Piętnasty tegoroczny numer tygodnika MOTOR zachęca do zakupu miłośników francuskiej motoryzacji już swoją okładką. Pokazano na niej – w prawym górnym rogu – nowego Peugeota 5008, a do tego w lewym dolnym rogu – nowego Renault Scenic’a E-Tech Electric. Wprawne oko dojrzy jeszcze Citroëna Berlingo, Opla Zafirę i Jeepa Grand Cherokee, czyli dwa niefrancuskie modele z koncernu Stellantis.
MOTOR nr 15 (3694) z 08.IV.2024
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,79 zł
Koszt 1 strony: niemal 10 groszy
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, DS 7, 107, 307, 5008, e-5008, Captur, Clio, Megane E-Tech Electric, R4, Scenic, Scenic E-Tech Electric, Symbioz, A290, Bigster, Sandero, Astra, Frontera, Grandland, Zafira
Już na stronach 4-5 MOTOR prezentuje Nowego Peugeota 5008. To auto, w którym producent proponuje trzy rodzaje napędów – benzynowy (realnie to hybryda mHEV), hybrydowy typu PHEV oraz elektryczny (e-5008), przy czym ten ostatni w aż trzech wariantach – o mocach 210 KM, 230 KM i 320 KM. W tym ostatnim przypadku auto ma napęd na cztery koła. Auto zdecydowanie może się podobać, ale czy taka gama zespołów napędowych skusi wielu klientów? W Polsce pewnie nie, za to w Europie – zapewne tak. Przekonamy się jesienią.
W tekście znalazły się odniesienia do Peugeota 3008, Alfy Romeo Stelvio, DS 7 oraz Maserati Grecale.
Na stronie 6. pojawiła się krótka notatka na temat polskich cen Nowej Dacii Duster.
Obok MOTOR zamieścił równie krótki tekst o planach koncernu Stellantis w zakresie produkcji w Polsce (w systemie SKD) chińskiego autka Leapmotor.
Na stronie 8. w dziale Przyszłe premiery MOTOR wspomina m.in. Alfę Romeo Giulię, Alpine A290, Alfę Romeo Milano, Dacię Bigster, Jeepa Wagoneera S, Renault 4, Nissana Juke’a, Opla Fronterę (zaprezentowanego wczoraj), Opla Grandlanda, oraz Renault Captura i Symbioza.
W ostatnich dniach przez komentarze przetoczyła się dyskusja na temat silników diesla. Fanów muszę zmartwić – kolejna marka (Volvo) całkowicie rezygnuje z tego źródła napędu, czym MOTOR informuje na stronie 9.
Obok pojawiła się krótka notatka o prototypowych modelach Jeepa, które pojawiły się na zlocie Easter Safari.
4,5 gwiazdki na 5 możliwych do zdobycia przyznano nowemu w pełni elektrycznego Renault Scenic’owi. MOTOR zamieścił ten test na stronach 10-11 wspominając przy okazji Megane E-Tech Electric. Scenic E-Tech Electric ma niemal 4,5 metra długości i w bazowej wersji 170-konny silnik, a za dopłatą można mieć 218 KM. Za to ta mocniejsza odmiana ma akumulator o wyraźnie większej pojemności (87 kWh w porównaniu do 60 kWh odmiany bazowej), dzięki czemu pozwala na przejechanie nawet 625 km! Średnie zużycie energii w czasie testu wyniosło 18,4 kWh/100 km – to całkiem dobry wynik.
Renault Scenic E-Tech Electric okazuje się być samochodem przestronnym i funkcjonalnym w użytkowaniu, ma też oczywiście usługi Google’a. MOTOR pochwalił też układ kierowniczy. Ceny – powyżej 200.000 zł.
Na stronie 15. MOTOR zamieścił test Nissana X-Traila E-Power. Ten samochód kosztuje niemal 215.000 zł i zapewnia sporo komfortu, dobre osiągi i mimo wszystko – jak na swój segment – atrakcyjną cenę, ale sporo pali na drogach szybkiego ruchu, a silnik okazuje się głośny.
Nie tak dawno, bo pod koniec ubiegłego roku, miałem okazję testować najbogatszą odmianę Jeepa Grand Cherokee. Dziś podobne auto (w tańszej odmianie) stanęło w szranki z Volkswagenem Touaregiem (strony 16-20) i MOTOR w zasadzie nie miał wątpliwości – Jeep jest lepszy!
Na stronie 21. opublikowano test Dacii Sandero Stepway. Auto zostało pochwalone za atrakcyjną stylistykę, niezłe osiągi(tak, z silnikiem 1.0!), a także za precyzyjną skrzynię biegów. Po stronie wad wymieniono pewne niedostatki wykończeniowe oraz przeciętną precyzję prowadzenia. MOTOR docenił także spory prześwit, komfortowe zawieszenie, łatwość znalezienia dobrej pozycji za kierownicą i wygodne fotele.
Opel Astra pojawił się w roli potencjalnego rywala dla opisanej na stronach 24-25 Škody Octavii.
Na stronach 28-31 MOTOR zestawił największe wpadki współczesnej motoryzacji. Wśród nich pojawiły się pożary niektórych egzemplarzy Peugeot 307 o problemy z pierwszymi generacjami silników 1.5 dCi Grupy Renault. W przypadku Renault wytknięto też problematyczne karty hands free, a Fiatowi, Chryslerowi i Jeepowi (jeszcze z czasów przed Stellantisem) łatwość przejęcia zdalnej kontroli nad autem za pomocą laptopa. Ciekawe, że przypadku problemów z poduszkami powietrznymi głównie w samochodach Toyoty, MOTOR przypisał temat do firmy Takata. OK, to oni byli dostawcą airbagów, ale…
15 używanych i dobrych aut redakcja zaprezentowała na stronach 36-41. Wśród nich znalazły się Citroën Berlingo I generacji, Peugeot 107, Renault Clio II oraz Opel Zafira B. Przy 107-ce wspomniano też bliźniaczego Citroëna C1.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze