Jak zwykle po rundzie WRC zamieszczamy materiał prasowy podsumowujący rozegrany rajd. Z tym większą czynimy to radością, im wyższe lokaty zajmują w imprezie kierowcy Citroënów. Tym razem uczucia mamy ambiwalentne – radość ze zwycięstwa Loeba i Eleny miesza się z niespecjalnymi wynikami załóg Hirvonen/Lehtinen i Sordo/ del Barrio. No ale nie zawsze można mieć wszystko ;-)
Sébastien Loeb i Daniel Elena, zdecydowanie prowadzący w klasyfikacji generalnej po dwóch pierwszych etapach etapu Rajdu Argentyny, nienagannie rozegrali ostatni, trzeci etap i odnieśli ósme zwycięstwo w swojej karierze w argentyńskiej rundzie WRC. Jest to ponadto dziewiąty triumf z rzędu, odniesiony przez Citroëna w Ameryce Południowej. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, jadący drugim DS3 WRC zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT, uplasowali się na szóstej pozycji, a Dani Sordo i Carlos del Barrio zajęli dziewiąte miejsce.
W trzecim etapie rywalizacji, pozbawionym przerwy serwisowej, zawodnicy trafili na tradycyjne, najsłynniejsze odcinki Rajdu Argentyny: Mina Clavero / Giulio Cesare oraz El Condor / Copina, obydwa przejeżdżane po dwa razy. Drugi przejazd oesu El Condor wykorzystany został jako dodatkowo punktowany Power Stage.
Załogi zespołu Citroën Racing, wyposażone w opony Michelin Latitude Cross o miękkiej mieszance, opuściły park serwisowy w Villa Carlos Paz wcześnie rano, kierując się na zachód. Sébastien Loeb, mający bezpieczną przewagę w klasyfikacji generalnej nad Sébastienem Ogier, na licznych partiach bardzo wymagających dla samochodów mógł sobie pozwolić na jazdę oszczędzającą ich podzespoły mechaniczne. Okazało się, że dzięki temu rozsądnemu, nie agresywnemu podejściu tylko powiększył odstęp dzielący go od rywala. Dziewięciokrotny Mistrz Rajdowy Świata wygrał z przewagą prawie całej minuty. Na mecie nie ukrywał, że to ostatnie już w jego karierze zwycięstwo w rajdzie WRC rozgrywanym na nawierzchni szutrowej ma dla niego ważne znaczenie emocjonalne.
„Aż trudno mi uwierzyć w to, że wygrałem Rajd Argentyny po raz ósmy, na oczach tak licznej rzeszy pełnych pasji kibiców” – oświadczył Loeb po triumfalnym powrocie do Villa Carlos Paz.- „Zwycięstwo nie było tym razem moim najważniejszym celem, ale kiedy poczułem, że nabrałem właściwego rytmu, włączyłem się do walki o pierwszą pozycję. Ogier był bardzo szybki, jednak ja okazałem się nieco bardziej regularny w wynikach, a na drugiej pętli drugiego etapu udało mi się dokonać przełamania. Jestem szczęśliwy, że mogę dać to zwycięstwo mojemu zespołowi, który na nie zasłużył”.
Mikko Hirvonen znalazł się przed ostatnim etapem rajdu w sytuacji, w której nie był zagrożony atakiem rywala z niższego miejsca, ale nie miał też realnych szans wspiąć się na wyższe. Niemniej, Fin jechał w dobrym tempie i wywalczył jeden dodatkowy punkt za trzeci czas na Power Stage. Dzięki zajęciu przez niego szóstego miejsca, zespół Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zdobył w Argentynie tyle samo punktów do klasyfikacji producentów, co najgroźniejszy z zespołów konkurencyjnych. „Mieliśmy dziś piękny, słoneczny dzień, dużą publiczność i legendarne odcinki specjalne, na których walka sprawiała mi wielką przyjemność. Utrzymywałem dobry rytm, samochód sprawdzał się doskonale i zaliczanie zadowalających czasów przychodziło mi bez trudu”.
Dani Sordo, drugi w klasyfikacji kierowców przed ostatnim dniem rywalizacji, ożywiał swoją postawą dość stabilną sytuację w końcówce rajdu. Pomimo drugiej pozycji startowej, Hiszpan wyprzedził kolejno Andreasa Mikkelsena i Martina Prokopa, później jednak spowolnił go defekt skrzyni biegów. W efekcie norweski kierowca wysunął się przed niego i różnicą 0,2 s. odebrał mu 8 miejsce. „Nie zwracam szczególnej uwagi na zaliczane czasy; teraz zależy mi przede wszystkim na doprowadzeniu samochodu do mety” – mówił kierowca zespołu Abu Dhabi Citroën Total WRT.- „Wykorzystałem ten etap do dalszego doskonalenia mojej techniki jazdy, szczególnie na wolnych, ciasnych zakrętach”.
Na mecie Rajdu Argentyny Yves Matton cieszył się z drugiego po Monte Carlo zwycięstwa Citroëna w bieżącym sezonie i dobrego wyniku zespołowego. „Wyniki tego rajdu nade wszystko potwierdzają postęp w osiągach i konkurencyjności Citroëna DS3 WRC” – podkreślił dyrektor Citroën Racing.- „Od czasu rajdu Meksyku wykonaliśmy wielką pracę i zostaliśmy za nią wynagrodzeni odniesieniem zwycięstwa. Można oczywiście powiedzieć, że triumf w Argentynie to wyczyn nierozerwalnie związany z osobą Sébastiena Loeba. Nie można zapomnieć o postawie pozostałych naszych kierowców: po wyniku Daniego Sordo w Portugalii, Mikko Hirvonen udowodnił w ten weekend, że należy do czołówki walczącej o najwyższe miejsca. Brakuje mu jeszcze nieco regularności, aby potwierdzić to wygraną rundą, ale będziemy wspólnymi siłami pracowali na takie efekty”.
Następna (szósta) runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA odbędzie się w dniach 20-23 czerwca 2013 r. na Sardynii we Włoszech.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Argentyny
1. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, 4:35:56,7
2. Sebastien Ogier, Volkswagen Polo WRC, +0:00:55,0
3. Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo WRC, +0:02:00,8
4. Jewgienij Nowikow, Ford Fiesta WRC, +0:02:36,7
5. Thierry Neuville, Ford Fiesta WRC, +0:04:40,5
6. Mikko Hirvonen, Citroën DS3 WRC, +0:06:23,9
7. Mads Østberg, Ford Fiesta WRC, +0:11:02,2
8. Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo WRC, +0:13:22,1
9. Dani Sordo, Citroën DS3 WRC, +0:13:22,3
10. Martin Prokop, Ford Fiesta WRC, +0:14:07,6
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2013 po rundzie 5/13:
1. S. Ogier, 122 pkt
2. S. Loeb, 68 pkt.
3. M. Hirvonen, 57 pkt.
4. J.-M. Latvala, 49 pkt.
5. M. Østberg, 38 pkt.
6. T. Neuville, 35 pkt.
7. D. Sordo, 29 pkt.
8. E. Novikov, 27 pkt.
9. M. Prokop, 21 pkt.
10. N. Al-Attiyah, 20 pkt.
11. A. Mikkelsen, 12 pkt.
12. B. Bouffier, 10 pkt.
13. J. Hänninen, 8 pkt.
14. C. Atkinson, 8 pkt.
15. K. Block, 6 pkt.
16. S. Wiegand, 4 pkt.
17. H. Solberg, 4 pkt.
18. B. Guerra, 4 pkt.
19. O. Burri, 2 pkt.
20. M. Kościuszko, 1 pkt.
21. E. Lappi, 1 pkt.
22. Y. Al Rajhi, 1 pkt.
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2013 po rundzie 5/13:
1. Volkswagen Motorsport, 154 pkt.
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 140 pkt.
3. Qatar M-Sport WRT, 73 pkt.
4. Qatar WRT, 46 pkt.
5. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 29 pkt.
6. Jipocar Czech National Team, 23 pkt.
7. Volkswagen Motorsport II, 14 pkt.
8. Lotos WRC Team, 12 pkt.
Citroen
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze