Niestety znowu w dolnej połowie okładki, ale za to na dość sporych zdjęciach pojawiły się na okładce aktualnego numeru tygodnika MOTOR Peugeot 5008 i Renault Espace. W bratobójczym, francuskim teście. Oba w wersjach hybrydowych z silnikami benzynowymi o niedużej pojemności skokowej wspomaganymi prądem. Czy to w ogóle jeździ?
MOTOR nr 05 (3684) z 29.I.2024
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,79 zł
Koszt 1 strony: niemal 10 groszy
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 5008, e-5008, 19, 5 EV, Avantime, Espace, Laguna, Megane, Vel Satis, Bigster, Diplomat, Grandland, Signum, Vectra, Zafira
Na stronie 6. znajdziecie krótką wzmiankę o planowanej premierze Jeepa Wagoneera S – pierwszego globalnego SUV-a amerykańskiej marki wchodzącej w skład koncernu Stellantis, który będzie miał napęd elektryczny. Obok zamieszczono kilkuzdaniową notkę o nowej platformie Stellantis STLA Large, która będzie wykorzystywana przez marki Dodge, Jeep, Alfa Romeo, Maserati oraz Chrysler.
Na stronie 8. w dziale Przyszłe premiery MOTOR wspomina m.in. Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Maserati GranCabrio, Alfę Romeo Milano, Dacię Bigster, Renault 4, Nissana Juke’a, Opla Grandlanda i Peugeota e-5008.
Na tej samej stronie pojawiła się krótka wzmianka o koncepcyjnym Nissanie X-Trailu Mountain Rescue.
Porównanie Peugeota 5008 z Renault Espace MOTOR zamieścił na stronach 18-21. Czy duże w gruncie rzeczy SUV-y napędzane silnikami benzynowymi o pojemności 1.2 wspomaganymi silnikami elektrycznymi mają sens? Dla wielu osób – zdecydowanie nie. Ale naprawdę zachęcam Was – przejedźcie się takim autem. Krytyka bez znajomości tematu jest zwyczajnie idiotyczna.
Hybrydowe francuskie SUV-y mierzą po ok. 470 cm długości i ważą nieco ponad 1,5 tony każdy. Jak sobie może z tym poradzić mniej więcej 130-konny silnik benzynowy? Na pewno „jakoś”. Ale gdy do pomocy zaprzęgnie się jednostki elektryczne, w przypadku Renault aż dwie, to okazuje się, że mocy jest pod dostatkiem. W nowym Espace aż 200 KM. Peugeot wsparcie elektryka ma niewielkie i nie podaje sumy mocy systemowej (więc i MOTOR tej informacji nie opublikował), ale 5008 w tej wersji też potrafi się napędzać.
MOTOR pomierzył na przykład przyspieszenia. Peugeot 5008 osiąga setkę w 10,8 sekundy. Nie jest źle, ale też nie jest to jakieś wybitne osiągnięcie. Renault Espace jest lepsze – potrzebuje do tego 9 sekund. Espace ma też skuteczniejsze hamulce i jest oszczędniejsze (choć odrobinę cięższe), jest też trochę gorzej wyciszone. Oferuje za to zauważalnie większą ładowność i wyraźnie większy zasięg. Za to Peugeot osiąga dużo wyższą prędkość maksymalną – równe 200 km/h, gdy rywal jest o 10% wolniejszy.
Od strony użytkowej to Renault Espace oferuje przestronniejsze wnętrze. MOTOR uznał też, że jest to auto o lepszym wykończeniu i ergonomii, ze znacznie lepszymi multimediami, prostszymi i wygodniejszymi w obsłudze. Za to pracę skrzyni biegów lepiej oceniono w przypadku Peugeota 5008. Jeśli chodzi o komfort podróży, to tutaj wygrało Renault, które jednak straciło parę oczek przy cenie. Odzyskało je z potężną nawiązką przy ocenie wyposażenia. Espace lepiej wypadło również w ocenie systemów bezpieczeństwa, a także wyposażenia dodatkowego. Ostatecznie więc to Renault zwyciężyło porównanie zdobywając 29 punktów, aż o 25 więcej, niż Peugeot.
Od początku bieżącego roku na stacjach paliwowych oferowana jest benzyna E10, czyli z 10-procentowym dodatkiem biokomponentów. To dwukrotnie więcej, niż do końca minionego roku. Nie wszystkie starsze samochody dobrze tolerują nowe paliwo, o czym pisaliśmy w grudniu. MOTOR na stronach 36- dokonał przeglądu marek i silników. Oczywiście uwzględnił też marki i modele nas interesujące. I jak to wygląda?
W przypadku aut dawnej Grupy FCA:
– Alfa Romeo toleruje E10 we wszystkich modelach wyprodukowanych po 1. stycznia 2011 roku oraz w starszych, do których zaliczają się modele MiTo, Giulietta, 159 (z silnikami 1.8 16v, 1.8 TBi 16v, 3.2 JTX V6), Brera (z silnikami 1.8 TBi 16v, 3.2 JTX V6), Spider (z silnikami 1.8 TBi 16v, 3.2 JTX V6), 8C z silnikiem 4.7 32v;
– samochody Fiat mogą spalać benzynę E10 we wszystkich autach od roku modelowego 2000, za wyjątkiem modeli Barchetta 1.8 16v, Brava/Bravo 1.6 16v, Doblo 1.6 16v, Marea 1.6 16v i 2.0 16v, Multipla 1.6 16v, Palio 1.6 16v, Punto 1.8 16v i Stilo 1.6 16v, 1.8 16v oraz 2.4 20v;
– Lancia – wszystkie modele od 2000 roku oprócz Lybra 1.6 16v, 1.8 16v i 2.0 20v, Thesis 2.0 Turbo 20v, 2.4 20v. 3.0 V6 24v i 3.2 V6 24v. Stilo 1.6 16v, 1.8 16v i 2.4 20v
– Chrysler – wszystkie modele akceptują paliwo E10;
– Dodge – wszystkie modele akceptują paliwo E10;
– Jeep – wszystkie modele akceptują paliwo E10.
W przypadku dawnej Grupy PSA:
– wszystkie samochody Citroën, Peugeot i DS Automobiles wyprodukowane po 1. stycznia 2000 roku akceptują benzynę E10;
– Opel / Vauxhall – wszystkie modele za wyjątkiem modeli Vectra, Signum i Zafira z silnikiem 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (kod silnika: Z22YH).
W przypadku Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi:
– wszystkie modele Alpine sprzedawane od marce 2018 roku akceptują benzynę E10;
– wszystkie modele marki Dacia akceptują benzynę E10;
– w przypadku marki Renault benzynę E10 akceptują wszystkie modele wprowadzone na rynek po 1. stycznia 1997 roku za wyjątkiem: Renault 19, Renault Megane I 2.0 IDE, Laguna II 2.0 IDE, oraz wprowadzonych na rynek w latach 2000-2002 modeli Laguna II 2.0 Turbo, Espace IV 2.0 Turbo, Vel Satis 2.0 Turbo, Avantime 2.0 Turbo;
– Mitsubishi – wszystkie modele z wyjątkiem produkowanych do 2007 roku, a wyposażonych w silniki GDI z bezpośrednim wtryskiem benzyny;
– Nissan – wszystkie modele wyprodukowane od 1. stycznia 2000 roku.
W dziale Motopasje MOTOR porównał trzy modele coupe sprzed lat z silnikami V8. W szranki stanęły m.in. Opel Diplomat oraz Dodge Challenger – dziś obie marki wchodzą w skład koncernu Stellantis. Materiał ten znajdziecie na stronach 42-45.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze. Można kupić to wydanie!
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR; zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze