„WRC Magazyn Rajdowy” nr 01 (88) z I.2009
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,7 grosza
Warto kupić? tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: sportowe: C2, C4, Saxo, Xsara, 106, 205, 206, 207, 307, 908, R5, Clio
Zaczynamy od króla rajdów samochodowych, czyli Citroëna. Na stronie 6 zamieszczono informację o nagrodzie, jaką odebrał w Wersalu Jan Chmielewski w uznaniu postawy w sezonie 2008. Janek pojechał do siedziby Citroën Sport, by odebrać kit do budowy Citroëna C2 w specyfikacji R2MAX. Nagroda warta 35 tys. euro trafiła do polskiego kierowcy w grudniu, o czym zresztą pisaliśmy.
Krótkie wzmianki o sportowych Peugeotach 206 i 207 oraz o Citroënie C2R2 pojawiły się w tekście zatytułowanym Grzeją ławę. Czy wrócą? opublikowanym na stronie 8.
Wzmianek o francuskich samochodach rajdowych nie zabrakło też na stronach 12-13 w dziale Rozmaitości. Znajdziecie tam krótki tekst na temat tragicznego wypadku z udziałem Leszka Kuzaja i Craiga Parry’ego w Peugeocie 307 WRC na Prazskym Rallysprincie (poświęciłem temu wydarzeniu pewien tekst…). Obok zamieszczono krótką relację z Gali Sportu Samochodowego PZM, gdzie wielkim wygranym był Peugeot Polska, dzięki załodze Bryan Bouffier/Xavier Panseri. Bouffiera zresztą na imprezie nie było – noga w gipsie sprawiła, że… nie wpuszczono go do samolotu we Francji!
Renault 5 Alpine było samochodoem, w którym Andrzej Koper i Krzysztof Gęborys zdobyli w 1984 roku Mistrzostwo Polski. Wzmianka na ten temat pojawiła się u dołu strony 8.
W dziale W skrócie (strona 9.) również nie zabrakło wzmianek, które muszą nas zainteresować. To informacje o planach Aarona Burkarta (zwycięzca C2 Junior Experience), o zwycięstwie Ojedy i Peugeot Sport España w mistrzostwach Hiszpanii, o starcie Sebastiena i Severine Loebów w Rallye du Var i zdobyciu przez słynne małżeństwo trzeciego miejsca (i to w Citroënie C2 S1600, co pozwoliło pokonać wielu zawodników w znacznie mocniejszych i do tego czteronapędowych maszynach!).
W tym samym dziale wspomniano o testach Jewgienija Nowikowa i Sebastiena Ogiera w Citroënie C4 WRC. W tym samym czasie C4-ką – w nagrodę za znakomity sezon – jeździł również Martin Prokop. Dziś wiemy już, że zarówno Nowikow, jak i Ogier, będą w tym roku startować w cyklu WRC, właśnie w Citroënach C4 WRC.
Krótką relację z ubiegłorocznego święta samochodowego, czyli Race of Champions, zamieszczono na stronie 15. Przypomnijmy, że Mistrzem Mistrzów został po raz trzecie Sebastien Loeb.
Na tej samej stronie wspomniano też o triumfie Daniego Sordo, który wygrał Memoriał Attilio Bettegi rozgrywany we Włoszech. Czwarte miejsce wywalczył Kris Meeke w Xsarze WRC. Warto podkreślić, że w drodze do walki o tą pozycję Kris pokonał Marcusa Grönholma i Francoisa Duvala!
A skoro już jesteśmy przy Meeke’u, to nie możemy pominąć informacji zamieszczonej również na stronie 15. traktującej o tym, że Kris w roku 2009 osiem razy wystartuje w cyklu IRC Peugeotem 207 S2000 przygotowanym przez Kronos Racing. Przypomniano zresztą parę faktów z kariery Meeke’a, który jeździł m.in. Renault Clio R3 i S1600 a także Citroënem C2 S1600.
O rozterkach Sebastiena Loeba, a także o jego testach bolidu Red Bull Renault i Peugeota 908 HDi FAP napisano parę słów w tekście Co zrobi Loeb> opublikowanym na stronie 18.
O Citroënie C2 S1600 i Sebastienie Loebie wspomniano także (wciąż na tej samej stronie) w tekście poświęconym Rajdowi Monte Carlo. Sebastien właśnie w C2 S1600 nie wystartuje w słynnym klasyku, bo to za słabe auto, by mógł zwyciężyć, a tylko pierwsze miejsce na mecie interesuje Francuza.
Relacja z Rajdu Barbórki zajęła strony 22-27. Wprawdzie imprezę wygrał Tomek Kuchar w Subaru, ale drugie miejsce w generalce przypadło Michałowi Sołowowowi w Peugeocie 207 S2000, który na Karowej pokazał wszystkim co to jest wola walki i… widowisko ;-)
Podczas Barbówki można było zobaczyć całkiem sporo aut francuskich – Citroëny C2 i Saxo, Peugeoty 106, 206 i 207 oraz Renault Clio, oczywiście w różnych specyfikacjach.
Rozegrany w drugiej połowie listopada Rajd Cieszyńskiej Barbórki był rundą Pucharu PZM. Zwyciężył Rafał Szebla w Peugeocie 106, a w rajdzie można było obserwować jeszcze inne 106-tki, 206-tki, Saxofony, C2 i Cliówki ;-) Relację z tego rajdu znajdziecie na stronach 28-33.
Wzmianek o francuskich autach nie zabrakło także w opublikowanym na stronach 34-35 podsumowaniu Pucharu PZM.
W grudniu, kiedy już było wiadomo, że piąty z rzędu tytuł mistrzowski wpadł w ręce Sebastiena Loeba, pozostała jeszcze do rozstrzygnięcia kwestia zwycięzcy w Klasyfikacji Konstruktorów. Rajd Walii, ostatnia ubiegłoroczna runda cyklu WRC, stawiała Citroëna w roli faworyta, ale wszystko mogło się zdarzyć. Obie załogi fabrycznych Citroënów jechały jednak bezbłędnie i zdobyte przez nie 16 punktów przy jedynie 9-punktowym dorobku Fordów, dało Citroënowi tytuł mistrzowski. Podwójna korona okraszona jeszcze pierwszym w karierze zwycięstwem Loeba w Walii – czyż mogło być piękniej? ;-)))
Obszerną relację z tego wspaniałego i bardzo trudnego (rozgrywanego w bardzo zdradliwych warunkach) rajdu znajdziecie na stronach 36-40 styczniowego „Magazynu Rajdowego WRC”.
O wynajęciu (a w zasadzie braku ekonomicznych szans na wynajem) Xsary WRC na Rajd Polski przez Michała Bębenka możecie przeczytać w wywiadzie z tym utalentowanym kierowcą, jaki zamieszczono na stronach 44-46. Michał zastanawia się także nad przesiadką do auta S2000 i bierze pod uwagę również Peugeota 207.
Znakomita rajdówka, Peugeot 207 S2000, króluje niepodzielnie w cyklu IRC. Właśnie podsumowanie International Rally Challenge 2008 znajdziecie na stronach 62-67. Wśród kierowców triumfował w ubiegłym roku Nicolas Couilloz (58 punktów) przed Freddym Loixem (również 207 S2000, 48 punktów), a w pierwszej dziesiątce znalazło się jeszcze trzech kierowców Peugeotów – Luca Rosetti (pozycja 4., 44 punkty), Renato Travaglia (miejsce 6., 19 punktów) i Bryan Bouffier (9. lokata, 11 punktów). Peugeot triumfował również w klasyfikacji producentów zbierając 106 punktów, o 32 więcej, niż drugi w rankingu Abarth!
Peugeot 205 Turbo 16… Który z miłośników rajdów nie pamięta tego samochodu. Właśnie to auto przypomniano w cyklu Wielkie pojedynki na stronie 68. Francuską rajdówką jechał szalony Ari Vatanen, który podczas Rajdu Monte Carlo w roku 1985 walczył ostro ze słynnym Walterem Rohrlem. Ostatecznie Fin w Peugeocie pokonał Niemca w Audi o 5:17, choć doliczono mu 8 minut kary za wcześniejszy wjazd na PKC! 350-konny Peugeot, słabszy o 50 KM od Audi Rohrla, dysponujący mniejszą pojemnością skokową i o blisko 20% niższym momentem obrotowym (400 Nm w stosunku do 470 Nm Audi) pokazał, na co go stać. Owszem – 205-tka była też lżejsza – ważyła tylko 940 kg przy 1.250 kg Audi, ale właśnie lekkość i styl urzeka nas w konstrukcjach francuskich, a nie ciężkie i toporne auta z Niemiec ;-)))
B-grupowego Peugeota 205 chciałby poprowadzić Tomek Czopik. Przynajmniej tak odpowiedział na stronie 69. na zadane mu przez jednego z czytelników „Magazynu Rajdowego WRC” o rajd marzeń i samochód marzeń.
Inne pytania, na które Tomasz Czopik odpowiadał, również związane były z samochodami francuskimi. Chodziło m.in. o wypadek Leszka Kuzaja w Czechach, o budowę Peugeota 207 S2000, o znakomite wyniki Bryana Bouffiera i o Sebastiena Loeba.
I znowu Peugeot 207, ale tym razem w specyfikacji RC. Czy powstanie polski Puchar Peugeota oparty o to auto? Miejmy nadzieję, że tak, a poczytać o tym samochodzie możecie w tekście Pucharowa Przymiarka napisanym przez Borysa Czyżewskiego. Całość znajdziecie na stronach 74-75.
I tak dobrnęliśmy do końca – nie licząc ogłoszeń o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych, bądź o sportowym zacięciu, to już wszystko, co o autach francuskich znalazłem w styczniowym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze