Zakończyła się druga runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata – Rajd Szwecji. Cieszylibyśmy się bardziej, gdyby nie dzisiejszy błąd Krisa Meeke’a, ale i tak mamy powody do zadowolenia – Mads Østberg ukończył imprezę na podium, choć niestety o zwycięstwo nie dane mu było walczyć.
Na dzień dzisiejszy zaplanowano osiem odcinków specjalnych, sporo się więc działo od sobotniego ranka. Prześledźmy teraz, jak rozwijała się sytuacja podczas ostatniego etapu Rajdu Szwecji.
OS17 – Hara 1 – 11,32 km
Sobotnie zmagania rozpoczęły się przed 8:00, załogi nie miały więc czasu na poranne leniuchowanie. Najlepiej wybudził się Jari-Matti Latvala, ale i Mads Østberg nie miał zaspanych oczu, skoro ustąpił fińskiemu rywalowi tylko o 2,5 sekundy i ukończył odcinek z drugim czasem.
Nieco gorzej poszło Krisowi Meeke’owi, który starał się nie dać ponieść emocjom i po prostu jechał swoje, po raz pierwszy w takich warunkach.
Khalid Al-Qasssimi stracił niemal dwie minuty i pojawił się na mecie z 35. czasem próby.
OS18 – Tomtorp 1 – 19,21 km
Østberg umacniał się na trzecim miejscu, choć bez większych szans na awans. Trzeci czas drugiego sobotniego odcinka (+7,0) może byłby drugim, ale z uwagi na wypadnięcie z drogi Krisa Meeke’a uciekło kilka sekund. A kierowca Citroëna zsunął się z drogi i stracił przeszło 7 minut spadając na czternaste miejsce w generalce i praktycznie żegnając się z punktami w Szwecji.
Khalid Al-Qasssimi tym razem wyprzedził Roberta Kubicę i finiszował z 22. czasem.
OS19 – Vargåsen 1 – 24,63 km
Na najdłuższym odcinku Rajdu Szwecji Mads Østberg znowu uzyskał trzeci wynik (+2,6) znacząco powiększając (do niemal 45 sekund) przewagę nad Mikko Hirvonenem.Kris Meeke tym razem finiszował na miejscu jedenastym z nieco ponad półminutową stratą do najszybszego na mecie Latvali. Po poprzedniej próbie brakowało Irlandczykowi pewności.
Khalid Al-Qasssimi stracił prawie 1,5 minuty, więc zdecydowanie tym razem nie odczaruje Rajdu Szwecji.
OS20 – Värmullsåsen 1 – 15,42 km
Za to Mads Østberg czuł się na trasie coraz lepiej. Ostatni odcinek przed przerwą ukończył z drugim czasem (+4,2) i choć odrabiał straty do Anreasa Mikkelsena, to jednak różnice były zbyt małe, by myśleć o dogonieniu kierowcy Volkswagena. Ale może Mikkelsen popełni jakiś błąd?… ;-)
Kris Meeke troszkę się pozbierał i tym razem był dziewiąty (+17,6) awansując na dwunaste miejsce w generalce. Niestety od punktowanej dziesiątki dzieliło go ponad 3 minuty, więc nierealne było powiększenie dorobku w Klasyfikacji Kierowców.
Khalid Al-Qasssimi spadł w generalce na dziewiętnaste miejsce po 21. Czasie (+56,8) na Värmullsåsen 1.
OS21 – Hara 2 – 11,32 km
Hara 2 została odwołana z uwagi na opóźnienia na Värmullsåsen 1.
OS22 – Tomtorp 2 – 19,21 km
Dłuższa przerwa zapewne dobrze wpłynęła na Madsa Østberga, który wygrał Tomtorp 2 z półsekundową przewagą nad Jari-Mattim Latvalą. Co ważniejsze, Norweg okazał się o 5 sekund szybszy od Andreasa Mikkelsena i do ewentualnego odrobienia zostało jeszcze 11,6 sekundy. Czy to się powiedzie? Zostały wszak tylko dwie próby o łącznym dystansie nieco ponad 40 km. Szansa niewątpliwie jest…
Kris Mekke tym razem przejechał czysto, choć lekko ścierpła m skóra, gdy pokonywał zakręt, na którym rano stracił tyle czasu i punktów. Drugi przejazd odbył się nieźle, na praktycznie szutrowej nawierzchni, a Kris wywalczył siódmy czas (+12,6) i awansował na jedenaste miejsce w generalce. Niestety od punktowanej dziesiątki dzieliło go jeszcze 3 minuty…
Khalid Al-Qasssimi uzyskał 20. czas (+1:11,6) i powrócił na osiemnaste miejsce w łącznych wynikach.
OS23 – Vargåsen 2 – 24,63 km
Niestety szanse na dogonienie Mikkelsena Mads Østberg stracił na przedostatniej próbie, na której wprawdzie uzyskał czwarty czas, ale był to wynik o 2,2 sekundy słabszy od rezultatu rywala.
Naprawdę nieźle pojechał także Kris Meeke – tym razem był szósty (+6,8), ale choć odrobił niemal pół minuty do Craiga Breena, to nie ma już szans na wbicie się do pierwszej dziesiątki.
Khalid Al-Qasssimi finiszował z osiemnastym czasem (+1:24,0) i analogiczna pozycję zajmował po tym odcinku w klasyfikacji generalnej.
OS24 – Värmullsåsen 2 (Power Stage) – 15,42 km
Ostatnia próba pozwalała na zdobycie najszybszej trójce dodatkowych punktów, o co warto walczyć, bo na koniec sezonu każde takie oczko może się przydać.
Mads Østberg wygrał Power Stage i zdobył dodatkowe trzy punkty w indywidualnej klasyfikacji, dzięki czemu zrównał się w dorobku wywożonym ze Szwecji z Andreasem Mikkelsenem. Szkoda, że kierowcy Citroëna nie udało się dogonić Volkswagena – strata na koniec rajdu wyniosła tylko 5,9 sekundy!
Kolejne miejsca na Power Stage wywalczyli Latvala i Hirvonen.
Kris Meeke popisał się na koniec piątym czasem (+5,5), a do tego awansował do czołowej dziesiątki! Wszystko dzięki temu, że Elfy Evans nie ukończył ostatniego odcinka. Ale i tak szkoda tego dzisiejszego błędu, bo dorobek Krisa i Citroëna wzrósłby o więcej oczek.
Khalid Al-Qasssimi ukończył Power Stage na pozycji siedemnastej (+55,3).
I na koniec nieoficjalne jeszcze wyniki końcowe Rajdu Szwecji 2014:
1. Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo WRC, 3:00:31,1
2. Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo WRC, +0:00:53,6
3. Mads Østberg, Citroën DS3 WRC, +0:01:59,5
4. Mikko Hirvonen, Ford Fiesta WRC, +0:02:26,9
5. Ott Tänak, Ford Fiesta WRC, +0:03:00,5
6. Sebastien Ogier, Volkswagen Polo WRC, +0:04:29,9
7. Henning Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:04:47,5
8. Pontus Tidemand, Ford Fiesta WRC, +0:05:38,2
9. Craig Breen, Ford Fiesta WRC, +0:08:55,4
10. Kris Meeke, Citroën DS3 WRC, +0:11:18,0
…
16. Khalid Al-Qasssimi, Citroën DS3 WRC, +0:18:50,5
WRC: Ważne podium dla Citroëna
KG; zdjęcia: Citroën Racing
Najnowsze komentarze