* Obroty Grupy wyniosły w 2009 roku 33.712 milionów euro, co oznacza spadek o 10,8% w skali roku, lecz jednocześnie wzrost o 25% w ostatnim kwartale.
* Udział Grupy w światowym rynku (samochody osobowe i samochody dostawcze) lekko wzrósł (0,1 punktu procentowego) przy lekkiej poprawie w drugim półroczu (0,2 punktu procentowego na świecie i 1,4 punktu procentowego w Europie).
* Marża operacyjna Grupy wyniosła -396 milionów euro, co stanowi -1,2% obrotów (+224 miliony euro w drugim półroczu, co stanowi +1,3% obrotów).
* Wynik na działalności operacyjnej wyniósł -955 milionów euro (w tym -9 milionów euro w drugim półroczu).
* Wynik netto to -3.068 milionów euro (w tym -356 milionów euro w drugim półroczu), w połowie będący pochodną wyniku spółek stowarzyszonych (- 1.561 milionów euro).
* Dodatni free cash flow wyniósł 2.088 milionów euro, co pozwoliło na obniżenie zadłużenia finansowego netto sektora samochodowego o 2.023 milionów euro, do poziomu 5.921 milionów euro.
* Rezerwy płynności sektora samochodowego wynoszą 9.478 milionów euro, z czego 4.070 milionów euro pochodzi z niewykorzystanych umów kredytowych, a 5.408 milionów euro to środki pieniężne.
Już w lipcu 2008 roku podjęliśmy pierwsze niezbędne decyzje, które miały nam pomóc przetrwać kryzys. Jak wskazuje zdecydowanie dodatni free cash flow, w 2009 roku, Renault stawiło czoło niesprzyjającym warunkom. W 2010 roku warunki ciągle będą trudne, a europejski rynek skurczy się o 10%. W dalszym ciągu będziemy dokładać wysiłków, budując Renault takim, jakim będzie po kryzysie, kontynuując ofensywę handlową w Europie oraz realizując plany, takie jak: wprowadzenie do masowej sprzedaży pojazdów o zerowej emisji spalin, począwszy od 2011 roku, poszerzenie gamy Entry, wzmocnienie obecności Renault na wschodzących rynkach samochodowych, przyspieszenie i poszerzenie współpracy z Nissanem – stwierdził Carlos Ghosn, Prezes Renault.
SPROSTAĆ KRYZYSOWI
Celem, jaki Renault wyznaczyło sobie na 2009 rok, było stawienie czoła bezprecedensowemu kryzysowi gospodarczemu poprzez mobilizację całej firmy wokół jednego priorytetu – dodatniego free cash flow. Cel ten został osiągnięty poprzez realizację planu działania, który składał się z trzech punktów: optymalizacji przychodów, redukcji kosztów (w tym inwestycji), a także bardzo restrykcyjnemu sterowaniu zapotrzebowaniem na środki obrotowe.
* Silny atut, jakim była odnowiona gama produktów (w 2009 roku na rynek zostało wprowadzonych sześć nowych pojazdów), pozwolił Grupie powiększyć swój udział w światowym rynku o 0,1 punktu procentowego do 3,7%, w kontekście ogólnego spadku na rynku samochodów osobowych i dostawczych o 4,5%. Wzrost ten silniej zaznaczył się w drugim półroczu i wyniósł 0,2 punktu procentowego. Poziom penetracji zwiększył się na jedenastu spośród piętnastu głównych rynków, generujących 85% przychodów ze sprzedaży Grupy.
* W kwestii zapotrzebowania na środki obrotowe, w 2009 roku sytuacja uległa poprawie. Poziom zapotrzebowania obniżył się o 2.923 miliony euro, w szczególności dzięki spadkowi poziomu zapasów o 25%.
* Koszty stałe spadły o 17% w stosunku do 2008 roku.
– Inwestycje w środki trwałe, a także wartości niematerialne i prawne, których wartość w 2009 roku wyniosła 2.302 miliony euro (w porównaniu z 3.385 milionami w 2008 roku), były pod kontrolą. Skoncentrowanie na priorytetowych projektach, stałe wysiłki, mające na celu osiągnięcie większej skuteczności i optymalizacja współpracy z Nissanem, pozwoliły zredukować wydatki na badania i rozwój o 26%, a inwestycje w środki trwałe – o 30% w stosunku do 2008 roku, przy jednoczesnym podtrzymaniu najważniejszych programów badawczo-rozwojowych.
– Oszczędności poczynione na wszystkich poziomach Grupy pozwoliły zredukować koszty ogólnozakładowe o 8% w stosunku do roku 2008 i o 20% w stosunku do roku 2007.
Ważnym elementem, który przyczynił się do osiągnięcia dodatniego free cash flow w 2009 roku, była współpraca z Nissanem w ramach Aliansu. Planowane oszczędności z tytułu tej współpracy miały w 2009 roku osiągnąć poziom 1,5 miliarda euro dla obydwu partnerów. Cel ten został zrealizowany przez Renault na koniec grudnia, a przez Nissana – na kwartał przed zamknięciem roku obrachunkowego. W roku 2010 został uruchomiony nowy plan, który przewiduje dodatkowy miliard oszczędności dla obu firm.
PERSPEKTYWY I PRIORYTETOWE DZIAŁANIA
W roku 2010 Renault powinno w dalszym ciągu spodziewać się trudnych warunków na europejskim rynku, który może skurczyć się o dodatkowe 10% w stosunku do wyniku z 2009 roku (wszystkie marki). W tym kontekście – podobnie jak w 2009 roku – Grupa przyjęła za cel osiągnięcie dodatniego free cash flow i kontynuację procesu redukcji zadłużenia.
Cztery elementy, które pozwolą Renault w realizacji tego celu w 2010 roku:
– Atrakcyjna gama produktów. Proces poszerzania i odnawiania asortymentu (sześć nowych produktów w 2010 roku) będzie kontynuowany i powinien wpłynąć na utrzymanie dynamiki wzrostu udziału w rynku, zapoczątkowanego w drugim półroczu 2009 roku.
– Pogłębienie współpracy z Nissanem w ramach Aliansu.
– Kontynuacja polityki redukcji kosztów oraz utrzymanie wskaźnika poziomu inwestycji netto i kosztów działalności badawczo-rozwojowej w stosunku do obrotów poniżej 10%.
– Nasilenie działań mających na celu utrzymanie kontroli nad zapotrzebowaniem na środki obrotowe.
DODATKOWE INFORMACJE
Skonsolidowane sprawozdania finansowe Grupy i sprawozdania finansowe spółki Renault SA na 31 grudnia 2009 roku zostały przyjęte uchwałą Zarządu z dnia 10 lutego 2010 roku.
Biegli rewidenci księgowi Grupy przeprowadzili audyt sprawozdań finansowych. Odpowiednie raporty z badania skonsolidowanych sprawozdań finansowych i sprawozdań spółki są redagowane.
Sprawozdanie z działalności wraz z kompletną analizą wyników finansowych z 2009 roku jest dostępne pod internetowym adresem: www.renault.com w rubryce Finance.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze