W tym tygodniu wyskoczyłem na kilka dni urlopu. Takiego prawdziwego – nie miałem ze sobą żadnego komputera i do żadnego się nawet nie zbliżyłem przez tych parę dni. W piątek po południu wróciłem jednak do rzeczywistości, a dziś proponuję Wam – niemal rzutem na taśmę – przegląd prasy. Chodzi konkretnie o tygodnik MOTOR, bo to już jeden z naprawdę nielicznych motoryzacyjnych tytułów prasowych ukazujący się jeszcze w wersji drukowanej.
MOTOR nr 25 (3652) z 19.VI.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,49 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,4 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5 Aircross, C-Elysee, DS5, Jumper, Oli, DS 3, DS 4, DS 5, 107, 108, 208, 2008, 301, 308, 3008, 5008, Boxer, 5 EV, R4, Captur, Clio, Kangoo, Master, Rafale, Trafic, Twingo, Bigster, Duster, Logan, Sandero, Crossland X, Grandland X, Vivaro, sportowe
Na pierwszą wzmiankę o samochodach pozostających w kręgu naszych zainteresowań natrafiłem na stronie 8. W dziale W skrócie MOTOR wspomina o tym, że można już zobaczyć Fiata 600 na filmie w serwisie YouTube. Pisze też, że auto podobne jest do Fiata 500X oraz trochę do 500e. Odwołuje się też do Jeepa Avengera.
Na tej samej stronie znajdziecie też krótką notatkę o Citroënie C5 Aircross w wersji MHEV – 48-voltowej mikrohybrydzie..
Większy materiał na tej stronie traktuje o Mitsubishi Colcie najnowszej generacji, który powstał na bazie Renault Clio i naprawdę mocno je przypomina. MOTOR dodał, że podobnie postąpiono wcześniej z modelem ASX, który jest klonem innego Renault (acz nie napisano, że chodzi o Captura).
Interesujące nas modele pojawiły się także w dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 10. Wspomniano tam Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Maserati GranCabrio, Dacię Bigster, Dacię Duster, Nissana Juke’a oraz Renault 4, Renault Captura i Renault Rafale.
Krótka wzmianka o bolidzie Peugeota pojawiła się w relacji z tegorocznego wyścigu 24 h Le Mans opublikowanej na stronie 10.
Citroëna Oli MOTOR zaprezentował na stronach 12-13. Redaktor Struk miał okazję pojeździć tym elektrycznym konceptem. Nie wolno było przekroczyć prędkości 40 km/h, ale chodziło bardziej o zaprezentowanie koncepcji elementów tanich i lekkich, które docelowo znajdą się w produkcyjnych samochodach elektrycznych Citroëna. A walka o masę ma sens – dziś elektryki są szalenie ciężkie, co z reguły mocno zżera prąd z ich akumulatorów.
DS 3 oraz Dacię Sandero wykorzystano do zdjęć ilustrujących materiał o myciu samochodów poza myjniami. Całość znajdziecie na stronach 32-33.
W dziale Używane na stronie 36. MOTOR prześwietlił Citroëna DS5 / DS 5. Not złych nie było. Poniżej średniej oceniono cenę zakupu i zużycie paliwa. Za przeciętne uznano przestronność wnętrza, ceny części, koszty serwisu oraz bezawaryjność. Nota powyżej średnij pojawiła się dla kategorii pojemność bagażnika, wyposażenie, osiągi oraz dostępność części. Bardzo dobrze oceniono jakość materiałów, komfort jazdy i hałas, wygląd i styl, a także dostępność serwisu. Konkluzja – to bardzo fajne samochody!
Na kolejnej stronie MOTOR przeanalizował rynek wtórnych samochodów dostawczych. Na pierwszym miejscu w rankingu marek znajduje się Renault, na trzecim Fiat, na czwartym Opel, na siódmym Citroën, na ósmym Peugeot, na dziesiątym Nissan, na trzynastym Renault Trucks, a na czternastym Mitsubishi. Jeśli chodzi o modele, to króluje Renault Master, za jest Fiat Ducato, na trzecim miejscu Renault Trafic, na szóstym Opel Vivaro, na ósmym Peugeot Boxer, na dziesiątym Citroën Jumper, na dwunastym Fiat Doblo, na trzynastym Renault Kangoo, a na czternastym Citroën Berlingo
Również w dziale Używane MOTOR na stronach 38-41 zaprezentował szesnaście małolitrażowych, trzycylindrowych silników szukając ich zalet i wad. W zestawieniu pojawiła się jednostka 0.9 TCe spotykana w modelach Renault, Dacia, Nissan i w Smartach (np. Logan, Sandero, Clio, Captur, Twingo i Micra). Jest też silnik 1.0 SCe spotykany w Daciach Sanero i Loganie, Nissanie Mikrze, Smartach, czy Renault Clio i Twingo. Poświęcono trochę miejsca także jednostce 1.2 PureTech, którą można spotkać w szerokiej gamie aut, np. Citroënach C1, C3, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Picasso i C-Elysee, w DS 3 i DS 4, Peugeotach 108, 208, 2008, 301, 308, 3008, a nawet 5008, oraz w Oplach Crossland X i Grandland X. Wspomniano też dwa silniki Opla, ale jeden pochodzi jeszcze z XX wieku, a drugi sprzed przejęcia niemieckiej marki przez PSA. Jest jeszcze silnik 1.0 VVT-i Toyoty montowany m.in. w Citroënach C1 i Peugeotach 107 („trojaczki z Kolina”).
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze