Używana Laguna to jeden z najpopularniejszych samochodów ze stajni Renault w Polsce. Na pokładzie ma różne ciekawe technologie, w tym układ 4Control. Jak sprawuje się po latach?
Wielu kierowców całkowicie mylnie obawia się nowatorskich rozwiązań w samochodach z drugiej ręki, które w ogólnej opinii są źródłem wyłącznie dodatkowych problemów i niebotycznych kosztów serwisowych. Doskonałym tego zaprzeczeniem jest wprowadzony ponad dekadę temu system 4CONTROL.
Gdy Renault Laguna trzeciej generacji chwaliła się opcjonalnym systemem czterech kół skrętnych, także i ja byłem pełen podziwu w jaki sposób zmienia się zachowanie tego modelu na drodze. Lekkość z jaką prowadził się samochód klasy średniej mimo prostej budowy układu jezdnego po prostu robiła gigantyczne wrażenie. Lata temu nikt nie zawracał sobie głowy kwestią trwałości. Okazało się jednak, że system pozwala o sobie zapomnieć.
Zobacz: nowe samochody Renault. Promocje
Ciekawym doświadczeniem jest zestawianie po latach klasowych konkurentów. W moim garażu obok honorowego miejsca zarezerwowanego dla Peugeota 605 znalazł się jeszcze Peugeot 508 I generacji i od niedawa Renault Laguna III właśnie z systemem 4CONTROL. Dodatkowo w najbliższym otoczeniu mam kontakt z bliźniaczą Laguną pozbawioną tego dodatku, co pozwala na gorąco porównać ich zachowanie.
Peugeot 508 jest konstrukcją nowszą, bardziej zaawansowaną technologicznie, zwłaszcza w kwestii budowy układu jezdnego. I tą przewagę czuć na nierównościach, w czasie szybkiej autostradowej jazdy. 508 zapewnia niewzruszoną stabilność i spokój jakiego nie zapewni Laguna. Laguna z systemem 4CONTROL na wszelkie ruchy kierownicy reaguje spontanicznie by nie powiedzieć nerwowo. Każdy ruch wywołuje natychmiastową reakcję samochodu – co na autostradzie może początkowo irytować. Jednak na krętych dolnośląskich drogach to Laguna serwuje większą przyjemność z jazdy.
Działanie systemu 4CONTROL spore wrażenie robi w ruchu miejskim. Łatwość z jaką niemała przecież Laguna wykonuje parkingowe manewry jest trudna do opisania. Gwoli przypomnienia, do prędkości 60 km/h koła osi tylnej wychylają się o 3.5 stopnia w przeciwną stronę niż przednie zmniejszając promień skrętu. Powyżej tej prędkości natomiast tylna oś skręca w tę samą stronę co przednia. Cały układ wykorzystuje hydrauliczny siłownik, którego działanie jest delikatnie słyszalne w czasie parkingowych manewrów.
Zobacz: Testy samochodów Renault. Pomiary, opinie, spalanie
Jak wygląda wobec tego opieka serwisowa nad tym systemem? W tej materii zalecenia producenta są zgodne z prawdą. Renault nie przewiduje jakichkolwiek czynności serwisowych z nim związanych. I tak też jest w rzeczywistości. W naszej Lagunie pochodzącej z 2013 roku system nigdy nie był naprawiany i wciąż pracuje doskonale. Jedynie obudowy niektórych elementów roboczych pokryły się rdzawym nalotem. Nie pojawiły się także żadne wycieki.
Najnowsze komentarze