Koniec roku jest okazją do różnych podsumowań, oceny rynku i prognoz na kolejne lata. Nie ma wątpliwości, że spośród naszych ulubionych marek w Polsce w 2023 r. wyróżniały się Renault i Dacia. Łącznie Grupa Renault sprzedała w naszym kraju blisko 35 tysięcy nowych samochodów. Opel, Peugeot i Citroën odnotowały niższe wyniki. Jak to wyglądało?
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce w 2023 r. była trudnym wyzwaniem dla koncernów. Skoki cen, wahania kursów walut, niestabilna do jesieni sytuacja polityczna oraz zmienne oczekiwania klientów nie ułatwiały zadania.
Grupa Renault – 35 tysięcy nowych aut osobowych
Spośród marek, o których piszemy, pierwsze miejsce pod względem sprzedaży zajęło Renault z wynikiem 17,5 tysiąca nowych aut. To bardzo dobry wynik! Nie tylko Clio cieszyło się powodzeniem – to również sukces takich modeli jak Captur, Arkana czy Austral. Ten ostatni zdobywa coraz większą popularność.
Druga była Dacia, ze sprzedażą na poziomie 17,1 tysiąca nowych pojazdów, z czego blisko 10 tysięcy trafiło do nabywców indywidualnych. Duże brawa dla modelu Duster, który był hitem marki w Polsce.
Grupa Stellantis – 23,5 tysiąca nowych aut osobowych (marki popularne)
Kolejny na naszej liście jest Opel, który sprzedał 9,2 tysiąca nowych aut. Opel był mocno wspierany przez Stellantis i nie bez znaczenia będzie tu dynamiczny szef tej marki. Krzysztof Gacek mocno zaangażował się w jej promowanie i wspieranie dealerów. Można?
Peugeot znalazł się za Oplem z wynikiem 8,5 tysiąca nowych samochodów. Można było lepiej i więcej, zwłaszcza, że marka ma kilka naprawdę ciekawych propozycji a wśród klientów dużo większym powodzeniem powinien cieszyć się nie tylko 208 ale też 308 i 408, ten ostatni ma naprawdę dobrą – jak na Polskę – sprzedaż. Citroën wypada najsłabiej – 5,8 tysiąca nowych aut to wynik dużo poniżej oczekiwań i możliwości tej marki. Nie ma usprawiedliwienia dla takich wyników i Stellantis musi naprawdę mocno popracować nad swoją strategią sprzedaży w naszym kraju.
Rok 2024 – będzie trudniejszy
Co nasz czeka w 2024 roku? Na pewno będzie dla francuskich marek trudniejszy, bo na rynku pojawiła się nowa konkurencja, tym razem z Chin. Z całą pewnością klienci będą bardzo ostro walczyli o lepsze ceny a producenci będą chcieli je podnosić. Stellantis Polska czeka zmiana dyrektora, już od kwietnia będzie nowy dyrektor zarządzający, tym razem ma to być ktoś, kto doskonale zna polski rynek, jest więc nadzieja na zmianę strategii i lepsze wyniki.
Będzie ciekawie, bo wchodzą nowe modele, w tym nowy Duster, który ma ambicje przejęcia sporego tortu rynku SUV. Pojawią się nowe modele Citroëna, Peugeot, Renault. Nie możemy się doczekać!
Dane: Samar, aktualne na dzień 20 grudnia
Najnowsze komentarze