejszymi rynkami były: Francja, Niemcy i Korea Południowa i Włochy, ale model był też oferowany w Polsce.
Najnowsze komentarze