„Auto Świat” nr 21 (770) z 17.V.2010
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 207, 308, Partner, RCZ, Clio, Megane, sportowe
Rzeczywiście – w „Auto Świecie” z kończącego się już tygodnia pojawiły się również inne modele francuskich producentów. Na pierwsze natrafiłem w sekcji konkurentów dla opisywanego na stronach 8-9 Seata Ibizy ST. Chodzi o wersje kombi popularnych aut segmentu B, wśród których nie mogło zabraknąć Peugeota 207 SW i Renault Clio Grandtour.
Inne francuskie kombi – Megane Grandtour – pojawiło się w tabelce obrazujące sprzedaż samochodów z tym typem nadwozia w Polsce w pierwszym kwartale br. Francuski kompakt uplasował się na szóstym miejscu, jako jedyne auto francuskie w pierwszej dziesiątce. Tabelkę znajdziecie na stronie 10., tuż obok krótkiej wzmianki o sukcesie uczniów z Rybnika, których praca plastyczna została uznana za najlepszą w jubileuszowej edycji konkursu „Bezpieczeństwo dla Wszystkich”.
Doniesienia sportowe znajdziecie na stronach 18-19. Najpierw można się zapoznać z relacją z Grand Prix hiszpanii, gdzie triumfował Merk Webber z Red Bull-Renault, zaś drugi kierowca tego teamu, Sebastian Vettel, był trzeci. Przypomnijmy, że Robert Kubica w Renault R30 finiszował z ósmym czasem.
Nieco niżej pojawiła się informacja o triumfie Peugeotów 908 HDi FAP w wyścigu 1000 km de Spa.
Następna strona przyniosła m.in. relację z Rajdu Nowej Zelandii, niezbyt szczęśliwym dla Citroënów.
Porównanie rasowego coupe z dwoma trzydrzwiowymi hatchbackami, to moim zdaniem pomysł co najmniej chybiony. Można na rynku znaleźć lepszych konkurentów Peugeota RCZ, chyba że chłopakom z „Auto Bilda” przyświecała idea dokopania Peugeotowi RCZ już na starcie. I chyba właśnie tak trzeba postrzegać dobór samochodów do porównania, jakie znajdziecie na stronach 20-23 „Auto Świata”.
Niewiele pomaga fakt, że widoczność do tyłu jest w RCZ-cie najlepsza, gdy ocenia się parametry czysto użytkowe, jak na przykład przestrzeń na tylnej kanapie. Co ciekawe w porównaniu do schematów zamieszczonych w „Motorze” z tego tygodnia dostrzegam spore różnice w wielu wymiarach zarówno RCZ-a, jak i Scirocco.
Moce silników aut testowanych przez „Auto Bild” oscylują między 156, a 180 KM. najsłabszą jednostką dysponuje Peugeot – benzynowy motor 1.6 THP jest o 4 KM słabszy od silnika VW, choć ma większą pojemność. Najmocniejszy i oferujący najwyższą wartość momentu obrotowego jest silnik pod maską Megane – 300 Nm z benzynowej jednostki 2.0 czyni jednak również najbardziej paliwożerne auto w teście.
Cały tekst sprawia wrażenie klasycznego dowodu na potwierdzenie jednej tezy – że Volkswagen po prostu jest najlepszy. I jak czytam, jak wiecie, polskojęzyczne tygodniki regularnie, tak do końca nie potrafię określić, co jest dla dziennikarzy tych pism ideałem. Bo okazuje się, że sportowe zawieszenie RCZ-a nie jest tak dobre, jak to nieco bardziej komfortowe w Scirocco. Podobnie jest z układem kierowniczym i po prostu ze wszystkim. Po prostu samochody z Grupy Volkswagena są jeżdżącymi ideałami i zawsze są lepsze. Bo jeśli nie są, to zmieni się kryteria – w sposób oczywiście delikatny i zawoalowany. Sztywne zawieszenie sprawia, ze auto lepiej się prowadzi, ale nie może być za sztywne, bo przecież musi być komfortowe – sztuka kompromisu udała się tylko Volkswagenowi. Najlepsze skrzynie biegów montuje koncern VAG. Ma też najprecyzyjniejsze układy kierownicze. Jego produkty są po prostu cudowne w kwestiach ergonomii. I tak dalej, i tak dalej, i tak dalej… Sorry, ale tego się po prostu nie da trawić na dłuższą metę!
Czy więc dziwi Was, że Scirocco w omawianym teście zdeklasowało francuską konkurencję? Volkswagen uzbierał – pewnie przy dużym wkładzie dziennikarzy „Auto Bilda” – 435 punktów i o 11 oczek pokonał Megane Coupe. Peugeot zaś powinien się wręcz wycofać z wprowadzania na rynek swojego gniota, który zasłużył tylko na 413 punktów. Wiecie, co myślę o takich testach? To one są gniotami, a nie samochody francuskie. Nachalny marketing pod pozorem dziennikarskiej bezstronności!
Opis problemu klientki Peugeota z jej Partnerem ;-) znajdziecie na stronie 39.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Mimo dwóch aut w teście porównawczym, raczej nie warto wydawać pieniędzy.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze