Na okładce aktualnego numeru tygodnika AUTO ŚWIAT pojawiły się – na niewielkich zdjęciach – dwa samochody francuskie. To Peugeot 308 i Renault Megane, które niemiecki „Auto Bild” porównał z Oplem Astrą, a AUTO ŚWIAT to porównanie przedrukował, po przetłumaczeniu, jak sądzę. Sprawdzimy, jaki był wynik tego starcia, w dalszej części niniejszego stronniczego przeglądu prasy.
AUTO ŚWIAT nr 43 (1094) z 24.X.2016
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Saxo, 308, 504, Megane
Ale wcześniej znajdziecie inne Megane – Grandcoupe. AUTO ŚWIAT uznał w tytule, że to mały Talisman, i trudno odmówić racji temu stwierdzeniu. Kompaktowy sedan francuskiego producenta wprawdzie trafi tylko na wybrane rynki (Francuzi nie będą mogli go kupić u siebie), w tym do Polski, ale zdecydowanie może się podobać. I niewątpliwie wygląda na auto droższe, niż jest w rzeczywistości. A ile kosztuje? Cennik zamieszczamy obok – kliknijcie w obrazek, a zobaczycie szczegóły.
AUTO ŚWIAT zauważa na stronie 10. duży bagażnik Megane Grandcoupe, ale zaraz kontruje, że 550-litrowa pojemność, to nie wszystko – liczy się praktyczność. To też prawda. Na szczęście dostrzeżono też bardzo bogate wyposażenie z systemami, „które dopiero nieśmiało przebijają się do niższych segmentów ze świata aut klasy wyższej”. Pochwalono też wygodne fotele. Nie podoba mi się tylko fakt nazwania Megane Grandcoupe „małym sedanem”. Taki mały, to on wcale nie jest – ma 463,2 cm długości i rozstaw osi wynoszący 271,1 cm.
Na stronie 13. zamieszczono krótką informację o zakończeniu testu Peugeota 308 na dystansie 25.000 km, którą to odległość pokonano niemalże non stop. Szczegóły znajdziecie tutaj.
ASO francuskich marek okazały się jednymi z najlepszych w rankingu sporządzonym przez AUTO ŚWIAT. Najwyższy poziom obsługi klientów reprezentowały autoryzowane serwisy Renault, Peugeot uplasował się na trzecim miejscu, a Citroën na piątym. Brawo! Po szczegóły odsyłam Was na strony 14-15.
Zapowiadane na okładce porównanie trzech kompaktowych aut kombi zamieszczono na stronach 16-20. Już od początku podkreślono wyjątkowo atrakcyjną stylistykę kompaktowego Renault, choć i rywale wyglądają dobrze. Cóż – w stawce nie było Škody ani Volkswagena ;-) Ale wzmianek o nich nie zabrakło :-/
Peugeot popisał się największym bagażnikiem w porównaniu. Przywołano tu legendarnego Peugeota 504. Ale i 308-kę skrytykowano – za „bardzo pionowo ustawione oparcie kanapy”. Albo nie jest tak „bardzo pionowo”, albo to czepianie się, bo przypominam, że późną zimą br. intensywnie pokonałem z rodziną blisko 3.500 km podobnym samochodem i jakoś nikt mi nie narzekał na dziwnie ustawione oparcie kanapy.
Skrytykowano oczywiście francuskie podejście do kwestii obsługi – dotykowe ekrany w tygodniku AUTO ŚWIAT nie znajdą zrozumienia dopóki powszechnie nie zostaną zastosowane w Volkswagenach i Škodach.
W Peugeocie doszukano się „wrodzonej nerwowości układu jezdnego” i za cholerę nie wiem, o co chodzi. Stwierdzono jednak, że to twardy samochód. Z kolei Renault „rozpieszcza miękkością”. No to może jednak Tajka się przyda?…
Efekt porównania jest taki, że zwycięża Astra (478 punktów) wyraźnie pokonując Renault (461 oczek) i Peugeota (457 punktów).
O poduszki pod silnikiem Citroëna Saxo VTS pyta na stronie 34. czytelnik tygodnika, a AUTO ŚWIAT odpowiada, że poliuretanowych poduszek raczej w tym aucie nie ma sensu stosować.
W Newsach sprzed 20 lat (strona 49.) pojawiła się informacja, że w I półroczu 1996 roku Renault było czwartą siłą na rynku nowych aut w Polsce (po Fiacie, FSO i GM/Oplu).
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisał aktualny AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO ŚWIAT
Najnowsze komentarze