wtorek, 28 czerwca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Terenowy Citroën z gąsienicami wjechał zimą na szczyt. Gubałówka zdobyta w 1930 r.

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-03-02
w Historia
Czas czytania 3 minut
161 12
2
209
UDOSTĘPNIEŃ
495
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Polska była o krok od uruchomienia fabryki Renault. Projekt przerwała wojna

Kobiety za kierownicą: pędzą przed siebie na śmierć lub pewne kalectwo

Renault wprowadził opony o dwóch dętkach

Citroen zawsze miał niezwykłe pomysły na promocję swoich samochodów. W 1930 roku model Citroen Kegresse C4 P17 z zamontowanymi pługami odśnieżnymi pojechał pod krzyż na szczycie Gubałówki. Tam zrobiono to niezwykłe zdjęcie, które znalazło się w Ilustrowanym Kurierze Codziennym. Gubałówka to podłużne wzniesienie w północno-zachodniej części Zakopanego, bardzo popularne wśród turystów. Ze szczytu doskonale widać panoramę Tatr – co także możecie dostrzec na zdjęciu. Promocja się opłaciła, bo wojsko polskie zamówiło w latach 1931-1939 ponad 100 takich pojazdów.

Na zdjęciu wyraźnie widać tablice reklamową z napisem:

Samochód terenowy
CITROEN
Nie zna przeszkód
Nie wymaga szosy ani drogi

Na burtach widniał zaś napis:

Samochód
gąsienicowy & śniegowy
CITROEN

„Samochód na szczytach gór. Z Zakopanego nadeszła wiadomość o wjechaniu na szczyt Gubałówki nowemi specjalnemi samochodami Citroena, zaopatrzonemi przy przednich kołach w płozy, przy tylnych w mechanizm gąsienicowy, jak u czołgów. Jest to rzeczywiście pierwsza tego rodzaju sensacja w Polsce.” – donosił Orędownik Ostrowski.

Citroën Kégresse P17 został opracowany w formie pojazdu półgąsienicowego przez Adolpha Kégresse. Został wprowadzony do służby w 1929 roku przez armię francuską jako ciągnik do działa polowego o średnicy 75 mm. Po udanych próbach z Citroën Kégresse P7bis w 1928 r. Armia francuska podjęła decyzję o wprowadzeniu półgąsienicowego pojazdu holowniczego do dawnej strzelby konnej 75 mm. Nadbudową była ciężarówka Citroën C4, która została wyposażona w system napędu łańcuchowego Kégresse.

Wykonano kilka modeli, w oparciu o wzór z 1929 r. Pierwszy model P10 był zgodny z modelami od P17 A do P17 E. W każdym modelu zastosowano silniki o większej mocy, co umożliwiło zwiększenie prędkości jazdy. Zostały przydzielone do pułków artylerii polowej. W chwili wybuchu II wojny światowej 1.442 takich pojazdów było używanych w wojsku.

Oprócz Francuzów samochodu używano w Polsce. W czasie II Wojny Światowej przechwyconych pojazdów Citroen-Kegresse używał też Wehrmacht.

Citroën-Kégresse P17 – dane techniczne

Długość 4,38 m
Szerokość 2,09 m
Wysokość 1,69 m
Masa 1580 kg, ładowność 700 kg
Napęd  4-cylindrowy silnik benzynowy, w zależności od modelu 1625 do 1770 ccm
Moc 30 – 31,5 KM
Maksymalna prędkość od 26 do 32 km/h
ilość osób przewożonych 5

 

źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Orędownik Ostrowski: pismo na miasto i powiaty Ostrowski i Odolanowski oraz miast Ostrowa, Odolanowa, Sulmierzyc i Raszkowa 1930.02.25 R.79 Nr 16.

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2019-01-05 00:01:23.

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenhistoriaKegresse
Udostepnij120Tweet37Udostepnij10
Poprzedni

Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej

Następny

Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny
Renault, Zabrze

Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów

Citroen Jumper Campeo 4x4

Citroën Jumper Campeo 4x4 – offroadowy kamper

Sprzedaż samochodów koncernów francuskich w Polsce po dwóch miesiącach 2021 roku

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Tomek - Duży wzrost zamówień na Renault Trafic. Fabryka zwiększa zatrudnienie
  • Romekkk - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • Krzysiek - Renault Kadjar TCe 160 – jak wypadł na długim dystansie? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 25/2022
  • Duster1 - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • Jan - Renault prezentuje model Zoe 2023
  • Abi - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • gosc - Nowa Dacia Duster Extreme: ruszyły zamówienia na polskim rynku
  • Piotr - Renault Kadjar TCe 160 – jak wypadł na długim dystansie? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 25/2022
  • jarek - Dacia musi wstrzymać produkcję na 7 dni. Co jest powodem?
  • gosc - Nowa Dacia Duster Extreme: ruszyły zamówienia na polskim rynku


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Renault na Le Mans Classic 2022
  • Citroën C4 X zostanie zaprezentowany już jutro. Pokazano film z fragmentem auta, widać tył!
  • Jak klimatyzacja wpływa na zużycie paliwa? Otwarte okno kontra klimatyzowanie
  • Renault prezentuje model Zoe 2023
  • GreenWay przejmuje sieć stacji ładowania Revnet
  • Duży wzrost zamówień na Renault Trafic. Fabryka zwiększa zatrudnienie
  • Renault Kadjar TCe 160 – jak wypadł na długim dystansie? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 25/2022
  • Opel Crossland sukcesem. Z linii montażowych zjechało już 500.000 egzemplarzy
  • Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • 100 klasycznych Peugeot na 100-lecie dealera pod Paryżem


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.