Osoby interesujące się motosportem z pewnością docenią każdy przyrost mocy w swoim pojeździe. Montaż odpowiednio wydajnej turbosprężarki jest zazwyczaj pierwszym do tego krokiem. Urządzenie to pozwala osiągnąć imponujące rezultaty zarówno w silnikach Diesla, jak i benzynowych.
Turbina jest w stanie wykrzesać z silnika dodatkową moc przy obrotach, w których jego naturalne możliwości są już na wyczerpaniu. Jest to cecha pożądana zarówno przez miłośników szybkiej jazdy, jak i pasjonatów offroadu, dla których brak mocy często oznacza ugrzęźnięcie auta albo niemożliwość podjazdu pod strome wzniesienie.
Do większości popularnych wśród tunerów pojazdów opracowane zostały dedykowane zestawy pozwalające na montaż turbosprężarki od zera, albo wymianę fabrycznych komponentów na bardziej wydajne. Takie akcesoria można znaleźć na stronie https://fmic.pl/28-turbo. Kupno skrojonego pod konkretny silnik i model auta urządzenia gwarantuje łatwy montaż i niezawodność.
Na początek w grę wchodzi nie tylko turbina, ale też kolektor wydechowy, intercooler, rury układu dolotowego, uszczelki, złączki, opaski itd. Kupując wszystkie części w jednym miejscu łatwiej zapanować nad budową sportowego samochodu, a w przypadku złego doboru komponentów łatwiej je wymienić na te odpowiednie. Z racji tego, że turbosprężarki nie należą do najtańszych podzespołów samochodu, warto w ich przypadku postawić na zaufanego sprzedawcę.
W jaki sposób turbosprężarka podnosi moc silnika
Turbosprężarka to urządzenie, które odzyskuje energię wypychanych z silnika spalin i wykorzystuje ją do sprężania powietrza zasysanego przez silnik. Im więcej powietrza i paliwa trafia do komory spalania, tym więcej mocy wygeneruje jednostka napędowa.
By to wyjaśnić warto przybliżyć pojęcie silnika wolnossącego, czyli zasysającego powietrze o ciśnieniu atmosferycznym. Zawartość tlenu w nim jest zależna m.in. od temperatury i wysokości nad poziomem morza. Tlen zaś jest niezbędny do spalania paliwa w silniku. Jako że nie sposób zmrozić powietrza ani zmienić wysokości n.p.m., jedynym sposobem na dostarczenie większej ilości tlenu do komory spalania jest sprężenie powietrza.
By tego dokonać niezbędna jest sprężarka, jednak ta musi mieć napęd. Stanowi go osadzona na tym samym wałku turbina wyposażona w łopatki. Wypychane z wielką siłą spaliny wprawiają turbinę w ruch, a ta zaś powoduje obrót wirnika sprężarki, która ściska powietrze i wtłacza je do kolektora dolotowego.
Układ ten ma jednak pewną wadę – spaliny są gorące, a więc w czasie pracy turbosprężarka również się nagrzewa, to samo dzieje się ze sprężanym w niej powietrzem. Im jest ono cieplejsze, tym rzadsze, a więc zawartość tlenu w nim spada. By temu przeciwdziałać, zanim sprężarka wtłoczy powietrze do silnika, przepływa ono przez chłodnicę, zwaną intercoolerem.
Jak dobrać turbosprężarkę zależnie od przeznaczenia pojazdu
Myśląc o montażu turbo do auta należy zastanowić się nad tym, do czego pojazd będzie wykorzystywany. Każda dyscyplina motorsportu rządzi się innymi prawami i stawia przed kierowcami i samochodami inne wymagania. I tak w przypadku wyścigów na prostej lepiej sprawdzi się duża turbina, gdyż w takich warunkach silniki pracują głównie w górnym zakresie obrotów. Dzięki temu turbina wciąż jest zasilana spalinami i pracuje z pełną wydajnością.
Z kolei w przypadku wyścigów po krętych trasach, albo w drifcie, gdzie dochodzi do częstej zmiany biegów i operowania gazem w pełnym zakresie obrotów, duża turbina może nie osiągać pełnej wydajności. Zdarza się, że często w ogóle nie będzie miała okazji się wykazać. W takim wypadku dużo lepszym rozwiązaniem będzie mniejsze urządzenie, które wzbudza się przy niższych obrotach, dając dodatkową moc np. zaraz po wyjściu z zakrętu.
Eksploatacja turbosprężarki – jak wydłużyć żywotność turbiny?
Auta wyposażone w turbosprężarkę wymagają nieco specyficznego podejścia przy eksploatacji. Przede wszystkim należy dbać o jakość i regularną wymianę oleju. Turbosprężarka jest bowiem smarowana olejem silnikowym. Stosuj środki smarne zgodne z zaleceniami producenta pojazdu, a jeśli jeździsz wyczynowo – kupuj oleje dedykowane do silników pracujących w trudnych warunkach.
Jeżdżąc autem z turbosprężarką na co dzień pamiętaj, żeby jej nie oszczędzać – inaczej może się w niej osadzać nagar i pył ze spalin, co zmniejszy jej żywotność. Jest to dotkliwe zwłaszcza podczas jazdy na krótkich odcinkach, kiedy turbina nie osiąga swojej optymalnej temperatury roboczej.
Po zakończonej jeździe zaś warto ostudzić turbinę. Gaszenie auta zaraz po zjechaniu z autostrady może mieć negatywny wpływ na żywotność tego podzespołu. By wystudzić turbinę i wydłużyć jej żywotność wystarczy, by samochód popracował pół minuty-minutę na wolnych obrotach przed wyłączeniem silnika.
artykuł sponsorowany
Najnowsze komentarze