Na okładce aktualnego wydania tygodnika MOTOR widać Peugeota 2008 i Opla Mokkę, jest też większe zdjęcie Alfy Romeo Tonale. Czy to wystarczające powody, by kupić to pismo w bieżącym tygodniu?
MOTOR nr 36 (3611) z 05.IX.2022
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 3,49 zł
Koszt 1 strony: ponad 7,2 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4 Spacetourer, 3 Crossback, 208, 2008, 308, 3008, Captur, A110, GT X-Over, Bigster, Duster, Sandero, Corsa, Mokka
Na stronach 6-7 MOTOR zamieścił analizę rynku europejskiego w podziale na segmenty. Wciąż gros sprzedaży przypada na SUV-y. Drugim najpopularniejszym SUV-em kompaktowym na kontynencie jest Dacia Duster, a czwartym Peugeot 3008. Najniższy stopień podium wśród SUV-ów miejskich należy do Peugeota 2008, który bezpośrednio wyprzedza Renault Captura. Ale francuskie samochody bez trudu znajdziemy także w innych segmentach. Wśród aut miejskich na czele jest Peugeot 208, za nim plasują się Dacia Sandero, Opel Corsa i na piątym miejscu Citroën C3. Mamy też Peugeota 308 na piątej pozycji wśród aut kompaktowych. W gamie samochodów najmniejszych na czele wciąż znajduje się Fiat 500, a za nim Fiat Panda (oba z koncernu Stellantis). W segmencie minivanów wciąż na czwartej pozycji znajduje się nieprodukowany już Citroëna Grand C4 Spacetourer.
W dziale Przyszłe premiery (margines strony 8.), MOTOR wspomniał m.in. Fiata Pandę, Alfę Romeo Giulię, Maserati Gran Tourismo Folgore, Alpine GT X-Over, Dacię Bigster, DS 3 Crossbacka (który zostanie zresztą pozbawiony ostatniej części nazwy), Nissana X-Traila oraz Peugeota 3008.
Porównanie Alfy Romeo Tonale z Lexusem UX znajdziecie na stronach 12-16. Alfa okazuje się nieco większa od japońskiego rywala, ale najbardziej rzuca się w oczy różnica wysokości. Za to w kwestiach prędkości maksymalnej, czy skuteczności hamowania Lexus jest wyraźnie gorszy. Alfie punktów nabił większy bagażnik, doceniono też skrzynię biegów (automat vs skrzynia bezstopniowa w Lexusie), ale chyba najciekawsza jest ocena prowadzenia – Alfa Romeo bije tu rywala na głowę! W efekcie Tonale wygrywa starcie i to dość wyraźnie. A gdy do głosu dojdą jeszcze koszty i to, co za swoje pieniądze klient otrzymuje, to… Bo dodatkowe punkty wpadają na konto Alfy za cenę zakupu, poziom wyposażenia i wyposażenie dodatkowe. W efekcie SUV od Stellantis zdobywa 242 oczka, a Lexus tylko 225.
Wchodzimy teraz w trochę inny przedział cenowy. Alfa Romeo i Lexus do tanich aut nie należą, ale na samochód opisany na stronach 20-21 szykować trzeba o jeszcze przeszło 60% kasy, niż za każdego z tych SUV-ików. Mowa o Alpine A110 GT, które w tej wersji wyceniane jest na blisko 320.000 zł. Otrzymuje się za to 300 KM gotowych do gonitwy i trzymanych w ryzach przez umieszczony centralnie silnik, a całość waży znikome 1.119 kg. W efekcie auto rozpędza się do setki w 4,2 sekundy.
Samochód daje mnóstwo radości z prowadzenia – jest zwinny, ma świetne osiągi przy niezłym komforcie, a do tego MOTOR uważa, że prowadzi się „analogowo”. Skrytykowano funkcjonalność (a kto kupuje Alpine dla funkcjonalności???) i brak systemów wsparcia (kupując taki samochód powinno się już umieć jeździć). A że w Polsce jest tylko jeden dealer? Po Alpine warto pojechać gdziekolwiek!
Silnik PSA wspomniano w artykule poświęconym używanym Mazdom (strony 34-37).
W dziale Używane MOTOR porównał ze sobą Opla Mokkę i Peugeota 2008, oba z roku 2014. O Mokkę łatwiej na rynku, ale w ocenie tygodnika MOTOR w tej kategorii oba auta zasłużyły na remis – Peugeoty z reguły są dobrze wyposażone, a ich silniki wysokoprężne można brać niemal w ciemno. Wnętrza też oceniono remisowo i bardzo wysoko. Zwycięzcy nie wyłoniono także w kategorii silników i usterkowości – oba auta także i tu zanotowały wysokie noty. Peugeot przegrał to starcie z uwagi na gorszą ocenę w kategorii Wyposażenie, wersje. Uzyskał 7 punktów wobec 9 oczek Opla. Ostateczny wynik starcia, to 42:40 na 50 możliwych do uzyskania punktów. Cały ten materiał znajdziecie na stronach 38-41.
Zobacz nasz test Peugeota 2008 z końca 2013 roku
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze