Citroen zawsze miał niezwykłe pomysły na promocję swoich samochodów. W 1930 roku model Citroen Kegresse C4 P17 z zamontowanymi pługami odśnieżnymi pojechał pod krzyż na szczycie Gubałówki. Tam zrobiono to niezwykłe zdjęcie, które znalazło się w Ilustrowanym Kurierze Codziennym. Gubałówka to podłużne wzniesienie w północno-zachodniej części Zakopanego, bardzo popularne wśród turystów. Ze szczytu doskonale widać panoramę Tatr – co także możecie dostrzec na zdjęciu. Promocja się opłaciła, bo wojsko polskie zamówiło w latach 1931-1939 ponad 100 takich pojazdów.
Na zdjęciu wyraźnie widać tablice reklamową z napisem:
Samochód terenowy
CITROEN
Nie zna przeszkód
Nie wymaga szosy ani drogi
Na burtach widniał zaś napis:
Samochód
gąsienicowy & śniegowy
CITROEN
„Samochód na szczytach gór. Z Zakopanego nadeszła wiadomość o wjechaniu na szczyt Gubałówki nowemi specjalnemi samochodami Citroena, zaopatrzonemi przy przednich kołach w płozy, przy tylnych w mechanizm gąsienicowy, jak u czołgów. Jest to rzeczywiście pierwsza tego rodzaju sensacja w Polsce.” – donosił Orędownik Ostrowski.
Citroën Kégresse P17 został opracowany w formie pojazdu półgąsienicowego przez Adolpha Kégresse. Został wprowadzony do służby w 1929 roku przez armię francuską jako ciągnik do działa polowego o średnicy 75 mm. Po udanych próbach z Citroën Kégresse P7bis w 1928 r. Armia francuska podjęła decyzję o wprowadzeniu półgąsienicowego pojazdu holowniczego do dawnej strzelby konnej 75 mm. Nadbudową była ciężarówka Citroën C4, która została wyposażona w system napędu łańcuchowego Kégresse.
Wykonano kilka modeli, w oparciu o wzór z 1929 r. Pierwszy model P10 był zgodny z modelami od P17 A do P17 E. W każdym modelu zastosowano silniki o większej mocy, co umożliwiło zwiększenie prędkości jazdy. Zostały przydzielone do pułków artylerii polowej. W chwili wybuchu II wojny światowej 1.442 takich pojazdów było używanych w wojsku.
Oprócz Francuzów samochodu używano w Polsce. W czasie II Wojny Światowej przechwyconych pojazdów Citroen-Kegresse używał też Wehrmacht.
Citroën-Kégresse P17 – dane techniczne
Długość |
4,38 m |
Szerokość |
2,09 m |
Wysokość |
1,69 m |
Masa |
1580 kg, ładowność 700 kg |
Napęd |
4-cylindrowy silnik benzynowy, w zależności od modelu 1625 do 1770 ccm |
Moc |
30 – 31,5 KM |
Maksymalna prędkość |
od 26 do 32 km/h |
ilość osób przewożonych |
5 |
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Orędownik Ostrowski: pismo na miasto i powiaty Ostrowski i Odolanowski oraz miast Ostrowa, Odolanowa, Sulmierzyc i Raszkowa 1930.02.25 R.79 Nr 16.
Originally posted 2019-01-05 00:01:23.
Najnowsze komentarze