Silnik benzynowy 1.2 C3G to prosta konstrukcja, która swoje korzenie ma jeszcze w latach 80-tych ubiegłego wieku.
Z salonów sprzedaży faktycznie proste i tanie w bieżącej eksploatacji silniki zniknęły już jakiś czas temu. Ich miejsce zajęły konstrukcje spełniające rozbudowane wymagania urzędników podobno troszczących się o środowisko. W efekcie często na rynek trafiają jednostki spełniające w badaniach narzucone wymogi, później zaś wychodzi mnogość technicznych niedoróbek windujących koszty prozaicznych napraw. W użyciu wciąż pozostają jednak silniki proste, których nawet poważne naprawy kosztują grosze – jednym z nich jest ośmiozaworowy 1.2 stworzony przez inżynierów Renault.
Czterocylindrowy silnik francuskich specjalistów pamięta głębokie lata 80-te, powstał w czasach gdy dobre konstrukcje pozostawały w sprzedaży przez długie lata. Ewentualne zmiany miały charaktery subtelnych poprawek, ewolucji nie zaś rewolucji – która nie zawsze przynosi poprawę. 1.2 C3G to przykład prostoty sprzed trzech dekad, dostępny był w Twingo pierwszej generacji i pierwszej odsłonie Clio – dysponował mocą 54-55 KM, co jak na owe czasy było wartością jak najbardziej wystarczającą do sprawnego poruszania się po mieście. Pamiętajmy, że samochody segmentu A i B w owym okresie ważyły poniżej tony – współczesne bazowe odmiany są zdecydowanie mocniejsze.
Montowany poprzecznie niewielki czterocylindrowy silnik otrzymał po dwa zawory na cylinder. Za dostarczanie mieszanki paliwowej do cylindrów odpowiedzialny jest jednopunktowy wtrysk paliwa – to rozwiązanie gwarantuje niską wrażliwość silnika na niedostatki jakościowe tankowanej benzyny, wzorowo również współpracuje z najtańszymi instalacjami gazowymi obniżając koszty użytkowania pojazdu do minimum.
Zobacz: Aktualności ze świata Renault. Codziennie
Napęd rozrządu oparty jest na tanim w wymianie pasku, producent jego interwał określił na 60 tysięcy kilometrów lub dziesięć lat. Tą wartość potwierdzają również mechanicy reanimujący jednostki tej rodziny – koszt operacji to około 700 złotych. Wymianę oleju w tym przypadku przeprowadzamy podążając za sugestiami producenta – co 10 tysięcy kilometrów bądź raz do roku, układ mieści 4 litry oleju 5W40.
Zobacz: Aktualności ze świata Renault. Codziennie
Dywagujemy tutaj o jednostce napędowej sprzed kilkunastu lat, przeważnie z nieznaną historią serwisową i przebiegiem do ustalenia ze sprzedawcą. Lata pracy mogą przekładać się na obecność zapoceń tudzież wycieków, przepustnica może się zacinać (tutaj problem rozwiązuje czyszczenie), zaś elementy osprzętu na czele z alternatorem mogą w każdej chwili upomnieć się o natychmiastową wymianę albo regenerację.
Zobacz: nowe samochody Renault. Promocje i wyprzedaże
W każdym wypadku, silnik 1.2 8V C3G nie będzie wymagający pod względem finansowym. Podzespoły nawet renomowanych marek są po prostu tanie i dostępne od ręki. Napraw dokona każdy warsztat, także ten dotychczas skupiony na naprawach komunistycznej motoryzacji z minionych lat.
Najnowsze komentarze