– Grupa Renault utrzymała swój udział w rynku samochodów osobowych i dostawczych na stabilnym poziomie 3,7%. Ogólnie światowy rynek odnotował spadek o 16,5%, sprzedaż Renault również zmniejszyła się o 16,5%.
– Grupa zwiększyła swój udział w rynku samochodów osobowych o 0,1 p.p. do poziomu 4,3%. Pomimo spadku na światowym rynku samochodów osobowych o 15,6% sprzedaż Grupy zmniejszyła się jedynie o 13,7%.
– Grupa Renault utrzymała swój udział w rynku samochodów osobowych na poziomie 8,4%. Osiągnięcie tego wyniku było możliwe dzięki zwiększeniu udziału w rynku w drugim kwartale (8,8%) w porównaniu do pierwszego kwartału (7,9%).
– odnowienie modeli z gamy Megane okazało się sukcesem.
– Renault jest liderem na rynku samochodów dostawczych, utrzymując tę pozycję już pod ponad 11 lat. W pierwszym półroczu 2009 roku Renault zwiększyło swój udział w rynku o 0,6 p.p. do poziomu 14,8%.
Wyniki w poszczególnych regionach
Pomimo spadku na rynku europejskim (-10,6% w przypadku sprzedaży samochodów osobowych) Grupa Renault (-10,7%) utrzymała swój udział w rynku na poziomie 8,4%.
Na najważniejszych rynkach europejskich:
– Grupa zwiększyła swój udział w rynku samochodów osobowych w Niemczech (udział w rynku: +0,8 p.p., sprzedaż: +47,6%), Hiszpanii (+0,5 p.p.) i Belgii (+0,8 p.p.).
– we Francji Grupa Renault straciła 0,5 p. udziału w rynku samochodów osobowych, co wynika ze spadku sprzedaży firm oferujących krótkoterminowy najem samochodów (-14.000 samochodów) w pierwszym półroczu. Zmniejszył się również udział Grupy w rynku włoskim (-0,5 p.p.) i angielskim (-2,2 p.p. na skutek celowego zmniejszenia sprzedaży poprzez te kanały, które w związku z dużym spadkiem wartości funta szterlinga stały się nierentowne).
W pierwszym półroczu sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych marki Dacia wzrosła w Europie o ponad 95% przekraczając 100.000 sztuk (w tym niemal 60.000 Sandero).
Rynek samochodowy podtrzymały premie za złomowanie wprowadzone w grudniu we Francji, a wkrótce potem w Niemczech i innych krajach europejskich.
W Rumunii Grupa zwiększyła swój udział w rynku o 2,3 p.p., osiągając poziom 37% w sytuacji spadku na rynku o 50%. Grupa Renault pozostaje liderem na rynku rumuńskim.
W Algierii, gdzie rynek odnotował wzrost o 1%, Grupa, która jest numerem 1 na rynku zwiększyła sprzedaż o 30,1%, co przełożyło się na wzrost udziałów w rynku o 5,1 p.p.
W Maroku, pomimo spadku na rynku o 7,7%, Grupa zwiększyła sprzedaż o ponad 9% uzyskując 34% udziału w rynku (wzrost o 5,2 p.p.), co pozwoliło umocnić zajmowaną pierwszą pozycję.
W Rosji Grupa Renault zwiększyła udział w rynku o 1 p.p. do 4,7% w sytuacji ogólnego spadku sprzedaży o 48,6%. Pomimo silnie zniżkującego rynku na skutek obecnego kryzysu, Rosja pozostaje rynkiem o strategicznym znaczeniu dla Grupy ze względu na swój potencjał wzrostu w najbliższych latach.
W Brazylii rynek wzrósł o 4,4% na skutek obniżki podatków. Grupa odnotowała spadek sprzedaży o 12,9%, sprzedając ponad 20.000 Sandero i ponad 13.000 Loganów.
W Argentynie pomimo trudnej sytuacji wprowadzenie nowej polityki handlowej pozwoliło zwiększyć sprzedaż pod koniec półrocza. Grupa posiada 12,2% udziału w rynku.
W sytuacji lekkiego spadku na rynku (-1%), sprzedaż Renault Samsung Motors zwiększyła się w Korei o 2%, co zapewniło wzrost udziału w rynku samochodów osobowych o 0,3 p.p. do poziomu niemal 10%. Wyniki te należy przypisać bardzo dobrej sprzedaży SM5. W pierwszym półroczu 2009 roku sprzedano w Korei niemal 30.000 tych samochodów.
W Iranie sprzedano ponad 19.000 Tondarów 90 (Logan). Moce produkcyjne zakładu rosną wolniej niż przewidywano, głównie ze względu na utrudnienia w zakresie finansowania i dostaw podzespołów pochodzących od irańskich dostawców.
Wyniki poszczególnych modeli
W pierwszym półroczu 2009 roku wprowadzono do sprzedaży 5 nowych modeli: Megane Coupe, Megane Grandtour, Grand Scenic, Scenic oraz Clio III faza 2. W 2009 roku Grupa Renault dysponuje w pełni odnowioną gamą, której średni wiek wynosi 2,5 roku (dla porównania w 2005 roku było to 3,8 lat).
Samochody z gamy Megane zajmują 3. miejsce w Europie w swoim segmencie (173.000 sprzedanych sztuk) dzięki wprowadzeniu Nowego Megane pod koniec 2008 roku, a następnie Megane Coupe, Grand Scenica, Scenica i Megane Grandtour w pierwszym półroczu roku 2009. Duet Megane Coupe i Megane hatchback zdobył w tym okresie pozycję lidera w swoim segmencie we Francji i w Hiszpanii.
Twingo jest numerem 1 w swoim segmencie we Francji (ponad 54.000 sprzedanych samochodów) i plasuje się wśród 3 najlepiej sprzedających się aut w tej kategorii w Europie. Sprzedaż Twingo wzrosła o ponad 15%.
Dzięki ofercie Carminat TomTom, Clio III faza 2, wprowadzone na rynek w kwietniu, jako jedyny samochód w swoim segmencie dysponuje fabrycznie montowanym, wbudowanym systemem nawigacji w cenie poniżej 500 euro. W czerwcu Clio zajęło pierwsze miejsce w swoim segmencie we Francji (Clio II + Clio III).
Dzięki sukcesowi serii specjalnej Black Edition, Laguna ponownie zajęła we Francji pierwsze miejsce na rynku klientów indywidualnych.
W pierwszym półroczu 2009 roku, podobnie jak w ciągu 11 ostatnich lat, Grupa Renault zajęła pozycję lidera na rynku samochodów dostawczych w Europie. Udział Grupy w rynku wzrósł do 14.8%, przy czym marka Renault zyskała 0.1 p.p., a nowo wprowadzona gama samochodów dostawczych Dacii zdobyła kolejne 0.6 p.p.
Potwierdził się sukces gamy Entry – pod obiema markami Renault i Dacia sprzedano 252.000 samochodów, w tym niemal 100.000 Sandero.
Podsumowanie
Grupa Renault dysponuje mocnymi atutami, które pozwolą jej stawić czoła finansowemu i ekonomicznemu kryzysowi w drugim półroczu 2009 roku:
– Renault w pełni odczuje efekt odnowienia gamy dzięki swoim flagowym produktom w Europie, do których należą: Megane, Scenic, Grand Scenic i Clio III faza 2.
– oferowana w Europie gama Renault eco² jest doskonale przystosowana do nowych przepisów środowiskowych i podatkowych. Aż 60% samochodów sprzedawanych przez Grupę w Europie emituje poniżej 140g CO2/km (w 2007 roku była to liczba 48%), w tym ponad jedna trzecia – poniżej 120 CO2/km (dane z 2008 roku).
– gama Entry jest dobrze przystosowana do obecnej sytuacji gospodarczej, a jej sprzedaż nadal dynamicznie rośnie.
W pierwszym półroczu 2009 roku Grupa Renault wygenerowała zdecydowanie dodatni free cash flow, co jest efektem realizacji planu działania ogłoszonego 12 lutego 2009 roku. Wynik netto Grupy będzie opublikowany 30 lipca i będzie uwzględniał ujemną marżę operacyjną w pierwszym półroczu roku 2009 oraz straty wygenerowane przez spółki objęte konsolidacją. Dla przypomnienia – straty wygenerowane przez Nissana i Volvo w pierwszym kwartale 2009 roku wyniosły odpowiednio -1.151 mln euro i -83 mln euro. Udział AvtoVAZ w wynikach będzie znany 30 lipca 2009 roku.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze