Chińskie spółka joint venture skupiająca partnerów Stellantis i GAC zamknie jedną z dwóch fabryk w Chinach do marca przyszłego roku, zdradzili przedstawiciele GAC Afencji Reutera. Przyczyną jest trwająca restrukturyzacja działalności Stellantis na największym światowym rynku motoryzacyjnym, na którym koncern miał trudności ze sprzedażą samochodów. Tym razem jednak chodzi o samochody marki Jeep.
Spółka joint venture, która może produkować niemal 330.000 pojazdów rocznie, w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku sprzedała tylko 12.288 pojazdów marki Jeep.
Stellantis przeniesie produkcję z Guangzhou do Changsha, aby zwiększyć stopień wykorzystania fabryk i obniżyć koszty, podał w oświadczeniu chiński koncern GAC. Fabryka w Changsha jest w stanie wyprodukować 164.000 pojazdów rocznie, co i tak jest wielkością znacznie większą, aniżeli aktualna sprzedaż spółki.
Spółka joint venture została uruchomiona przez GAC i grupę Fiat Chrysler, które po połączeniu z PSA przekształciły się w Stellantis.
Oprócz partnerstwa z GAC, Stellantis ma w Chinach spółkę joint venture z Dongfeng Motor Group, która od stycznia do lipca sprzedała 47.788 samochodów. Wcześniej zamknięto już dwa inne zakłady, aby uporać się z nadwyżką mocy produkcyjnych. Obie spółki joint venture eksportują pojazdy wyprodukowane w Chinach.
Dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, powiedział, że firma analizuje nową strategię dla Chin, która wejdzie w życie do końca roku. Planuje wprowadzić markę Opel na rynek Państwa Środka, oferując w pełni elektryczne pojazdy niemieckiej marki.
W miarę jak rośnie konkurencja w Chinach, zwłaszcza ze strony lokalnych koncernów, które mocno urosły w siłę, gdzie w zeszłym roku sprzedano ponad 25 milionów pojazdów, kilka spółek joint venture między międzynarodowymi producentami samochodów i lokalnymi partnerami ogranicza działalność ze względu na spadającą sprzedaż.
Przykłady? Mazda Motor zakończyła w zeszłym miesiącu działalność spółki joint venture z chińskim FAW, a powiązany z BAIC Hyundai Motor sprzedał jedną fabrykę producentowi pojazdów elektrycznych Li Auto. W zeszłym roku Renault zamknął wspólne przedsięwzięcie z Dongfeng niecałe pięć lat po rozpoczęciu produkcji, a teraz ważą się losy joint venture z Brilliance skupionego na samochodach użytkowych. W 2018 roku Suzuki Motor zrezygnowało z jedynego chińskiego joint venture z Changan.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze