„Auto-Świat” nr 20 (718) z 11.V.2009
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C3, C5, 107, 207, 307, 308, 3008, 407, 4007, Clio, Espace, Megane, Twingo, sportowe
Zdjęcie emblematu Stop&Start z Citroëna C3 umieszczono jako ilustrację listu czytelnika opublikowanego na stronie 4. Człowiek ów w zasadzie neguje sens tego typu rozwiązań oszczędzających paliwo i emisję spalin. Ot, Polska… ;-)
Nad zakupem vana zastanawia się inny czytelnik i bierze pod uwagę również Espace, o czym napisał do Redakcji „AŚ”, a list ów opublikowano na tejże samej stronie 4.
Z kolei Citroëna C5 i Peugeota 407 bierze pod uwagę inny czytelnik szukający dla siebie 2-3-letniego samochodu klasy średniej. Ten list także znajdziecie na stronie 4.
„Prawdziwe” artykuły o samochodach francuskich pojawiają się jednak nieco dalej. Na strony 8-9 powinni zajrzeć Ci z Was, których urzekł Peugeot 3008. Naturalnie sporo na temat tego auta możecie poczytać w materiałach opublikowanych przez nas niemal miesiąc temu, ale gdybyście chcieli się zapoznać z opinią Redaktora Burcharda, to nie widzę przeszkód.
Autor wspomniał o Peugeocie 4007, który jest klasycznym SUV-em. 3008-ka zaś, to raczej crossover, zbudowany zresztą na płycie podłogowej przebojowego kompaktu 308. Auto cechuje wysoka funkcjonalność znana raczej z vanów, sportowy styl, przestronność, a to wszystko jest okraszone ciekawymi rozwiązaniami, jak choćby niespotykany w tej klasie wyświetlacz informacji na przedniej szybie (HUD).
Za dwa lata pojawi się wersja z napędem na cztery koła, a równocześnie do sprzedaży trafić ma auto o napędzie hybrydowym. Zapewne odbędzie się to przy okazji drobnego liftingu zewnętrznego, by zaakcentować wprowadzone zmiany, dość rewolucyjne nawet jak na francuskiego producenta.
Ogólnie Peugeota 3008 oceniono pozytywnie, co cieszy nas, miłośników francuskiej motoryzacji. W przyszłym tygodniu sami będziemy mieli okazję przekonać się, jak jeździ to auto. Szukajcie naszych wrażeń nie wcześniej, niż w środę po południu. Oczywiście na łamach Francuskie.pl ;-)
Na stronie 16. zamieszczono artykuł na temat dostępności niedużych aut u dealerów w Polsce. To właśnie sprzedaż tych modeli napędza statystyki, a w dobie kryzysu po auta od polskich sprzedawców sięgają m.in. Niemcy. Okazuje się, że z ofertą francuskich samochodów nie jest źle – Citroëna C1 można mieć na dobrą sprawę „od ręki”, odrobinę trzeba poczekać na Peugeota 107, czy 207, zaś decydując się na Clio, czy Twingo, dużo zależy od wersji. Sportowe Twingo można kupić od razu, podobnie jak bogatsze wersje jego starszego brata.
O zwycięstwie Michała Sołowowa w Rajdzie Stambułu „Auto-Świat” wspomniał na stronie 18. My pisaliśmy o tym 3.V..
Samochody coupe-cabrio nie należą do szczególnie często widywanych na polskich drogach. Powody są w zasadzie dwa – cena tych aut i klimat, w jakim przyszło nam się męczyć z naszymi rządami ;-) Mimo to w „Auto-Świecie” opublikowano porównawczy test pięciu tego typu samochodów, w których zresztą prekursorami są Francuzi. Bywalcy bulwarów w urokliwych miasteczkach Lazurowego Wybrzeża, Peugeot 308 CC i Renault Megane CC, bronią honoru Francji w pojedynku z Fordem Focusem CC, Oplem Astrą TT i Volkswagenem Eosem.
We wstępie wspomniano o Peugeocie 307 CC, które średnio się sprzedawało. To fakt – tego typu auta nigdy nie idą, jak świeże bułeczki! Widziałem gdzieś jednak kiedyś statystyki sprzedaży aut cabrio 9 coupe-cabrio i 307-ka była daleko przed Eosem chociażby… ;-)
W teście opublikowanym przez „Auto-Świat” Peugeot 308 CC pokonał resztę „zawodników”. 426 punktów, to sporo. O cztery punkty mniej uzbierały Renault Megane i właśnie Eos, ale znamy wszyscy preferencje „Auto-Świata” i jego macierzystego „Auto Bilda”, więc to nas nie dziwi. Focus CC zebrał 411 punktów i zadowolił się trzecią pozycją, a stawkę – z dorobkiem 407 punktów, zajęła Astra TwinTop.
Peugeota 407 pokazano na stronie 28., jako konkurenta dla opisywanej tam nowej Toyoty Avensis.
Renault Megane Grandtour I generacji można dostrzec na zdjęciach ilustrujących artykuł zamieszczony na stronie 38. omawiający, jak bezpiecznie omijać tramwaje.
Czytelnicy zainteresowani mocnymi hatchbackami powinni zajrzeć na stronę 42. Wśród pięciu innych aut zaprezentowano tam Megane Sport, a całość pochodzi ze wspomnianego już wyżej „Auto Bilda”. W Megane pozytywnie oceniono układ napędowy, osiągi i zawieszenie, ale pomarudzono na gumowatą skrzynię biegów, zdarzające się usterki elektryki i układu hamulcowego. Nie spodobało się też chłopakom, że wnętrze jest dość „cywilne” – nie ma w nim specjalnie wielu sportowych dodatków. Cóż – Francuzi, to nie tani festyniarze ;-)
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Czy warto ten tygodnik kupić? Można, ale nie jest to konieczne.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze