Korzystanie z ładowarek będzie łatwiejsze. Koniec z przymusem posiadania aplikacji lub specjalnych kart, aby naładować auto elektryczne. Już za miesiąc każda nowo uruchomiona stacja powinna umożliwiać dokonanie swobodnych płatności, bez zawierania umowy z operatorem (rozporządzenie AFIR). Taką opcję już dziś wybiera znakomita większość, bo aż 70% użytkowników aut elektrycznych – informuje Powerdot, który uruchomił już 100 szybkich stacji wyposażonych w terminale płatnicze i udostępnił unikalne dane o sposobach rozliczeń.
„Na stacjach, które w tej chwili stawiamy, montujemy terminale płatnicze. Dzięki temu już w ponad 100 lokalizacjach można zapłacić kartą za ładowania auta, co w Polsce jest ewenementem. Jeśli ktoś zapomni smartfona jadąc na naszą stację, nic się nie stanie, o ile oczywiście będzie mieć przy sobie fizyczną kartę” – informuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.
AFiR wprowadza obowiązkowe terminale
Już za miesiąc każda nowo wybudowana stacja ładowania aut elektrycznych będzie musiała umożliwiać dokonanie tzw. płatności ad hoc, czyli bez konieczności rejestrowania się u danego operatora, czy zawierania z nim umowy. – Sprowadza się to de facto do konieczności wyposażenia każdej nowo uruchamianej stacji w terminal płatniczy lub czytnik kart – wyjaśnia Witold Chmarzyński, radca prawny z kancelarii CC Law. W przypadku stacji o mocy poniżej 50 kW możliwe będzie teoretycznie zainstalowanie urządzenia generującego np. kod Blik czy kod QR bez konieczności rejestrowania się u dostawcy usługi ładowania.
O nowych wymogach mówi artykuł 5 „AFIR”, unijnego rozporządzenia ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Wchodzi ono w życie 13 kwietnia br. Nowy obowiązek będzie dotyczył wszystkich stacji oddawanych do użytku od tego dnia. Wcześniej uruchomione ładowarki, o ile mają moc co najmniej 50 kW, będą musiały zostać wzbogacone w urządzenia do płatności do końca 2026 roku.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne. codziennie, aktualne, ciekawe
„AFIR nie wymaga żadnej implementacji w postaci krajowej ustawy czy innego aktu prawnego. Przepisy AFIRu stosujemy bezpośrednio. Jednocześnie AFIR uchyla poprzednią Dyrektywę o infrastrukturze paliw alternatywnych, na podstawie której uchwalono polską ustawę o elektromobilności.” – wyjaśnia Witold Chmarzyński. Jego zdaniem warto byłoby jednak dostosować niektóre postanowienia ustawy o elektromobilności do AFIRu, ale dopóki to nie nastąpi aktem nadrzędnym jest regulacja unijna.
Ładowanie bez rejestracji
Możliwość zapłaty kartą płatniczą lub kodem QR bez rejestracji u danego operatora daje użytkownikowi auta elektrycznego pełną swobodę korzystania ze wszystkich stacji, a także umożliwia szybkie dokonanie płatności. Jej przeciwieństwem jest płatność przy użyciu aplikacji lub kart wydawanych przez poszczególnych operatorów lub pośredników. Taka forma rozliczenia wymaga wcześniejszego zainstalowania aplikacji, podłączenia do niej karty płatniczej, a w wielu wypadkach łączy się też z wykupieniem stałego abonamentu na ładowanie u danego dostawcy.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
70% użytkowników płaci ad hoc
Powerdot, który jako pierwszy wprowadził w Polsce możliwość płatności kartą na swoich stacjach, wyprzedając wejście w życie nowych przepisów, ujawnił właśnie, jakie formy rozliczeń preferują użytkownicy aut elektrycznych. Aż 70% sesji ładowania jest opłacanych „ad hoc”, a tylko 30% przy użyciu aplikacji dostawców usługi ładowania. Kartą bankową użytkownicy aut elektrycznych opłacają 34% sesji ładowania, a kodem QR pobieranym bez rejestracji – 36% ładowań. Dane pochodzą ze 100 stacji Powerdot posiadających terminal płatniczy.
Najnowsze komentarze