Zanim więc przejdziemy do dzisiejszych zmagań napiszemy parę słów o wczorajszej wieczornej próbie, której zwycięzcą został Thierry Neuville. Ale przedtem jeszcze coś innego ;-)
Chodzi oczywiście o odcinek testowy. Ponieważ Rajd Francji jest imprezą asfaltową, więc nie ma odcinka kwalifikacyjnego, ale o testowym warto wspomnieć. Tym bardziej, że najszybciej pokonał go Dani Sordo, który odwiedził niedawno Satory, gdzie mieści się siedziba Citroën Racing, i nie wiadomo, czy nie powróci za kółko samochodu z szewronem na przednim pasie. Dani jeździł wszak we francuskich rajdówkach, także w WRC, zawsze godząc się na rolę drugiego kierowcy w zespole. Sebastien, który planuje w przyszłym roku zaliczenie czterech-pięciu rajdów, będzie potrzebował dobrego zastępcy, a Thierry Neuville ma jeszcze nieco za małe doświadczenie i raczej pozostanie w teamie juniorskim.
Trzy kolejne czasy należały do następnych kierowców Citroënów: Neuville’a, Hirvonena i Al-Attiaha.
OS1 – Strasbourg (3,63 km)
Czwartkowy wieczór pokazał jednak po raz kolejny, że Thierry Neuville doskonale rokuje na przyszłość, bo wygrał pierwszy odcinek Rajdu Francji rozgrywany w okolicach budynku Parlamentu Europejskiego. Wprawdzie belgijski kierowca Citroëna twierdził, że się trochę ślizgał, ale nie zaszkodziło mu to w uzyskaniu najlepszego czasu – Thierry pokonał drugiego na mecie Jari-Mattiego Latvalę o 0,8 sekundy i trzeciego Daniego Sordo o 1,3 sekundy.
Sebastien Loeb był dopiero siódmy (+1,6), a miejsca przed nim zajęli Mikko Hirvonen (+1,3) i Sebastien Chardonnet (+1,4), obaj w Citroënach DS3 WRC.
Niespecjalnie udał się ten występ Nasserowi Al-Attiyahowi – Katarczyk był dopiero 32. ze stratą niemal 20 sekund. To efekt kręcenia się na drugim zakręcie zakończonego uderzeniem w krawężnik.
OS2 – Hohlandsbourg / Firstplan 1 (28,67 km)
Prawdziwe rajdowanie zaczęło się dziś rano. I od razu było wiadomo, kto rządzi we Francji ;-) Sebastien Loeb pewnie wygrał pierwszą próbę pokonując o 3,5 sekundy Mikko Hirvonena. Trzeci w wynikach Latvala stracił do Loeba już 7,6 sekundy. I choć wydawać by się mogło, że lepsze będą – z uwagi na mokre miejsca – opony miękkie, to jednak obie fabryczne załogi Citroëna pojechały na gumach twardych.
Thierry Neuville, podobnie jak fabryczne Fordy, wybrał miękkie kapcie i w efekcie zameldował się na mecie jako ósmy, z niemal 15,5-sekundową stratą do Loeba.
Nasser Al-Attiyah zamknął pierwszą dziesiątkę (+37,6).
Sebastien Chardonnet stracił 44,4 sekundy i został sklasyfikowany na miejscu czternastym.
OS3 – Vallée de Munster 1 (22,16 km)
Jari-Matti Latvala zrzucił Mikko Hirvonena z pozycji wicelidera dzięki drugiemu czasowi (+0,8) na drugiej dzisiejszej próbie. Zwyciężył oczywiście Sebastien Loeb, który tym razem zmienił dwie tylne opony na miękkie i poprawił nieco trakcję, choć przednia część Citroëna wciąż się trochę za bardzo ślizgała.
Mikko Hirvonen zastosował tę samą oponiarską strategię, co Sebastien, ale okazał się wolniejszy od zespołowego kolegi o 7,8 sekundy, co wystarczyło na dopiero piąte miejsce. Lepsi byli Thierry Neuville (+2,9) jadący wciąż na miękkim ogumieniu,i Dani Sordo (+6,0).
Jedenasty czas (+28,8) uzyskał Sebastien Chardonnet, o 2,8 sekundy szybszy od Nassera Al-Attiyaha, trzynastego w wynikach odcinka.
OS4 – Soultzeren / Pays Welche 1 (19,93 km)
Kończący pętlę odcinek wygrał dość niespodziewani Jari-Matti Latvala, który o 0,1 sekundy pokonał Sebastiena Loeba. Francuz nie był przekonany co do słuszności doboru opon (analogiczny układ, jak na wcześniejszym odcinku), ale problemów uniknął.
Thierry Neuville wciąż jadący na miękkich gumach i z miękkim set-upem wbił się do czołowej czwórki (+4,0), o 4,2 sekundy pokonując piątego w wynikach Mikko Hirvonena, jadącego znowu na czterech twardych oponach. Przy okazji Belg wyprzedził w generalce Daniego Sordo, tym razem szóstego na mecie (+9,2).
Sebastien Chardonnet wbił się do czołowej dziesiątki (+26,5) i już tylko sekunda dzieliła go od punktowanego miejsca w generalce.
Nasser Al-Attiyah był dwunasty (+28,5), ale w łącznej klasyfikacji po pierwszej dzisiejszej pętli zajmował dopiero piętnastą pozycję.
OS5 – Hohlandsbourg / Firstplan 2 (28,67 km)
Mikko Hirvonen pokonał Latvalę na drugim przejeździe odcinka Hohlandsbourg / Firstplan, ale nie na tyle, by powrócić na pozycję wicelidera. Tym bardziej, że uzyskał dopiero trzeci czas, uznając wyższość Sebastiena Loeb i Pettera Solberga, który twierdził na mecie, że poprawia się jego wyczucie. Mikko zaś narzekał na słupki mające zapobiegać cięciom na zakrętach, które dziwnie poznikały po pierwszej pętli…
Thierry Neuville oddał odebraną wcześniej Daniemu Sordo piątą pozycję w generalce, ale to dziwić nie może, gdy Dani przyjeżdża na metę piąty, a Thierry dopiero ósmy, z pięciosekundową stratą do Hiszpana. Ale tak się kończy kręcenie pod koniec odcinka ;-)
Sebastien Chardonnet ponownie był dziesiąty i pokonawszy Chrisa Atkinsona wbił się do dziesiątki w generalce.
Nasser Al-Attiyah finiszował z czternastym czasem (+37,3), ale w łącznych wynikach awansował o oczko w górę!
OS6 – Vallée de Munster 2 (22,16 km)
Jari-Matti Latvala ponownie wygrał Vallée de Munster, tym razem pokonując Loeba o 1,4 sekundy, ale zapas Sebastiena wciąż jeszcze wynosił 12,4 sekundy, nie było więc ciśnienia. Zresztą dla Francuza i tak najważniejsze jest utrzymanie pozycji przed Mikko Hirvonenem i zapewnienie sobie w ten sposób mistrzostwa. No ale miło byłoby też zwyciężyć „na własnych śmieciach” i zapewnić mistrzostwo także zespołowi, na co na razie się zanosi :-)
Mikko był czwarty (+6,2) ulegając goniącemu go w generalce Petterowi Solbergowi o 1,9 sekundy. Róznica między dwoma skandynawskimi kierowcami w łącznych wynikach wynosiła po tej próbie 4,6 sekundy na rzecz Fina.
Thierry Neuville finiszował z szóstym czasem (+7,4) pokonując o 1,1 sekundy Daniego Sordo.
Sebastien Chardonnet znowu był dziesiąty (+18,2) i bezpiecznie oddalał się od Chrisa Atkinsona.
Nasser Al-Attiyah poprawił swój przejazd – jedenasta pozycja (+23,3) sprawiła, że zbliżył się w generalce na 0,7 sekundy do zawsze niebezpiecznego Sebastiena Ogiera.
OS7 – Soultzeren / Pays Welche 2 (19,93 km)
Ostatni “prawdziwy” piątkowy odcinek specjalny zapisał na swoje konto Sebastien Loeb umacniając się na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej. Dwa kolejne miejsca zajęli Petter Solberg (+3,1) i Jari-Matti Latvala (+3,2), a czwarty był Mikko Hirvonen (+5,6).
Sebastien skorygował ustawienia Citroëna i to najwyraźniej przyniosło pewien efekt. Mikko z kolei był ogólnie zadowolony ze swojej jazdy, ale zamierzał się poprawić na dwóch kolejnych etapach.
Thierry Neuville, szósty w wynikach (+6,9), uległ Daniemu Sordo o 0,1 sekundy, ale wciąż walczył o piąte miejsce klasyfikacji generalnej. W tym młodym człowieku kryją się jeszcze wielkie pokłady talentu!
Inny młody kierowca Citroëna DS3 WRC, Sebastien Chardonnet, ponownie był dziesiątym zawodnikiem w stawce i umacniał się na takiej samej pozycji w generalnej klasyfikacji rajdu. Przypomnijmy, że to ten sam człowiek, który zajął trzecie miejsce w Rajdzie Wogezów, który treningowo potraktowali Mikko Hirvonen i Mads Østberg.
Nasser Al-Attiyah zameldował się na mecie z dwunastym czasem (+25,9) awansując przy okazji na trzynaste miejsce w generalce dzięki pokonaniu Sebastiena Ogiera. Katarczyk liczył na dalszy progres podczas jutrzejszego etapu.
OS8 – Mulhouse (4,65 km)
SuperOS w Miluzie padł łupem Jari-Mattiego Latvali, który o 0,3 sekundy pokonał Pettera Solberga i o 1,7 sekundy Mikko Hirvonena, który cieszył się z postępów zrobionych ostatnio na nawierzchniach asfaltowych. Sebastien Loeb zaliczył czwarty wynik (+2,5), ale pozostał liderem klasyfikacji generalnej z przeszło 13-sekundową przewagą nad Latvalą.
Sebastien Chardonnet wbił się do najlepszej ósemki (+4,6)
Thierry Neuville był dopiero trzynasty (kolejny piruet na trasie), ale stracił jedynie 9 sekund, co nie zmieniło jego położenia w łącznych wynikach.
Nasser Al-Attiyah stracił 9,3 sekundy ściągając oponę z felgi, jakby nie wiedział, że tak będzie się jechało wolniej ;-)
A tak prezentują się najlepsi w Rajdzie Francji po pierwszym etapie:
1. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, 1:17:32,6
2. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, +0:00:13,1
3. Mikko Hirvonen, Citroën DS3 WRC, +0:00:32,6
4. Petter Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:00:33,3
5. Dani Sordo, Mini WRC, +0:00:48,8
6. Thierry Neuville, Citroën DS3 WRC, +0:00:55,4
7. Mads Østberg, Ford Fiesta WRC, +0:01:00,3
8. Ott Tänak, Ford Fiesta WRC, +0:01:22,4
9. Jewgienij Nowikow, Ford Fiesta WRC, +0:01:35,9
10. Sebastien Chardonnet, Citroën DS3 WRC, +0:02:51,0
…
13. Nasser Al-Attiyah, Citroën DS3 WRC, +0:03:27,8
zdjęcia: Citroën Racing
Najnowsze komentarze