Citroën C4 II to bardzo dobra propozycja na używany samochód kompaktowy. Mniejsza popularność tego modelu wynika z faktu ugrzecznienia go przez producenta, ale nadal warto się nim zainteresować.
Dopracowanie konstrukcji nie zawsze jest gwarantem komercyjnego sukcesu. Świat motoryzacji pełen jest przykładów, gdzie pozornie dopracowany produkt nie cieszył się zainteresowaniem klientów. Jednym z nich jest Citroën C4 drugiej generacji. Słabe wyniki sprzedaży zadecydowały o kresie tego projektu, dziś jednak wydaje się nader atrakcyjną propozycją na rynku wtórnym.
Bez wątpienia duży udział w sukcesie C4 pierwszej generacji miała oprócz oryginalnego wyglądu niebywała passa zwycięstw C4 WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata, dodatkowo producent postawił na wyjątkowy charakter i kilka nietypowych rozwiązań. W przypadku C4 II na rynek trafił estetycznie narysowany, pięciodrzwiowy hatchback pozbawiony wyrazu. Nijaki kompakt był jedynie poprawny, nie wyróżniał się niczym na tle konkurentów, co niestety zadecydowało o mniejszej sprzedaży. Zrezygnowano chociażby z wyjątkowej kierownicy z nieruchomą centralną częścią z poduszką powietrzną i przyciskami sterowania radiem i tempomatem. Ponadto oferowano tylko jedną wersję nadwoziową. Ochronę antykorozyjną karoserii trzeba ocenić zupełnie poprawnie, bezwypadkowe egzemplarze nie zmagają się ze rdzawym nalotem, co na tle szczególnie japońskich rywali jest wielkim osiągnięciem. W Europie C4 II produkowany był od 2010 do 2018 roku.
Przyjemne wygodne wnętrze
Wnętrze wykonano z materiałów istotnie lepszych materiałów niż w poprzedniej generacji. Plastiki w górnej części deski są miękkie i przyjemne w dotyku, twardsze materiały znajdziemy dopiero w mniej eksponowanych rejonach. Tworzywa zostały solidnie spasowane, dzięki czemu w środku jest cicho i przyjemnie. Przednie fotele są po bardzo wygodne, razem z układem jezdnym zachęcają do spokojnej jazdy. Doskonale sprawdzają się w czasie długich podróży, dbając o nasz komfort. Na tylnej kanapie godne warunki znajdą dorośli o wzroście do 188 cm. Na liście wyposażenia C4 II widnieje automatyczna klimatyzacja, nawigacja, tempomat, skórzana tapicerka, nagłośnienie i szereg podstawowych systemów wsparcia kierowcy.
Na benzynę uważaj
Era C4 drugiej generacji zbiegła się w czasie ze zmianą benzynowych jednostek napędowych w koncernie PSA. Sprawdzone wolnossące silniki, cenione przez użytkowników zastąpiono serią jednostek opracowanych we współpracy z BMW. O ile silniki pozbawione doładowania sprawują się względnie przyzwoicie, o tyle turbodoładowane mogą być kłopotliwe. Do wyboru mamy 1.4 16V VTi o mocy 95 KM, 1.6 16V VTi 120 KM – wyposażone są w pośredni wtrysk paliwa i zmienne fazy rozrządu, regularnie serwisowane nie sprawiają kosztownych niespodzianek. Topowy 1.6 THP o mocy 156 KM gwarantuje bardzo dobre osiągi, wzorową elastyczność i rozsądne spalanie. Ceną za to jest nietrwały łańcuch rozrządu – po zakupie trzeba go po prostu zmienić na poprawione i wzmocnione rozwiązanie. Pod koniec produkcji do cennika dołączył trzycylindrowy 1.2 PureTech o mocy 110-130 KM. Te ostatnie również wymagają od razu czyszczenia, płukania układu olejowego i zmiany paska rozrządu na najnowszą, odporną na zużycie generację.
Lepszy diesel. Oszczędny, cichy i trwały
Silniki diesla dla odmiany są pewnym wyborem. Serwowano diesle 1.6 HDi 92-120 KM i 2.0 HDi generującego 150 KM. Każdy wybór oznacza więcej niż wystarczające osiągi i niskie spalanie, szczególnie mniejsza jednostka potrafi zaskoczyć wynikiem poniżej 4 litrów na sto kilometrów. Wyposażono je w obowiązkowy wtrysk bezpośredni common rail, pasek rozrządu, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat (bez zmiennej geometrii są tylko najsłabsze warianty). Diesle w przeciwieństwie do silników benzynowych nie sprawiają trudności eksploatacyjnych.
Zobacz: testy samochodów Citroën. Opinie, pomiary, spalanie
Citroën C4 drugiej odsłony nie przyciąga unikatowym charakterem czy mnogością dostępnych wersji. Po latach prezentuje się za to jako wybór rozsądku, pod warunkiem że oczekujemy tylko mobilności i pięciodrzwiowego nadwozia w rozsądnej cenie. Jest dobrze zaprojektowany i wygodny a z dieslem tani w eksploatacji i oszczędny.
Używanego C4 II w dobrym staniem można kupić już od 20 tysięcy zł.
Zobacz ogłoszenia o sprzedaży używanego Citroëna C4.
Najnowsze komentarze