„Auto-Świat” nr 34 (681) z 18.VIII.2008
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,10 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4 grosze
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano: DS, 308, Clio, Laguna, sportowe
Rzadko się zdarza, by na łamach polskiej prasy pojawiał się legendarny Citroën DS, ale tym razem w „Auto-Świecie” zobaczyć można zdjęcie takiego samochodu. Zrobił je w Kołobrzegu Maciej Grala, czytelnik tygodnika. Kołobrzeg jest bardzo zacytrynionym miastem. O ile się nie mylę dzierży krajowy rekord w ilości Citroënów w stosunku do liczby mieszkańców.
Renault (5. miejsce) i Peugeot (zamykający dziesiątkę) zostały wymienione wśród najchętniej sprowadzanych z Zachodu aut używanych. Notatkę na ten temat znajdziecie na stronie 15.
Wzmianki o francuskich rajdówkach pojawiły się na stronie 17 w relacji z Rajdu Rzeszowskiego. Na tej samej stronie napisano parę słów na temat wizyty w Warszawie Fernando Alonso, czołowego kierowcy ING Renault F1 Team.
A już od strony następnej, konkretnie na tych z numerkami 18-22, zaczyna się test porównawczy trzech kompaktów: Fiata Bravo, Forda Focusa i Peugeota 308. Wszystkie trzy samochody testowane przez „Auto-Świat” wyposażone były w silniki wysokoprężne o pojemności 1.6 i mocy 110-120 KM. Jak wypadło auto francuskie na tle niemiecko-włoskiej konkurencji?
Co ciekawe wszystkie trzy testowane pojazdy uznano za szpanerskie, wyróżniające się z tłumu. Czy tak jest faktycznie? Focus już tak nie szokuje stylistyka, jak w momencie debiutu pierwszej jego ewolucji, po prostu trochę się opatrzył. Francuzi i Włosi proponują, moim zdaniem, oryginalniejsze linie nadwozia. Zresztą Forda określono nawet mianem nudnego auta. Koszmarnie nudnego…
Peugeota i Fiata doceniono za wspaniałe wykończenie i użyte do tego materiały. Cóż – testowana 308-ka Premium miała pakiet skórzany za 8.200 zł. Co ciekawe przy „doposażaniu” w cenniku nie uwzględniono skóry w Fiacie i Fordzie (choć są takie opcje), dzięki czemu te samochody miały ceny niższe odpowiednio o 6.200 i 6.100 zł. Gdyby skórę doliczono, to różnica w punktach ze cenę auta byłaby zauważalnie mniejsza.
Ale i tak Peugeot przegrałby z konkurencją :-( Dlaczego? Fiat i Ford są nieco przestronniejsze, mają większe bagażniki i ciut lepiej się napędzają. Ostatecznie więc Bravo – nowa jakość we włoskiej marce – wygrał z Focusem, a Peugeot zajął ostatnie miejsce. Nam jednak i tak bardzo się podoba!
Renault Clio Sport został pokazany na stronie 24., jako potencjalny konkurent dla Opla Corsy OPC. Jest od niej mocniejszy o 8 KM, tańszy o ok. 10 tys. zł, dynamiczniejszy i mniej pali. Do tego bogate wyposażenie – po co kupować Opla? ;-)))
Właściciel Laguny II z automatyczną skrzynią biegów napisał do działu Poradyw związku z tym, że dolano do skrzyni SU1 ok. 300 ml oleju, który nie spełnia norm Renault. Dolewka jest stosunkowo niewielka (normalnie wchodzi tam ok. 7 litrów oleju), więc „AŚ” odpowiada, że nie powinno to być problemem.
Renault Clio pojawia się w „Auto-Świecie” po raz drugi na stronie 37., tym razem w dziale Interwencje. Klientka kupiła w komisie w Lublinie takie autko i okazało się, iż ma ono dwa ubezpieczenia OC. Dobrze chociaż, że z samochodem wszystko OK ;-)
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisał tym razem „Auto-Świat”. Można się bez tego tygodnika spokojnie obyć.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze