Jak zwykle po zakończeniu każdej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata zamieszczamy, niezależnie od naszych relacji, informacje prasową nadesłaną do naszej redakcji przez importera – Firmę Citroën Polska. Zawsze warto bowiem przeczytać „u źródła”, co i jak się działo podczas rajdu.
Po trzecim miejscu załogi Kris Meeke / Paul Nagle w Monte Carlo, w Szwecji na trzecim stopniu podium stanęła druga para zawodników Citroëna – Mads Østberg i jego pilot Jonas Andersson.
Kris Meeke, startujący po raz pierwszy w rajdzie rozgrywanym na śniegu i lodzie, dotarł do mety na pozycji premiowanej punktami. Khalid Al Qassimi i Chris Patterson zajęli szesnaste miejsce.
Za miesiąc Rajdowe Mistrzostwa Świata przeniosą się na kontynent amerykański – najbliższą rundą w tegorocznym kalendarzu, czekającą załogi fabryczne zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, będzie Rajd Meksyku, zaplanowany na dni 6-9 marca.
Na sobotę, ostatni dzień Rajdu Szwecji, zostały zawodnikom do pokonania 142 km jazdy na czas, co stanowiło 44% łącznej długości odcinków specjalnych tej rundy. Pomimo trudnych warunków drogowych na bardzo mokrych trasach Mads Østberg czuł się za kierownicą swojego Citroëna DS3 WRC coraz pewniej i wyraźnie zwiększył tempo. Norweski kierowca zmniejszał różnicę czasową dzielącą go od rodaka, Andreasa Mikkelsena i atakując go, na odcinku Torntorp 2 zaliczył swoje pierwsze zwycięstwo oesowe w barwach Citroëna. Mads wygrał ponownie na Power Stage, zapisując w ten sposób na swoim koncie trzy dodatkowe punkty. Do awansu na drugie miejsce zabrakło mu ostatecznie 5,9 s., ale po raz pierwszy od czasu przesiadki do Citroëna DS3 WRC Norweg ukończył rajd na trzecim miejscu.
Kris Meeke rozpoczynał sobotni etap na trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej, ale na OS18 stracił siedem minut po wjechaniu w bandę śnieżną. Kierowca z Irlandii Północnej spadł o kilka pozycji, jednak ostatecznie wywalczył dziesiąte miejsce i osiem ważnych punktów dla zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team.
Khalid Al Qassimi, znowu startujący jako jeden z pierwszych, trafiał na szczególnie śliskie drogi. Dzięki dużej koncentracji i skutecznemu unikaniu błędów kierowca ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich dotarł do mety na 16 miejscu.
POWIEDZIELI NA MECIE:
Mads Østberg: „Od piątku zrobiliśmy duży postęp. Jestem naprawdę szczęśliwy, że wchodzę w Szwecji na podium – robię to bowiem po raz czwarty z rzędu. Cennym dodatkiem są dla mnie trzy punkty zdobyte na Power Stage. Nabieram coraz większej pewności siebie w nowym samochodzie i uważam to za obiecującą zapowiedź na następne rundy sezonu. Obydwaj dużo się nauczyliśmy i teraz czekamy z niecierpliwością na rajdy szutrowe, by dalej atakować czołówkę”.
Kris Meeke: „Wydaje mi się, że mam prawo być zadowolony z mojego debiutu w rajdach na nawierzchni śnieżnej. Szkoda tylko, że jedyny popełniony na całej trasie błąd kosztował mnie dość drogo. To pech – gdyby zdarzył się w pobliżu grupy kibiców, stracilibyśmy może piętnaście sekund, a tak zdani byliśmy na własne siły przy wypychaniu samochodu z głębokiego śniegu. Niemniej, cały weekend możemy uważać za udany. Zdobyliśmy dużo nowych doświadczeń i sądzę, że tempem naszej jazdy zbliżamy się do najlepszych. Zdobycie punktów w Szwecji jest dla mnie optymistyczną prognozą na dalsze rundy”.
Khalid Al Qassimi: „Dzisiaj starałem się śmiało atakować i od drugiego odcinka specjalnego szło mi coraz lepiej. Mieliśmy kilka groźnych momentów, ale w sumie radziliśmy sobie dobrze. Na Power Stage wolałem pojechać nieco ostrożniej, aby w ostatniej chwili nie narazić się na niepotrzebny błąd – wybrałem pewność dotarcia do mety”.
Yves Matton (Dyrektor zespołu Citroën Racing): „Nasze załogi osiągnęły cel, jaki przed nimi postawiliśmy. Mads po raz pierwszy od czasu przejścia do Citroëna zajął miejsce na podium, startując niemalże u siebie w domu. Zrobił na nas dobre wrażenie wynikiem, a jeszcze lepsze stylem, w jakim go osiągnął. Stopniowo nabierał pewności siebie, tempa i z oesu na oes zbliżał się do takiej techniki prowadzenia samochodu, przy jakiej Citroën DS3 jest najskuteczniejszy. Mads dużo pracował z zespołem technicznym i zaliczane przez niego czasy są bardzo obiecujące. Kris przez cały czas jechał rozsądnie i inteligentnie. Dotarł do mety wszystkich odcinków specjalnych i nie można winić go za jeden drobny w sumie błąd. Biorąc udział w Rajdzie Szwecji po raz pierwszy, poradził sobie lepiej niż wielu innych kierowców debiutujących w tej zimowej rundzie. Jesteśmy zadowoleni z jego wyników i z punktów, jakie zdobył dla zespołu. Khalid bardzo chciał sprawdzić się na śniegu. Były to dla niego warunki trudne i niesprzyjające, a jednak potrafił czerpać przyjemność z jazdy i jest na mecie”.
Migawki z trasy
OS1 – Superoes Karlstad 1 (1,90 km) – najlepszy czas na rozgrywanym parami krótkim odcinku na terenie wyścigów konnych zalicza Andreas Mikkelsen. Mads Østberg i Khalid Al Qassimi wygrywają swoje pojedynki w parach, z odpowiednio – Martinem Prokopem i Michałem Sołowowem. Kris Meeke mierzy się z Thierrym Neuville.
OS2 – Torsby 1 (7,03 km) – Pierwszy odcinek specjalny dnia przynosi wygraną Sébastiena Ogier, który obejmuje prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Mads Østberg notuje piąty czas, a debiutujący na śnieżnych trasach Kris Meeke jest dziesiąty. Khalid Al Qassimi dociera do mety oesu na 23 pozycji.
OS3 – Kirkener 1 (7,16 km) – Zawodnicy przekraczają granicę Norwegii. Ponownie wygraną oesową popisuje się Sébastien Ogier. Mads Østberg jest szósty, a Kris Meeke ósmy.
OS4 – Kinnskogen 1 (16,82 km) – Andreas Mikkelsen ponownie zalicza najlepszy czas odcinka, wyprzedzając Henninga Solberga. Mads Østberg znajduje się za swoimi rodakami, z siódma lokatą. Kris Meeke z 11 czasem awansuje w klasyfikacji do pierwszej dziesiątki.
OS5 – Kirkener 2 (7,16 km) – Po przegrupowaniu załogi wyruszają na druga pętlę etapu. Zwycięstwo oesowe zalicza Estończyk Ott Tanak. Nabierający rytmu Mads Østberg ustępuje mu o 4,5 sekundy. Kris Meeke zalicza dziesiąty czas, a Khalid Al Qassimi przyspiesza i jest 19.
OS6 – Kinnskogen 2 (16,82 km) – Ostatni oes rozegrany na terytorium Norwegii przynosi powrót Andreasa Mikkelsena na pozycję lidera w klasyfikacji generalnej. Coraz pewniej jadący Mads Østberg zajmuje 4 miejsce, Kris Meeke jest dwunasty, a Khalid Al Qassimi osiemnasty.
OS7 – Torsby 2 (7,03 km) – Mads Østberg wyraźnie czuje się coraz pewniej za kierownicą Citroëna DS3 WRC. Dowodzi tego drugim czasem na odcinku Torsby, wyprzedzony tylko przez Sébastiena Ogiera, który ponownie obejmuje prowadzenie. Czwarty Kris Meeke znowu wchodzi do pierwszej dziesiątki w klasyfikacji generalnej. Awansuje też Khalid Al Qassimi, plasując się na pozycji 20.
OS8 – Lesjöfors 1 (15,00 km) – Na trasie odcinka zatrzymują się lider Sébastien Ogier oraz Thierry Neuville. Pierwszy z nich traci 4 minuty, ale jedzie dalej, drugi ostatecznie odpada. Mads Østberg wysuwa się na trzecią pozycję. Kris Meeke zalicza dziewiąty czas.
OS9 – Fredriksberg 1 (18,15 km) – Odrabiający poniesione straty Ogier wygrywa oes. Mikkelsen umacnia się na pozycji lidera klasyfikacji generalnej. Mads Østberg odpiera ataki Mikko Hirvonena i Otta Tanaka. Kris Meeke wspina się o jedno miejsce, wyprzedzając w klasyfikacji Pontusa Tidemanda.
OS10 – Rämmen 1 (22,76 km) – Trzeci czas Madsa Østberga, który zwiększa swoją przewagę nad dwójką rywali usiłujących wyprzedzić go w tabeli. Kris Meeke nie jest w stanie odeprzeć rewanżu Tidemanda i spada o jedną pozycję. Zmiana w roli lidera – Latvala wysuwa się przed Mikkelsena.
OS11 – Hagfors Sprint 1 (1,87 km) – Henning Solberg imponuje najlepszym czasem tego bardzo krótkiego sprintu. Mads Østberg dociera na serwis plasując się na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej rajdu, za Latvalą i Mikkelsenem. Kris Meeke nadal walczy z Tidemandem o siódme miejsce. Khalid Al Qassimi, siedemnasty na oesie, awansuje podczas pętli przedpołudniowej o trzy miejsca.
OS12 – Lesjöfors 2 (15,00 km) – Obydwa Citroëny DS3 WRC zespołu fabrycznego – Madsa Østberga i Krisa Meeke – docierają do mety oesu na miejscach 6 i 7. Kubica wpada w zaspę, tracąc dużo czasu, Hänninen wycofuje się. Kris Meeke jest już szósty w klasyfikacji.
OS13 – Fredriksberg 2 (18,15 km) – Dzięki kolejnym wygranym Osowym Sébastien Ogier konsekwentnie odrabia i awansuje na dziesiątą pozycję. Mads Østberg i Kris Meeke jadą równo i regularnie, zachowując swoje miejsca przed najdłuższym odcinkiem specjalnym etapu.
OS14 – Rämmen 2 (22,76 km) – Mads Østberg kończy oes z drugim czasem, wyprzedzając Mikko Hirvonen aż o 16,9 s. Również Kris Meeke zdecydowanie pokonuje na tej trasie swojego bezpośredniego rywala, Pontusa Tidemanda.
OS15 – Hagfors Sprint 2 (1,87 km) – Kolejny drugi czas oesowy Madsa Østberga, który zmniejsza różnicę dzielącą go od lidera, Jari-Mattiego Latvali, o 6,2 s. Kris Meeke kończy sprint na siódmej pozycji.
OS16 – Superoes Karlstad 2 (1,90 km) – Drugi przejazd superoesu na terenie wyścigów konnych w Karlstad. Mikkelsen zbliża się do Latvali. Østberg kończy cały etap plasując się na trzecim miejscu w klasyfikacji; Kris Meeke na szóstym, Al Qassimi na osiemnastym.
OS17 – Hara 1 (11,32 km) – Jari-Matti Latvala wygrywa oes i podwaja swoją przewagę jako lider rajdu. Mads Østberg rozpoczyna dzień od drugiego czasu na odcinku. Kris Meeke zachowuje swoją szóstą pozycję.
OS18 – Torntorp 1 (19,26 km) – Kris Meeke wjeżdża w bandę śnieżną; powrót na trasę zajmuje mu siedem minut. Mads Østberg zalicza trzeci czas i zbliża się do drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej na mniej niż 20 s.
OS19 – Vargasen 1 (24,63 km) – Mads Østberg ponownie jest trzeci i dalej zmniejsza różnicę dzielącą go od Andreasa Mikkelsena i drugiej lokaty. Przewaga Latvali w roli lidera rośnie, czyniąc z niego wyraźnego faworyta do wygranej.
OS20 – Varmullsasen 1 (15,87 km) – Strata Madsa Østberga do Andreasa Mikkelsena jest coraz mniejsza – przed przerwą na serwis rysują się szanse ataku na drugie miejsce. Kris Meeke pracowicie odrabiający straty wspina się na dwunaste miejsce.
OS21 – Hara 2 (11,32 km) – Organizatorzy odwołują ten odcinek specjalny w celu redukcji opóźnienia powstałego podczas pętli porannej.
OS22 – Torntorp 2 (19,26 km) – Mads Østberg po raz pierwszy od czasu przejścia do zespołu Citroëna zalicza wygrany oes. Kris Meeke awansuje na jedenaste miejsce.
OS23 – Vargasen 2 (24,63 km) – Najlepszy czas Ogiera, który zajmuje od tj pory szóstą pozycję. Mikkelsen broni się przed atakami Østberga.
OS24 – Varmullsasen 2 (15,87 km – Power Stage) – Odpada Elfyn Evans. Mads Østberg jest ponownie najszybszy, zdobywając trzy dodatkowe punkty. Od zajęcia drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej dzieli go na mecie tylko 5,9 s. Zwycięzcą Rajdu Szwecji zostaje Jari-Matti Latvala, wyprzedzając Andreasa Mikkelsena. Kris Meeke kończy rajd w pierwszje dziesiątce, a Khalid Al Qassimi na 16 miejscu.
Klasyfikacja generalna Rajdu Szwecji po Etapie 1:
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) |
39:56,5 |
2. Andreas Mikkelsen / Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) |
+5,8 |
3. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) |
+12,2 |
4, Ott Tanak / Raigo Molder (Ford Fiesta RS WRC) |
+14,8 |
5. Mads Østberg / Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) |
+22,5 |
6. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) |
+22,5 |
7. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) |
+32,0 |
8. Juho Hänninen / Tomi Tuominen (Hyundai i20 WRC) |
+42,0 |
9. Pontus Tidemand / Ola Floene (Ford Fiesta RS WRC) |
+44,6 |
10. Kris Meeke / Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) |
+46,6 |
20. Khalid Al Qassimi / Chris Patterson (Citroën DS3 WRC) |
2:54,1 |
Klasyfikacja generalna Rajdu Szwecji po Etapie 2
1. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) |
1h48:47,6 |
2. Andreas Mikkelsen / Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) |
+3,6 |
3. Mads Østberg / Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) |
+43,0 |
4. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) |
+1:02,7 |
5. Ott Tanak / Raigo Molder (Ford Fiesta RS WRC) |
+1:08,7 |
6. Kris Meeke / Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) |
+2:31,2 |
7. Henning Solberg / Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) |
+2:47,0 |
8. Pontus Tidemand / Ola Floene (Ford Fiesta RS WRC) |
+2:48,4 |
9. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) |
+3:38,4 |
10. Elfyn Evans / Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) |
+3:41,8 |
18. Khalid Al Qassimi / Chris Patterson (Citroën DS3 WRC) |
+9:53,4 |
Końcowa, nieoficjalna klasyfikacja generalna Rajdu Szwecji (meta):
1. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) |
3h00:31,1 |
2. Andreas Mikkelsen / Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) |
+53,6 |
3. Mads Østberg / Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) |
+59,5 |
4. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) |
+2:26,9 |
5. Ott Tanak / Raigo Molder (Ford Fiesta RS WRC) |
+3:00,5 |
6. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) |
+4:29,9 |
7. Henning Solberg / Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) |
+4:47,5 |
8. Pontus Tidemand / Ola Floene (Ford Fiesta RS WRC) |
+5:38,5 |
9. Craig Breen / Scott Martin (Ford Fiesta RS WRC) |
+8:55,4 |
10. Kris Meeke / Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) |
+11:18,0 |
16. Khalid Al Qassimi / Chris Patterson (Citroën DS3 WRC) |
+18:50,5 |
KLASYFIKACJE SEZONU 2014 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 2/13)
KIEROWCY:
1. Jari-Matti Latvala – 40 pkt
2. Sébastien Ogier – 35 pkt
3. Mads Østberg – 30 pkt
4. Andreas Mikkelsen – 24 pkt
5. Bryan Bouffier – 18 pkt
6. Kris Meeke – 17 pkt
7. Mikko Hirvonen – 13 pkt
8. Ott Tanak – 10 pkt
9. Elfyn Evans – 8 pkt
10. Henning Solberg – 6 pkt
11. Jaroslav Melicharek i Pontus Tidemand – 4 pkt
13. Matteo Gamba i Craig Breen – 2 pkt
15. Jurij Protasow – 1 pkt
PRODUCENCI:
1. Volkswagen Motorsport – 72 pkt
2. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team – 56 pkt
3. Volkswagen Motorsport II – 26 pkt
4. M-Sport World Rally Team – 22 pkt
5. Hyundai Shell World Rally Team – 8 pkt
6. RK M-Sport World Rally Team – 4 pkt
Następna rundą sezonu 2014 będzie Rajd Meksyku (6-9 marca).
Rajd Szwecji: brązowy medal Madsa Østberga
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze