44. edycja Rajdu Katalonii-Costa Daurada, to w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2008 powrót na trasy asfaltowe. Po dwóch podwójnych zwycięstwach Citroëna – w Niemczech i Nowej Zelandii – zespół prowadzi w klasyfikacji Konstruktorów, a Sébastien Loeb wśród kierowców. Zbliżający się rajd będzie doskonałą okazją do umocnienia prowadzenia w obydwu tabelach. Załogi Sébastien Loeb/Daniel Elena oraz Dani Sordo/Marc Martí startują Citroënami C4 WRC – samochodami rewelacyjnie spisującymi się na trasach asfaltowych. Na starcie staną również dwa inne C4 WRC z załogami Urmo Aava/Kuldar Sikk i Conrad Rautenbach/David Senior, przygotowane i wystawione przez zespół PH-Sport przy wsparciu Citroën Sport Technologies.
Hiszpańska runda WRC, zgodnie z modelem przyjętym od 2005 r., odbędzie się w całości na obszarze leżącym na południe od Barcelony. Gospodarzem wszystkich obiektów rajdu jest miasto Salou, oddalone o 110 km od stolicy Katalonii. Trasa, o łącznej długości 1313,99 km, przebiega w górzystym interiorze półwyspu, w zasięgu 30 km na północ od Salou. Walka rozegra się na 18 odcinkach specjalnych, liczących łącznie 353,62 km, ułożonych w trzy pętle – piątkową, sobotnią i niedzielną – każda po trzy odcinki przejeżdżane dwukrotnie. Oesy (9 różnych) zmodyfikowano w stosunku do ubiegłorocznych, dodając 45 km nowych tras.
„We wcześniejszych asfaltowych rundach sezonu jedzie się najczęściej po brudnej nawierzchni – w Monte Carlo oblodzonej, w Niemczech zapiaszczonej. Kierowcy mówią, że pierwszym naprawdę asfaltowym rajdem sezonu jest Katalonia” – zwraca uwagę Sébastien Loeb, a Dani Sordo uzupełnia: „Tu drogi są w większości szerokie i szybkie. W prowadzeniu najważniejszy jest tor jazdy, a najtrudniejsze są głębokie cięcia. Aby nie tracić dobrego toru, a więc prędkości, trzeba ciąć opuszczając jezdnię, a poza asfaltem przyczepność jest, oczywiście, zerowa”.
Po trzech kolejnych zwycięstwach Citroëna w Salou, a także dwóch wygranych w tegorocznych rundach asfaltowych, zespół Citroën Total będzie w Katalonii faworytem. Jego sytuacja w obu klasyfikacjach sezonu jest korzystna, ale zyskaną przewagę można powiększyć. „To prawda: dobry wynik w Salou pozwoliłby nam poczuć się rzeczywiście komfortowo w obu klasyfikacjach” – potwierdza Loeb. – „Wiemy o tym, ale nasi konkurenci też zdają sobie z tego sprawę i zrobią wszystko, by nie ułatwiać nam zadania. Ja bardzo lubię ten rajd i na pewno nie odpuszczę okazji zyskania paru kolejnych punktów, aby umocnić się w roli lidera.”
„Dobrze się czuję przy szybkościach i nieco torowym typie jazdy, jakie narzuca ten typ dróg” – kontynuuje Loeb, mający obecnie 8 pkt przewagi nad najbliższym z rywali.- „To różni ten rajd od pozostałych i zarazem sprawia, że poprzedzające rundy wcale do niego nie przygotowują. W ostatnich latach w Hiszpanii wiodło nam się dobrze, w 2007 r. nasz C4 WRC okazał się bardzo konkurencyjny. Od tego czasu jeszcze poprawiliśmy jego prowadzenie i stabilność, głównie pod kątem adaptacji do specyfiki opon Pirelli. Rok temu, pod koniec pierwszego etapu, przekonaliśmy się, że nie wolno lekceważyć zmiennej pogody; trzeba też pamiętać, że dysponujemy oponami bez systemu chroniącego przed utratą ciśnienia po przebiciu.”
Dani Sordo i Marc Martí, zdobywcy drugiego miejsca w dwóch rundach – w Trewirze i w Hamilton – przygotowują się do startu w świetnych nastrojach. Dla nich ma on charakter szczególny. „Są rajdy, które bardziej lubię, ale to jest NASZ rajd!” – mówi z entuzjazmem młody Hiszpan. – „Tu na nas czekają, obserwują nas, kibicują nam. Jedziemy przed własną publicznością, na oczach przyjaciół. To wytwarza presję, ale jednocześnie dodatkową motywację.”
„W ubiegłym roku po raz pierwszy w mojej karierze znalazłem się tu w pozycji lidera rajdu WRC. To bardzo przyjemne uczucie, które później udało mi się powtórzyć” – dodaje Dani. – „Tym razem musimy dostosować styl jazdy do posiadanych opon Pirelli bez musu zaklejającego przebicia, lepiej więc nie ciąć zakrętów za głęboko. Niezależnie od tego, moim celem jest kontynuowanie dobrej passy, która trwa od Finlandii i zaliczenie ważnych punktów dla Citroëna i dla siebie.”
Rajd Katalonii – Costa Daurada od A do Z
* 44 Rajd RACC Katalonii – Costa Daurada (runda 12/15) (2-5 października 2008).
* Nawierzchnia: asfalt.
* Miejsce: Salou.
* Informacje praktyczne: Hiszpania znajduje się w tej samej strefie czasowej, co Francja, nie ma więc żadnej różnicy czasu. Miejscową walutą jest Euro.
* Sprawy techniczne: Pod względem wykorzystania tych samych silników i ram pomocniczych pod silnikiem runda ta powiązana jest w parę z Rajdem Korsyki (Tour de Corse). Silniki nie są nowe – mają już za sobą Rajd Niemiec. Każda załoga ma prawo wykorzystać po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy oraz pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła.
* Opony: Dopuszcza się tylko jeden typ opon, Pirelli P Zero WRC 235/40ZR18, w dwóch odmianach: na każdy samochód po 24 szt. Soft czyli z miękką mieszanką gumową i 30 szt. ) i po 30 szt. Hard – z mieszanką twardą. W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon. Limit liczby opon wynosi 54 szt. na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym.
* Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 30 września i środę 1 października, w godz. 8:00-19:00. Każda załoga ma prawo przejechać trasę każdego oesu dwukrotnie, nie przekraczając prędkości 80 km/h.
* Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 2 października, w godz. od 8:00 do 12:00, na trasie długości 2,3 km, wytyczonej pomiędzy miejscowościami Riudecanyes i Vilanova d’Escornalbou, o 21,80 km na północny zachód od parku serwisowego w PortAventura. W Riudecanyes przewidziano strefę serwisową.
* Uroczystość startu: we czwartek 2 października, na Passeig Jaume 1 czyli na nabrzeżu morza w Salou, od godz. 20:00.
* Trasa: o łącznej długości 1313,99 km, w tym 18 odcinków specjalnych (9 różnych), w sumie na dystansie 353,62 km.
* Program szczegółowy:
Etap 1: piątek, 3 października: 511,52 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 131,76 km. Start z parku serwisowego od godz. 7:30. OS1: La Mussara 1 (20,48 km); OS2: Querol 1 (21,26 km); OS3: El Montmell 1 (24,14 km). Komasacja (12:27/15 min.); Serwis A (12:42/30 min.). OS4: La Mussara 2; OS5: Querol 2; OS6: El Montmell 2. Serwis B (18:14/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 22h00.
Etap 2: sobota, 4 października: 437,58 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 127,98 km. Wyjazd z parc fermé, Serwis C (7:30/15 min.). OS7: El Priorat/La Ribera d’Ebre 1 (38,27 km); OS8: Les Garrigues 1 (8,60 km); OS9: La Llena 1 (17,12 km). Komasacja (12:03/15 min.); Serwis D (12:18/30 min.). OS10: El Priorat/La Ribera d’Ebre 2; OS11: Les Garrigues 2; OS12: La Llena 2. Serwis E (17:11/45 min). – Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:00.
Etap 3: niedziela, 5 października: 364,89 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 93,88 km. Wyjazd z parc fermé, Serwis F (7:15/15 min.). OS13: Riudecanyes 1 (16,32 km); OS14: Santa Marina 1 (26,51 km); OS15: La Sierra d’Almos 1 (4,11 km). Komasacja (10:48/8 min.); Serwis G (10:56/30 min.). OS16: Riudecanyes 2; OS17: Santa Marina 2; OS18: La Sierra d’Almos 2; Serwis H (14:47/10 min.). Ogłoszenie wyników i podium od godz. 15:10.
* Uroczystość podium: niedziela, 5 października, od godz. 15:10 na Passeig Jaume 1.
* Konferencja prasowa po rajdzie: niedziela, 5 października, od godz. 16:00 w biurze prasowym rajdu w hotelu PortAventura.
* Nowości: Trasa, choć podobna jak w poprzednich edycjach, wprowadza dwa nowe odcinki specjalne: Les Garrigues (OS8/11) i La Llena (OS9/12). OS1/4 powiela w znacznej części trasę zeszłorocznego OS Vilaplana, ale na początku ma dodany nowy fragment długości 8,45 km, a jego końcowe 9,73 km wykorzystano w roku 2005. Odcinek Querol (OS2/5) skrócono w stosunku do 2007 r. o początkowe 4,17 km. Pod nazwą Santa Marina (OS14/17) kryje się OS Colldejou użyty rok temu. Wreszcie, El Priorat (OS7/10) otrzymał nowe 9,12 km w środkowej partii.
* Citroën w Hiszpanii: zanotował jak dotychczas 4 zwycięstwa: w latach 2007: (Loeb/Elena/C4), 2006: (Loeb/Elena/Xsara), 2005: (Loeb/Elena/Xsara) i 1999: (Bugalski/Chiaroni/Xsara Kit-Car).
Po Nowej Zelandii Citroën ma na swoim koncie 50 wygranych rajdów w Mistrzostwach Świata, plasując się pod tym względem na trzecim miejscu wśród konstruktorów w historii RMŚ.
* Statystyki załóg przed rajdem:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 109. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 44. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 55. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 121. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
* Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Katalonii:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: stanie na starcie po raz 9. Dotychczasowe wyniki: 2007 (C4/1 m.), 2006 (Xsara/1), 2005 (Xsara/1), 2004 (Xsara/nie ukończ.), 2003 (Xsara/2), 2002 (Xsara/nie ukończ.), 2001 (Saxo/15 i 1 w klasie S1600), 1999 – debiut w Mistrzostwach Świata (Saxo/nie ukończ.).
Dani Sordo: wystartuje po raz szósty: 2007 (Marc Martí/C4/2 m.), 2006 (Marc Martí/Xsara/2), 2005 (Marc Martí/C2 S1600/12 i 1 w klasie Junior), 2004 (Carlos del Barrio/C2 S1600/20) i 2003 (Juan Antonio Castillo/Mitsubishi Lancer/18).
Marc Martí: również szósty start, choć debiutował tu w roku 1992. Wyniki do tej pory to: 2007 (Dani Sordo/C4/2 m.), 2006 (Dani Sordo/Xsara/2), 2005 (Dani Sordo/C2 S1600/12 i 1 w klasie Junior), 2004 (Carlos Sainz/Xsara/3), 2003 (Carlos Sainz/Xsara/7), 1992 (Oriol Gómez/Peugeot 309/21).
* W rajdzie wystartują dwa prywatne Citroëny C4 WRC z załogami Conrad Rautenbach/David Senior i Urmo Aava/Kuldar Sikk, przygotowane i obsługiwane przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.
Źródło: Citroën Polska
Zdjęcia z ubiegłorocznego Rajdu Katalonii
Najnowsze komentarze