Fundacja Mozilla przeprowadziła badania związane z prywatnością danych użytkowników samochodów. Wyniki są przerażające – auta szpiegują nas na potęgę.
„Producenci samochodów od lat chwalą się, że ich samochody są „komputerami na kołach”, aby promować ich zaawansowane funkcje. Jednak rozmowa o tym, co prowadzenie komputera oznacza dla prywatności jego pasażerów, tak naprawdę nie została nigdy podjęta. Podczas gdy my martwiliśmy się, że nasze dzwonki do drzwi i zegarki, które łączą się z Internetem, mogą nas szpiegować, marki samochodowe po cichu weszły w biznes danych, przekształcając swoje pojazdy w potężne maszyny do gromadzenia danych. Maszyny, które ze względu na wszystkie te godne pochwały funkcje, mają niezrównaną moc obserwowania, słuchania i zbierania informacji o tym, co robisz i gdzie idziesz w swoim samochodzie.” – pisze fundacja w swoim raporcie.
Przedstawia też cztery poważne zarzuty:
1. Wszystkie marki gromadzą zbyt wiele danych osobowych
W badaniu przeanalizowano 25 marek samochodów i przyznano 25 minusów za sposób, w jaki producenci wykorzystują dane i informacje osobowe. Każda marka samochodowa gromadzi więcej danych osobowych niż to konieczne i wykorzystuje te informacje z powodów innych niż obsługa pojazdu i zarządzanie relacjami z użytkownikiem. Dla kontekstu: tylko 63% aplikacji związanych ze zdrowiem psychicznym, które badano, miało z tym problem.
2. Większość udostępnia lub sprzedaje dane użytkowników
Korporacje, które są właścicielami marek samochodów, mają w posiadaniu wszystkie te dane osobowe, aby wykorzystać je do własnych badań, marketingu lub bardzo niejasnych „celów biznesowych”. Jednak większość (84%) przebadanych marek samochodowych twierdzi, że może udostępniać dane osobowe użytkowników – dostawcom usług, brokerom danych i innym firmom. Co gorsza, dziewiętnaście (76%) twierdzi, że może sprzedawać dane osobowe użytkowników.
Zaskakująca liczba (56%) twierdzi również, że może udostępnić dane użytkownika rządowi lub organom ścigania w odpowiedzi na „żądanie”. Nie jest to nakaz sądowy, ale coś takiego jak nieformalna prośba.
3. Większość producentów daje kierowcom niewielką lub żadną kontrolę nad ich danymi osobowymi
Wszystkie z wyjątkiem dwóch z 25 marek samochodów, które przeanalizowaliśmy, zdobyły negatywną ocenę za kontrolę danych, co oznacza, że tylko dwie marki samochodów, Renault i Dacia (które są własnością tej samej spółki macierzystej) twierdzą, że wszyscy kierowcy mają prawo do usunięcia swoich danych osobowych. Innymi słowy: marki samochodowe często robią wszystko, co mogą, aby legalnie uzyskać dostęp do danych osobowych.
4. Brak możliwości stwierdzenia spełnienia minimalnych standardów bezpieczeństwa
Aplikacje randkowe i zabawki erotyczne publikują bardziej szczegółowe informacje na temat bezpieczeństwa niż samochody. Mimo że każda ze zbadanych marek samochodów, miała kilka długich polityk prywatności (Toyota ma najwięcej – aż 12), nie było w nich potwierdzenia, że którakolwiek z marek spełnia minimalne standardy bezpieczeństwa. Nie można na przykład stwierdzić, czy którykolwiek z samochodów szyfruje wszystkie dane osobowe, które znajdują się w samochodzie.
Zestawienie marek pod względem poszanowania prywatności użytkowników
(od najlepszych do najgorszych)
- Renault
- Dacia
- BMW
- Subaru
- FIAT
- JEEP
- Chrysler
- Dodge
- Volkswagen
- Toyota
- Lexus
- Ford
- Lincoln
- Audi
- Mercedes
- Honda
- Acura
- Kia
- Chevrolet
- Buick
- GMC
- Cadillac
- Hyundai
- Nissan
- Tesla
źródło: Mozilla Foundation
Najnowsze komentarze