Po pokonaniu pełnej niepowodzeń trasy załogi zespołu Citroën Total World Rally Team dotarły do mety Rajdu Australii. Sébastien Loeb i Daniel Elena oraz Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, zajmując, odpowiednio, 10. i 11. miejsce w klasyfikacji końcowej, zapewnili swemu zespołowi utrzymanie znacznej przewagi w punktacji producentów w bieżącym sezonie. Sébastien Loeb, który zaliczył podczas rajdu 4 punkty, pozostaje liderem w klasyfikacji kierowców.
Ostatni etap Rajdu Australii, obejmujący w sumie sto kilometrów jazdy na czas, w tym dwa przejazdy odcinka specjalnego Plum Pudding, rozpoczął się piękną, słoneczną pogodą. Szybkie, wąskie, biegnące wśród grubych drzew trasy, wytyczone w lasach na północny zachód od Coffs Harbour, były dla kierowców zupełną nowością.
Tak samo, jak w drugim etapie rajdu, Sébastien Ogier i Sébastien Loeb nie podejmowali ryzyka, za swój jedyny cel uznając dotarcie do mety, aby zaliczyć jak najwięcej punktów dla zespołu w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata. Sébastien Loeb nawet w takiej sytuacji pokazał swój potencjał, wygrywając odcinek specjalny Clarence. Siedmiokrotny Mistrz Świata zapisał na swoim koncie najlepszy czas odcinka, który w drugiej części dnia, na zakończenie rajdu, miał zostać wykorzystany w roli dodatkowo punktowanego Power Stage.
Po pierwszej pętli Sébastien Ogier plasował się na 10. pozycji w klasyfikacji generalnej; Loeb o jedno miejsce za nim. Po trwającej 30 minut przerwie serwisowej w Coffs Harbour załogi wyjechały na drugi przejazd tej samej pętli, złożonej z trzech oesów. Mając świadomość, że najważniejszy z zespołów rywali prawdopodobnie zaliczy w Rajdzie Australii najwyższy możliwy wynik punktowy w obydwu tabelach i że należy dążyć do maksymalnego zwiększenia szans tego z własnych kierowców, który notowany jest wyżej, zespół Citroën zażądał od Sébastiena Ogier zmiany pozycji z Sébastienem Loebem na przedostatnim odcinku specjalnym.
Decyzja ta nie wywarła wpływu na sytuację w klasyfikacji producentów, w której załogi Citroën Total World Rally Team zaliczyły punkty za 6. i 7. miejsce.
Rajd zakończył się odcinkiem Power Stage, na którym trzej najlepsi zawodnicy otrzymują dodatkowe punkty. Sébastien Loeb osiągnął swój cel, wygrywając ten oes i wzbogacając dzięki temu swój dorobek o 3 pkt. Dzięki w sumie 4 punktom zaliczonym przez w ten weekend Loeb pozostaje liderem w tabeli kierowców z przewagą 15 pkt, mając przed sobą Rajd Francji.
„Po tym, jak w piątek wypadliśmy z drogi, trzeba było chwycić się wszelkich możliwych sposobów, aby stracić w punktacji jak najmniej. Dlatego, oprócz zaliczenia punktów zespołowych za dojechanie do mety, za swój osobisty cel uznałem wygranie Power Stage” – komentował Loeb. – „Pragnę jeszcze raz podziękować moim mechanikom, dzięki którym mogłem wrócić w sobotę na trasę rajdu w pełni sprawnym DS3 WRC. Dziękuję też mojemu pilotowi Danielowi. Na tyle, na ile się dało, ograniczyliśmy straty. Teraz czeka nas następne ważne zadanie: wygrać w Alzacji!”.
W klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata FIA zespół Citroën Total World Rally Team zachowuje po Rajdzie Australii poważną przewagę 62 punktów nad swoim głównym rywalem.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Australii
1. M. Hirvonen / J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 3h35:59,0
2. J-M. Latvala / M. Antilla Ford Fiesta RS WRC +14,7
3. P. Solberg / C. Patterson Citroën DS3 WRC +44,8
4. M. Wilson / S. Martin Ford Fiesta RS WRC +8:45,2
5. K. Al Qassimi / M. Orr Ford Fiesta RS WRC +12:33,3
6. H. Paddon / J. Kennard Subaru Impreza WRX +17:29,3
7. M. Kościuszko / M. Szczepaniak Mitsubishi Lancer Evo X +19:01,3
8. O. Saliuk / P. Cherepin Mitsubishi Lancer Evo IX +21:08,5
9. B. Guerra / B. Rozada Mitsubishi Lancer Evo X +22:48,9
10. S. Loeb / D. Elena Citroën DS3 WRC +30:02,9
11. S. Ogier / J. Ingrassia Citroën DS3 WRC +30:19,4
Klasyfikacja oficjalna Kierowców i Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2011 po rundzie 10/13:
1. Sébastien Loeb – 196
2. Mikko Hirvonen – 181
3. Sébastien Ogier – 167
4. Jari-Matti Latvala – 116
5. Petter Solberg – 110
6. Mads Østberg – 56
7. Matthew Wilson – 52
8. Kimi Räikkönen – 34
9. Henning Solberg – 32
10. Dani Sordo – 23
11. Federico Villagra – 20
12. Khalid Al-Qassimi – 15
13. Juho Hänninen – 13
14. Hayden Paddon – 10
15. Martin Prokop – 7
16. Ott Tanak – 7
17. PG Andersson – 6
18. M. Kościuszko – 6
19. Dennis Kuipers – 5
20. Armindo Araujo – 4
21. O. Saliuk – 4
22. Peter van Merksteijn Jr. – 2
23. B. Guerra – 2
24. Bernardo Sousa – 1
25. Patrik Flodin – 1
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2011 po rundzie 10/13:
1. Citroën Total WRT – 347
2. Ford Abu Dhabi – 285
3. M-Sport Stobart Ford – 117
4. Petter Solberg WRT – 98
5. Munchi’s Ford WRT – 32
6. Team Abu Dhabi – 30
7. FERM Power Tools WRT – 22
8. Van Merksteijn Motorsport – 12
9. Monster WRT – 11
10. Brazil World Rally Team – 1
Najbliższa runda: Rajd Francji (11/13) w dn. 29.09.-02.10.2011.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze