Na torze rządziły Ferrari i słaba dotychczas Toyota, wszystkie obute we wspomniane Bridgestone’y. Niestety kierowcy Renault nie mogli pokazać na co ich stać właśnie ze względu na opony. Firma Michelin nie przygotowała na japońską rundę dostatecznie dobrej mieszanki i mimo wielkich umiejętności oraz woli walki ani Fernando Alonso, ani Giancarlo Fisichella, nie mogli swoimi bolidami wbić się na czołowe miejsca. Ostatecznie ukończyli oni sesję kwalifikacyjną odpowiednio na 5. i 6. miejscu, zaraz za koalicją Ferrari i Toyoty.
Drugie pole position w karierze wywalczył Brazylijczyk Felipe Massa, a obok niego w pierwszym rzędzie stanie Michael Schumacher. Nam pozostaje mieć nadzieję, że w jutrzejszym wyścigu kierowcy Renault po starcie wskoczą na lepsze pozycje, a Fernando Alonso zdobędzie więcej punktów od Michaela Schumachera, co pozwoliłoby mu wrócić na fotel lidera Mistrzostw Świata, a Renaultowi odskoczyć na jeszcze kilka punktów od Ferrari w klasyfikacji producentów.
Z dwunastego pola do jutrzejszego wyścigu wystartuje natomiast Robert Kubica.
Poniżej podajemy dokładne wyniki kwalifikacji dla pierwszej szóstki zawodników:
1. Felipe Massa, Ferrari 1:29.599
2. Michael Schumacher, Ferrari 1:29.711
3. Ralf Schumacher, Toyota 1:29.989
4. Jarno Trulli, Toyota 1:30.039
5. Fernando Alonso, Renault 1:30.371
6. Giancarlo Fisichella, Renault 1:30.599
A teraz jeszcze kilka słów o torze Suzuka. Japoński obiekt, położony 50 km na południowy zachód od Nagoi, został wybudowany w 1962 r., jednak obecny kształt przyjął dziewięć lat później. Leży on w pobliżu dużych zakładów Hondy w 200-tysięcznym mieście Suzuka w prefekturze Mie, na południowo-wschodnim wybrzeżu głównej wyspy Japonii, Honsiu.
Suzuka jest jednym z najbardziej charakterystycznych oraz najtrudniejszych torów w całym cyklu Mistrzostw Świata Formuły 1. Jako jedyny posiada dwupoziomowe skrzyżowanie, przez co przy odrobinie dobrej woli można go porównać do ósemki. Tor znajduje się wewnątrz gigantycznego parku rozrywki. Właścicielem toru jest Honda. Mimo, iż obiekt należy do ciasnych, to ponad 60% dystansu okrążenia pokonuje się na pełnym gazie. Bardzo wymagającym zakrętem na torze jest superszybki zakręt 130R, w którym przeciążenia poprzeczne sięgają nawet 6G, co powoduje, że konieczne jest takie zaprojektowanie przepływu oleju silnikowego, aby jego dostarczanie do silnika nie było ani na chwilę zakłócone.
Dużo frajdy zawodnikom dostarczają także tzw. „S-Curves”, czyli sekwencja pięciu szybkich łuków, płynnie przechodzących jeden w drugi. Jeśli zepsuje się pierwszy z nich, to nie ma szans na utrzymanie dobrego tempa w pozostałych. Rekord toru podczas wyścigu należy do Kimiego Raikkonena (1’31.540) i został ustanowiony w 2005 r, a rekord z kwalifikacji, to dzisiejszy wyczyn Felipe Massy (1’29.599).
Niestety, najprawdopodobniej tegoroczne Grand Prix Japonii jest ostatnim rozgrywanym na Suzuka International Racing Course. Od przyszłego roku będzie się ono odbywać na torze Fuji.
Grzegorz Różycki
Najnowsze komentarze