KLUCZOWE WYDARZENIA W PIERWSZYM SEMESTRZE 2011
Mocniejsza i bardziej wszechstronna pozycja Marki na rynku krajowym
– W krajach poza Europą: 30 % sprzedaży światowej, co oznacza wzrost o 10 punktów procentowych w stosunku do 2008 roku
– Chiny: utrzymanie udziału w rynku
– Ameryka Łacińska: dwukrotnie szybszy wzrost w porównaniu z rynkiem
– Rosja: podwojenie wielkości sprzedaży
– Francja: dobre wyniki z udziałem rynkowym samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych na poziomie 15,7 %
Sukces strategii produktowej : linia DS siłą napędową dla wszystkich modeli
– Modele DS3 i DS4 z dystynktywnej linii DS stanowią 7 % sprzedaży
– Co trzeci sprzedany CITROËN należy do segmentu C
– Gama podstawowa z popularnymi modelami :
– CITROËN C3: 121.000 egzemplarzy, najlepiej sprzedający się samochód gamy
– CITROËN C4: sprzedaż wynosząca 71.000 sztuk w 2011 roku, czyli łącznie 93.000 egzemplarzy od momentu wprowadzenia do sprzedaży
Usługi zwiększające przyjemność i komfort jazdy i ułatwiające podróże
– Co trzeci nowy samochód jest sprzedawany z umową serwisową
– Na przestrzeni czterech miesięcy CITROËN MULTICITY ma na swoim koncie ponad 600.000 odwiedzających i 6.000 klientów
W PERSPEKTYWIE DRUGI SEMESTR 2011 OBFITUJĄCY W…
…Nowości
– Linia DS: trzy pierwsze modele w sprzedaży (CITROËN DS3, DS4, DS5)
– CITROËN C3 PICASSO w Ameryce Łacińskiej i nowy CITROËN C4 w Rosji
…Przyjazne dla środowiska innowacje technologiczne
– W ślad za samochodem elektrycznym i mikrohybrydową technologią e-HDi, Marka zaproponuje w modelu DS5, rozwiązanie full hybrid diesel pod nazwą HYbrid4, które zapewnia redukcję emisji CO2 o 35%.
W skali międzynarodowej, nową partnerską współpracę w Chinach, której przedmiotem będzie w szczególności sprzedaż linii DS.
1. WYNIKI HANDLOWE W PIERWSZYM PÓŁROCZU 2011
W pierwszym półroczu 2011, CITROËN sprzedał 769.000* samochodów na świecie ( +0,8% w stosunku do analogicznego okresu 2010).
*samochody montowane +zespoły części zamiennych
– W Europie (30 krajów), CITROËN utrzymuje szóste miejsce osiągnięte w 2010 roku, dzięki pozycji w krajach Europy środkowej i wschodniej, a także na swoim rynku krajowym.
Francja: udział w rynku przekroczył próg 15 %
Osiągając udział w rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych na poziomie 15,7%, CITROËN może poszczycić się rekordowym wynikiem. Marka sprzedała ponad 227.000 nowych pojazdów, co oznacza dwukrotnie szybszy wzrost w stosunku do średniej rynku. Zajmuje drugą pozycję na rynku samochodów dostawczych.
Włochy: piąta marka w rankingu
Na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych o tendencji spadkowej (-12,3%), CITROËN plasuje się na piątym miejscu, z udziałem w rynku samochodów dostawczych wynoszącym 7%.
Hiszpania: CITROËN w dalszym ciągu liderem
Na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych wykazującym silny spadek (-25,5%), CITROËN zachowuje wiodącą pozycję pod względem wielkości sprzedaży. Marka jest również liderem na rynku samochodów dostawczych.
Wielka Brytania: utrzymanie udziału rynkowego
Wobec regresu rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych (-4,4%),
CITROËN utrzymuje wskaźnik penetracji na poziomie 3,9%. Zdobywa 0,7 procent w kanale
dystrybucji klientów indywidualnych i umacnia wielkość sprzedaży zarówno flotowej jak i samochodów dostawczych.
Niemcy: 42.000 sprzedanych samochodów
Na rynku o tendencji wzrostowej sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych CITROENA wzrasta o 2,4%. Marka utrzymuje udział w rynku samochodów osobowych dla klientów indywidualnych na poziomie 2,3%. W segmencie małych samochodów (A+B) osiąga wskaźnik penetracji wynoszący 3,4%, co jest rekordowym wynikiem.
– Pozostałe kraje Europy Zachodniej: Marka odnotowuje dobre wyniki, szczególnie w Portugalii, gdzie jej udział w rynku wynosi 8% i jest liderem na rynku samochodów dostawczych, a także w Holandii, z rekordową wielkością sprzedaży przekraczającą 19.000 samochodów osobowych i dostawczych (wzrost o 22%).
Z kolei sprzedaż Marki w Danii i w Norwegii zwiększyła się odpowiednio o 5% i 13%.
– Kraje Europy Środkowej i Wschodniej: wzrost o 9,5%
Realizując szybszy wzrost niż średnia rynku Marka osiąga wskaźnik penetracji wynoszący 4,6% i może się poszczycić wspaniałymi wynikami w zakresie samochodów dostawczych, zajmując pierwsze miejsce na podium w pięciu spośród siedmiu krajów.
W Polsce, na spadkowym rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych (-3,1%), CITROËN zwiększa swój udział w rynku o 9,8%, osiągając poziom penetracji 4,9%. W Rumunii, gdzie rynek obniżył się o 16,1%, wielkość sprzedaży Marki wzrasta o 7,1%. W Chorwacji, na rynku odnotowującym wzrost o 19,4%, sprzedaż Marki zwiększyła się o 43%, umożliwiając 6,8% udział w rynku. Na Węgrzech, CITROËN uzyskuje penetrację wynoszącą 3,8% dla samochodów dostawczych i lekkich samochodów osobowych, zwiększając wielkość sprzedaży o 40,7% na rynku o tendencji zwyżkowej (+9,8%).
– W pozostałych krajach świata: CITROËN realizuje na pozostałych rynkach światowych blisko jedną trzecią sprzedaży, co stanowi wzrost o 10 punktów procentowych na przestrzeni trzech lat.
Chiny: udział rynkowy utrzymany
Penetracja Marki pozostaje stabilna na poziomie 2% dzięki zwiększeniu dostaw o 6,3%. Te wyniki stały się możliwie dzięki sukcesowi najnowszej oferty (CITROËN C-Quatre i C5) i rozwojowi sieci obejmującej obecnie ponad 300 punktów sprzedaży, wśród których 27 nowych punktów otwartych w pierwszym półroczu.
Rosja: podwojona wielkość sprzedaży
Marka rozwija się szybciej niż rynek (+56,8%) i podwaja wielkość sprzedaży. Zwiększa udział w rynku o 0,2%, osiągając wskaźnik penetracji wynoszący 1% dzięki sprzedaży 12.100 samochodów. Ten wzrost stał się możliwy dzięki sukcesowi modeli CITROËN C3, C3 PICASSO, C5, C-CROSSER i DS3. Warto też odnotować niedawny rozruch linii montażowej nowego C4 w zakładzie produkcyjnym w Kałudze.
W Ameryce Łacińskiej: dwukrotnie szybszy wzrost w porównaniu z rynkiem
Na rynku, który zwiększa się o 13,4%, CITROËN wykazuje wzrost o 31,8% dzięki wynikom osiąganym w Brazylii i w Argentynie, gdzie wzrost Marki wynosi odpowiednio 28,4% i 41%.
W Brazylii, wielkość sprzedaży na poziomie 46.600 samochodów zapewnia zwiększenie udziału rynkowego o 0,4 procent i przesunięcie się o jedną pozycję w górę w ogólnej klasyfikacji marek.
W Argentynie, sprzedaż CITROËNA wyniosła 16.700 egzemplarzy, a udział w rynku wzrasta o 0,3% do poziomu 4%.
W Turcji Marka rozpoczyna rok wzrostem o 54,7%.
2. 6 MIESIĘCY 2011: SEMESTR ODZWIERCIEDLAJĄCY PRZYJĘTĄ STRATEGIĘ
Pomimo zróżnicowanej sytuacji rynkowej w poszczególnych krajach CITROËN trzyma obrany kurs. Realizując politykę Créative Technologie, Marka stawia sobie za cel wszechstronny rozwój poprzez wzmocnienie swego wizerunku. Znaczące fakty z pierwszych sześciu miesięcy 2011 potwierdzają ten kierunek:
Marka bardziej globalna dzięki gamie dostosowanej do różnych rynków
Realizując 30% sprzedaży poza rynkiem europejskim (co oznacza wzrost o 10 punktów w stosunku do 2008 roku), CITROËN udowadnia, że różnorodność oferowanej gamy samochodów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom różnych rynków.
Model CITROËN C3, którego sprzedaż wyniosła 121.000 egzemplarzy, pozostaje najlepiej
sprzedającym się samochodem gamy. Jego sprzedaż w skali światowej wzrosła o 7%.
CITROËN C4 dobrze wystartował, zbierając 71.000 zamówień w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku, a 93.000 od momentu wejścia na rynek w 2010 roku. Jego produkcja rozpoczęła się w zakładach w Kałudze w Rosji.
Pozostałe modele również cieszą się popularnością, jak chociażby CITROËN C3 PICASSO, którego sprzedaż wzrosła o 29%, osiągając poziom 57.000 egzemplarzy. Model ten został wprowadzony na rynki Ameryki Łacińskiej. CITROËN C3 AIRCROSS nie pozostaje w tyle. Od momentu swojej premiery w Brazylii pod koniec ubiegłego roku cieszy się ogromnym sukcesem, realizując sprzedaż na poziomie 16% w swojej kategorii (segment B klasy premium cross).
Sprzedaż C5 wyniosła 57.000 egzemplarzy w skali światowej, w tym 17.000 w Chinach. Model pozostaje liderem swojej kategorii we Francji.
W Chinach rodzina C-QUATRE potwierdza swój sukces dzięki sprzedaży blisko 59.000 samochodów w pierwszym półroczu, umożliwiając penetrację rynku wynoszącą 5% w segmencie C.
Sprzedawane w Europie elektryczne modele CITROËN C-ZERO i BERLINGO First mają na swoim koncie ponad 2.500 zamówień od momentu ich wprowadzenia do sprzedaży. CITROËN jest liderem na rynku samochodów elektrycznych we Francji.
Wzmocniona wartość marki dzięki sukcesowi linii DS…
Od momentu swojej premiery rynkowej w marcu 2010 roku CITROËN DS3 zgromadził 107.000 zamówień. Pierwszy model z dystynktywnej linii DS okazał się wielkim sukcesem. Wyróżniony licznymi nagrodami [nagroda "car of the year" przyznawana przez Top Gear, nagroda ‘women’s world car of the year 2011’ międzynarodowego jury, nagroda ‘2011 lease car of the year’ w kategorii ‘best in class economy’ przyznana przez jury ING Car Lease (Benelux), ‘Car of the year 2011’ i ‘Best small car’ Diesel Car Magazine (UK)], zajmuje pierwszą pozycję w kategorii małych limuzyn w klasie premium we Francji i w Belgii. Pierwszy semestr okazał się bardzo korzystny nie tylko pod względem wyników handlowych, lecz również przyniósł sukcesy sportowe, ponieważ w połowie sezonu CITROËN DS3 WRC wysunął się na pierwszą pozycję w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.
Model CITROËN DS4 wprowadzony do sprzedaży w krajach europejskich pod koniec maja, odnotował obiecujący start (9.000 sprzedanych egzemplarzy). Jest to dobra wróżba w perspektywie rozszerzania jego oferty na innych rynkach, szczególnie, że model otrzymał wyróżnienie "Design Award" magazynu Auto Bild w wyniku głosowania, w którym uczestniczyły tysiące internautów z różnych krajów.
…oraz mix sprzedaży z tendencją wzrostową.
Modele DS3 i DS4 linii DS zapewniają 7% sprzedaży Marki (wzrost o 3 punkty procentowe w stosunku do ubiegłego roku). Dzięki tym modelom w połączeniu z modelami z segmentów D/E (CITROËN C5, C6, C-CROSSER), Marka podwoiła sprzedaż w klasie premium na przestrzeni dwóch lat, która w pierwszym półroczu 2011 stanowiła 15% łącznej wielkości sprzedaży.
Jednocześnie dzięki sukcesowi C4, co trzeci sprzedawany samochód CITROËN należy do segmentu C.
Créative Technologie jest również obecna w usługach
Nieustannie dążąc do zwiększenia przyjemności i komfortu jazdy i ułatwienia podróży CITROËN proponuje szeroką gamę usług dostosowanych do różnych potrzeb. Na potwierdzenie tej polityki co trzeci mowy samochód jest sprzedawany z dodatkowym kontraktem serwisowym.
Ponadto od pierwszego marca Marka uruchomiła CITROËN MULTICITY. Jest pierwszym producentem samochodowym oferującym portal internetowy (www.multicity.citroen.fr) ułatwiający podróże z uwzględnieniem wszystkich dostępnych środków transportu. Strona umożliwia obliczenie trasy od punktu wyjazdowego do punktu docelowego, rezerwację biletów, wynajem samochodu (również elektrycznego C-ZERO) czy też zakup wyjazdowych pakietów weekendowych. W czasie czterech miesięcy od jej uruchomienia witrynę odwiedziło 600.000 osób, a 6.000 klientów skorzystało z proponowanych świadczeń.
Zestawienie wyników CITROËNA
|
sprzedaż samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych [w tys. sztuk] |
||
I półrocze 2010 | I półrocze 2011 | zmiana | |
Europa (30 krajów) | 563 | 534 | -5,1% |
Chiny (samochody osobowe) | 95 | 101 | +6,3% |
Rosja | 6,3 | 12,1 | +91,4% |
Ameryka Łacińska | 50 | 66 | +31,8% |
udział w rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych [w tys. sztuk] |
|||
I półrocze 2010 | I półrocze 2011 | zmiana | |
Europa (30 krajów) | 6,7% | 6,4% | -0,3 pp |
Chiny (samochody osobowe) | 2% | 2% | = |
Rosja | 0,8% | 1% | +0,2 pp |
Ameryka Łacińska | 2,2% | 2,5% | +0,3 pp |
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze