Czy Citroën wyprodukował specjalny egzemplarz samochodu dla słynnego fryzjera? Antoni Cierplikowski ps. Antoine de Paris urodził się w 1884 roku w Sieradzu i również tam zmarł w roku 1976. To polski fryzjer o międzynarodowej sławie, twórca nowoczesnego fryzjerstwa, stylista, ale też producent kosmetyków. Przeszedł do historii mody jako autor fryzury „na chłopczycę”. Dziś najczęściej kojarzony z określeniem, że był „królem fryzjerów – fryzjerem królów”.
Jeden z najbardziej znanych Polaków we Francji, odznaczony m.in. Legią Honorową, a na cmentarzu Passy w Paryżu została pochowana jego prawa ręka. Człowiek, który zrewolucjonizował modę współpracując z najbardziej rozpoznawalnymi osobami w świecie. W jego biografii znalazłem jeden jakże niezwykły szczegół, który z miejsca musiałem sprawdzić.
No bo jak byście zareagowali na podawane w mediach informacje, że:
- „Jeździł zrobionym na zamówienie przez Citroëna kubistycznym samochodem o kwadratowych kształtach”.
- „Jeździł specjalnie dla niego zaprojektowanym Citroenem o geometrycznych liniach”.
- „Ekscentryczny fryzjer, swoje włosy farbował na kolor błękitny i jeździł samochodem, który specjalnie zamówił od Citroëna – auto było w kształcie kwadratu, ze specjalnie wytłaczaną karoserią”.
- „Urzeczony nim Andre Citroën, założyciel wielkiej fabryki samochodów, powiedział, że dla Antoine’a gotów jest wykonać samochód nawet z kwadratowymi kołami. I rzeczywiście, wkrótce w fabryce Citroëna zmontowano samochód o geometrycznych liniach, zaprojektowany przez twórcę fryzjerstwa artystycznego”.
Czy wręcz, że:
- „Uważał, że fryzjer powinien być jednocześnie stylistą, artystą i psychologiem. Był silnie związany z estetyką epoki, w której żył. Sam zresztą malował i projektował, np. lampy do Citroena”.
Byłby to więc jedyny w swoim rodzaju Citroën! Unikatowy egzemplarz i to zaprojektowany dla Polaka. Z miejsca zastanowiłem się jak mógł wyglądać ten wyjątkowy Citroen i czy coś więcej wiadomo na ten temat? Zwróciłem się z tym pytaniem do Pani Marty Orzeszyny, autorki świetnych biografii Antoniego Cierplikowskiego: Antoine de Paris. Polski geniusz światowego fryzjerstwa i Antoine Cierplikowski. Król fryzjerów, fryzjer królów.
Uzyskałem odpowiedź, że: „Według moich informacji Citroën odmówił Antoine’owi i samochód wyprodukował w 1923 roku Panhard Levassor”. Wygląda więc na to, że Andre i jego firma nie wyprodukowali nigdy tego samochodu. Z kolei Panhard Levassor to inne, założone początkowo jako Panhard w 1891 roku, francuskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne i zbrojeniowe. Jego twórcami byli René Panhard i Emil Levassor w 1887 roku. Ich pierwszy automobil z silnikiem na licencji Daimlera pojawił się w sprzedaży w 1890 roku. Levassor współpracował wtedy z Daimlerem, wymieniając się doświadczeniami. Auta odnosiły spore sukcesy biorąc udział w międzynarodowych wyścigach.
W latach 60. XX wieku przedsiębiorstwo to zostało wykupione przez Citroëna i być może stąd bierze się dziś przeświadczenie, że to właśnie unikatowy samochód Cierplikowskiego został wykonany właśnie przez Citroena. Nie znalazłem informacji potwierdzających to, że Cierplikowski projektował m.in. lampy samochodowe dla Citroena. Ale kto wie może jednak coś w tym jest ?
Teskt: Jacek Perzyński specjalnie dla portalu Francuskie.pl
Źródła:
- Marta Orzeszyna, Antoine de Paris. Polski geniusz światowego fryzjerstwa
- Marta Orzeszyna, Antoine Cierplikowski. Król fryzjerów, fryzjer królów
- https://hrabiatytus.pl/2022/01/25/z-sieradza-na-salony-swiata-zapomniana-kariera-antoniego-cierplikowskiego/
- https://facet.wp.pl/krol-fryzjerow-jak-antoni-cierplikowski-ostrzygl-swiat-6002208611120257a
- https://www.bankier.pl/wiadomosc/Mistrz-Antoine-paryzanin-z-Sieradza-2316870.html
- https://fotoelzbieta3.wordpress.com/2012/02/17/antoni-cierplikowski-antoine/
- https://www.newsweek.pl/styl-zycia/polski-mistrz-swiata-we-fryzjerstwie-modniejemy/ctcvywc
Najnowsze komentarze