„Auto Świat” nr 1 (802) z 03.I.2011
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: przeszło 4,4 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: Berlingo, C2, C4, C5, DS3, DS4, DS5, 307, 308, 3008, 407, 508, i0n, Clio, Espace, Kangoo, Laguna, Latitude, Megane, Twingo, Logan, sportowe
Peugeota i Renault wspomina Redakcja w odpowiedzi na list jednego z czytelników oczekującego opisu VW Golfa III. O rany – ten człowiek się dopiero obudził z hibernacji? Przecież to chyba najczęściej opisywane auto używane w tym kraju!
Renault Laguna pojawiła się na stronie 11. wśród „Rynkowych nowości 2011”. Chodzi oczywiście o auto poddane delikatnemu liftingowi. Inne nowości z tego francuskiego koncernu, o jakich wspomniano, to Latitude, oraz Twingo w limitowanej serii Miss Sixty.
Na stronie następnej, w tym samym artykule, wymieniono najważniejsze potwierdzone nowości Citroëna – przede wszystkim polską premierę Nowego C4 oraz późniejszą o kilka miesięcy DS4.
Ta sama strona powinna zostać odwiedzona także przez miłośników Peugeotów – wspomniano tam o flagowym 508, 308-ce po liftingu a nawet elektrycznym i0nie, który może się pojawić w naszym kraju już pod koniec marca.
Francuskie samochody pojawiły się też na stronach 14-15 w rankingu TÜV. Przytoczmy wyniki interesujących nas modeli w podziale na wiek aut.
2- I 3-LETNIE
119. Peugeot 307 – 9,9% poważnych usterek przy średnim przebiegu 50 tys. km;
120. Citroën C5 – 10,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 61 tys. km;
120. Renault Espace – 10,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 67 tys. km;
122. Citroën C2 – 10,1% poważnych usterek przy średnim przebiegu 38 tys. km;
123. Dacia Logan – 11,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 48 tys. km;
123. Peugeot 407 – 11,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 63 tys. km.
SAMOCHODY 4- I 5-LETNIE
109. Peugeot 307 – 17,4% poważnych usterek przy średnim przebiegu 74 tys. km;
111. Renault Kangoo – 18,9% poważnych usterek przy średnim przebiegu 76 tys. km;
115. Renault Laguna – 20,8% poważnych usterek przy średnim przebiegu 82 tys. km;
116. Renault Espace – 23,1% poważnych usterek przy średnim przebiegu 91 tys. km.
SAMOCHODY 6- I 7-LETNIE
87. Renault Clio – 23,7% poważnych usterek przy średnim przebiegu 84 tys. km;
88. Renault Espace – 24,5% poważnych usterek przy średnim przebiegu 106 tys. km;
89. Renault Kangoo – 24,8% poważnych usterek przy średnim przebiegu 102 tys. km;
90. Renault Laguna – 26,2% poważnych usterek przy średnim przebiegu 109 tys. km.
SAMOCHODY 8- I 9-LETNIE
73. Renault Laguna – 30,5% poważnych usterek przy średnim przebiegu 114 tys. km;
76. Renault Kangoo – 33,1% poważnych usterek przy średnim przebiegu 137 tys. km.
SAMOCHODY 10- I 11-LETNIE
12. Renault Twingo – 31,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 110 tys. km;
14. Citroën Berlingo – 32,1% poważnych usterek przy średnim przebiegu 144 tys. km.
Przy okazji uwaga – w ostatniej tabelce (ostatni przedział wiekowy) zapomniano podać właściwe pozycje w rankingu. Powinny być odpowiednio 62. i 64.
Liczbę rejestracji używanych samochodów ściągniętych do Polski zamieszczono w formie tabelki na stronie 16. Wynika z niej, że Renault wciąż jest trzecią najchętniej wybieraną marką (60.801 aut z rombem w ciągu jedenastu miesięcy ub.r.), Peugeot jest siódmy (26.912), a Citroën dwunasty (18.925).
Zdjęcia Peugeotów 207 S2000 Bryana Bouffiera i Tomka Kuchara ilustrują artykuł zamieszczony na stronie 18. traktujący o sezonie rajdowym w RSMP’2011.
I czas już na zapowiadane na wstępie porównanie trzech aut kompaktowych: Citroëna C4, Renault Megane i Volkswagena Golfa. Porównano (najwyraźniej w redakcji niemieckiego „Auto Bilda”) samochody z benzynowymi silnikami o mocy rzędu 120-130 KM, przy czym te w Megane i Golfie wspomagane były turbosprężarkami, ale za to miały o 0,2 litra mniejszą pojemność, niż motor 1.6 w C4.
W teście skrytykowano na początek fotele francuskich kompaktów, chwaląc też rozplanowanie instrumentów na desce rozdzielczej Golfa, choć samą deskę uznano za designersko nudną. Cóż – ja świetnie odnajduję się we francuskich autach, więc pewnie pod tym względem ich rozplanowanie oceniłbym wyżej. A więc co kto lubi i do czego jest przyzwyczajony. Ergonomię powinien oceniać człowiek, który nie jeździ, tylko skąd dziś takiego wziąć? ;-)
Za błąd ergonomiczny uznano też np. umieszczenie sterowania podgrzewanymi fotelami po boku tychże foteli. A gdzie niby mają być zlokalizowane – na suficie?
Zgodzę się natomiast z zarzutem, że podstawowy silnik w gamie 1.6 w Citroënie nie rzuca na kolana swoim charakterem. Zdecydowanie czegoś mu brak, choć na szczęście nie jest to oszczędność – mimo największej w porównaniu pojemności skokowej, potrzebuje najmniej paliwa.
Z kolei Megane okazuje się samochodem najdynamiczniejszym w stawce. To w pewnym sensie zasługa najwyższej mocy (o 8 i 10 KM więcej odpowiednio od Golfa i C4), choć na przykład wg „papierowych” danych to Volkswagen oferuje najwyższy moment obrotowy i to dostępny dużo niżej, niż francuscy konkurenci. To jednak Megane okazuje się najdynamiczniejsze i najbardziej elastyczne w stawce.
Renault jest też najbardziej komfortowo zawieszone, choć niewiele pokonuje w tej kwestii Citroëna. Golf, co normalne, jest sztywno zestrojony i o komforcie trudno tu mówić nawet w „Auto Świecie” ;-) Od razu jednak pojawia się kontra w postaci świetnego prowadzenia podczas dynamicznej jazdy. Na niemieckich równych asfaltach pewnie tak, ale na naszych mizernych nawierzchniach już pewnie tak świetnie by nie było…
Citroën C4 ma za to najlepsze hamulce. Konkurenci idą w tej kwestii łeb w łeb, choć okazują się tylko minimalnie gorsi od C4-ki.
Przy omawianiu kosztów wszystko stało się jasne – Golf jest najdroższy, a do tego trzeba do niego najwięcej dokupić. Megane okazuje się o przeszło 10 tys. zł tańsze, C4 plasuje się mniej więcej w połowie pomiędzy obydwoma konkurentami – Citroën oczekuje za swoją nowość 67.000 zł.
Summa summarum okazało się, że to właśnie rynkowa nowość, która zadebiutuje w Polsce za parę tygodni, czyli Nowy Citroën C4, wygrał porównanie! Megane i Golf zajęły ex aequo drugie miejsce, choć gdyby skorygować tylko punktację za cenę, to Renault powinien pokonać Volkswagena.
Jestem usatysfakcjonowany ;-)
Renault Clio RS wspomniano na stronie 25 przy okazji testu Seata Ibizy Cupra, którego usportowione Clio jest naturalnym rywalem.
W idealnym środku numeru zamieszczono kalendarz oczekiwanych na bieżący rok premier. I tak:
– w styczniu pojawi się Nowy Citroën C4;
– w marcu zadebiutuje w Polsce Peugeot 508, również w wersji SW;
– marzec będzie też miesiącem prezentacji seryjnego DS3 Racing;
– w maju spodziewamy się Citroëna DS4 i odświeżonego Peugeota 308;
– lipiec przyniesie seryjnego Peugeota 3008 HYbrid4;
– na październik „AŚ” zapowiada Citroëna DS5 i Renault Kangoo Rapid ZE.
Więcej premier francuskich samochodów na rozpoczęty niedawno rok „Auto Świat” nie przewiduje.
Najlepsze i najgorsze w poszczególnych klasach samochody pod względem pojemności bagażnika wymieniono na stronie 30. Wśród samochodów coupe najlepsze okazuje się Renault Megane w trzydrzwiowej wersji – może zmieścić aż 1.024 litry, oczywiście po złożeniu tylnej kanapy. To jedyne wspomniane dziś w tym dziale francuskie auto.
Renault Clio I użyto do ilustracji artykułu o tym, jak wydostać się ze śnieżnych pułapek. Artykuł zdecydowanie na czasie znajdziecie na stronie 31.
Z kolei Clio po mocnym tubingu pokazano na stronie 35.
Streszczenie materiału Szkoły Jazdy Renault dotyczącego prowadzenia samochodu w odpowiednim ubraniu znajdziecie na stronie 38.
Z Interwencją w sprawie Citroëna C4 możecie się zapoznać na stronie 41.
Renault Clio jest autem, które „AŚ” poleca, jeśli zamierzacie kupić używany samochód segmentu B w wieku 5-6 lat. Dlaczego – można przeczytać na stronie 44.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu. Myślę, że zakup pisma nie będzie wielkim błędem.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze