W ciągu pierwszym siedmiu miesięcy 2023 r. w Polsce sprzedało się niecałe dziesięć tysięcy nowych samochodów elektrycznych. Średnio poniżej 1400 aut miesięcznie. Większość zakupów to oczywiście firmy. To ma być rewolucja?
Polacy nie przekonali się do aut elektrycznych i długo się nie przekonają. Żeby uzmysłowić sobie jak niska jest to sprzedaż, popatrzmy na dane z lipca, który był miesiącem słabym dla branży: zarejestrowano 36 tysięcy nowych samochodów, z czego elektryków nieco ponad tysiąc. 1/36 rynku to samochody z napędem elektrycznym, czyli poniżej 3%. Gdyby obrazowo przeliczyć lipcowy wynik na dni, to dziennie rejestrowano w Polsce więcej aut klasycznych niż elektryków przez cały miesiąc.
Samochody elektryczne w Polsce się na razie nie przyjęły i niewiele wskazuje na to, że się przyjmą. Owszem, mieszkańcy bogatych miast, zarabiający więcej niż przeciętna, zapewne będą kupować elektryki, trochę nie mając wyjścia, bo rząd wprowadził przepisy pozwalające na tworzenie stref wykluczenia motoryzacyjnego, zwanych SCT. Docelowo spalinowym autem tam nie pojedziesz. To jednak nadal zaledwie mały fragment obrazu większej całości motoryzacyjnej, który jest dość smutny: jako społeczeństwa nie stać nas na drogie auta. Nieuchronnie przychodzą na myśl skojarzenia z sytuacją, z którą mieliśmy do czynienia przed drugą wojną światową – niskie zarobki powodowały, że własne auto było dla znacznej większości Polaków wyłącznie marzeniem.
Elektryczna rewolucja wyraźnie wyhamowuje. Zapowiedzi wprowadzenia nowych tańszych elektryków takich jak C3, który ma być zaprezentowany 17 października. niewiele zmienią, bo miejski samochód za 100-120 tysięcy zł jest po prostu za drogi na nasze kieszeni. Dzisiaj sprzedaje się zupełnie inny segment rynku: duże i drogie auta premium lub prawie premium, co widać po sukcesie Tesli Y.
Elektryki mają swoje zalety i są ludzie, których na nie stać. Do masowego upowszechnienia się ich droga jest jednak jeszcze bardzo daleka, można też odnieść wrażenie, że stała się jeszcze bardziej kręta i wyboista niż kiedyś.
Żródło danych: Samar
Najnowsze komentarze