Szalejące ceny paliw skłaniają wielu kierowców do poszukiwania możliwie tanich sposobów na przemieszczanie się. Niezmiennie obok oszczędnych silników wysokoprężnych dobrym rozwiązaniem są jednostki benzynowe z instalacją LPG – rachunek ekonomiczny wciąż przemawia na korzyść tego rozwiązania. Przez krótki czasu w ofercie Renault znajdował się ceniony dziś doładowany silnik 1.4 TCe, który na tle głównego niemieckiego rywala uchodzić może za wzór trwałości.
W 2009 roku w ofercie Renault pojawił się silnik 1.4 TCe H4Jt – dostępny był między innymi w Megane III oraz Scenicu III. W przeciwieństwie do innych podobnych małolitrażowych konstrukcji z doładowaniem inżynierowie Renault poszli nieco odmienną drogą. Nie zastosowano żadnych skomplikowanych rozwiązań, wrażliwego osprzętu generującego tym samym wysokie koszty bieżących napraw.
Zastosowano czterocylindrowy blok, szesnastozaworową głowicę i wielopunktowy wtrysk paliwa. Napęd rozrządu realizowany jest łańcuchem, który istotnie nie wymaga obsługi. Prosty konstrukcyjnie silnik wspomaga turbosprężarka – koszt regeneracji to około 1500 złotych. Silnik dysponuje mocą 130 KM i 190 Nm, co wystarcza do sprawnego napędzania auta segmentu C.
Zgodnie z zapewnieniami producenta, łańcuch rozrządu nie wymaga wymiany. Interwał wymiany oleju określono dosyć optymistycznie na 30 tysięcy kilometrów lub dwa lata wzorem innych wersji silnikowych w koncernie. W praktyce okres ten należy skrócić do 10-15 tysięcy kilometrów.
1.4 TCe w opinii mechaników doskonale nadaje się do współpracy z sekwencyjną instalacją gazową. Decydując się na montaż instalacji LPG musimy jednak pamiętać o braku hydraulicznej regulacji luzu zaworowego. W silnikach spalających tańszy gaz procedurę regulacji trzeba przeprowadzać co 50-60 tysięcy kilometrów – wiąże się to z wydatkiem około 700 złotych.
W egzemplarzach z pierwszego okresu produkcji powtarzającym się problemem była słaba jakość uszczelek pod głowicą – płyn chłodniczy dostawał się do cylindrów w ostateczności doprowadzając do ich pęknięcia. W kolejnym roku problem usunięto definitywnie. Użytkownicy powinni także szczególną uwagę przywiązywać do cyklicznej regulacji instalacji gazowej. Niewłaściwy skład mieszanki może w krótkim czasie doprowadzić do degradacji głowicy.
Kariera silnika 1.4 TCe w gamie Renault trwała krótko, wyparty został przez stosowany do dziś silnik 1.2 TCe. Dzięki swojej prostocie, braku wyrafinowanego osprzętu stał się propozycją trwałą i co najważniejsze bezproblemową w codziennej eksploatacji.
Mieliśmy okazję jeździć Mégane 1.4 TCe GT Line, które jest w ciągłej eksploatacji u jednego z Czytelników Francuskie.pl. Wnioski? To dynamiczny, niezawodny, bardzo sprawny napęd, który lubi dynamiczną jazdę i w tym samochodzie sprawuje się znakomicie a co najważniejsze bezawaryjnie .
Najnowsze komentarze