Artysta, kompozytor i autor, pionier muzyki elektronicznej i pasjonat technologii, Jean-Michel Jarre współpracuje z Renault, aby opracować najlepsze możliwe wrażenia dźwiękowe w nowych samochodach marki.
Jednym z jego pierwszych projektów było opracowanie, we współpracy z Ircam i zespołami projektantów dźwięku grupy, dwóch rodzajów dźwięku dla elektrycznych i hybrydowych modeli Renault: VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), zewnętrznego dźwięku ostrzegawczego dla pieszych przy niskich prędkościach oraz dźwięku sekwencji powitalnej po wejściu do pojazdu. Film dokumentalny „Behind the scenes of sound design” przedstawia kulisy wykonanej pracy i pokazuje wkład Jeana-Michela Jarre’a zarówno jako twórcy, jak i inżyniera. Podkreśla wyjątkową współpracę międzyludzką i wyjaśnia wiele kwestii związanych z projektowaniem dźwięku, od pierwszych myśli po ujawnienie tych dźwięków na Scénic E-Tech electric na targach motoryzacyjnych w Monachium w 2023 roku.
Zobacz: codziennie nowe wiadomości o Renault. Sprawdź teraz!
Dźwięk silnika, kierunkowskazów, „piknięcia” ekranu, a nawet odtwarzanie dźwięku w kabinie pasażerskiej… Od kilku dekad Renault uwzględnia ograniczenia związane z projektowaniem dźwięku w opracowywaniu swoich modeli. Jest to logiczne dla marki, która wierzy, że innowacje technologiczne powinny mieć „wartość dodaną dla człowieka”. Podejście, które służy klientom i społeczeństwu.
Zobacz: testy samochodów Renault. Pomiary, opinie, spalanie
„Od ponad 30 lat Renault jest zaangażowane w tworzenie „samochodów do życia”. Dbanie o naszych klientów i zapewnienie im jak najlepszego środowiska akustycznego leży więc w naszym DNA” – mówi Fabrice Cambolive, dyrektor generalny marki Renault.
Otaczanie się tym, co najlepsze
Temat projektowania dźwięku znalazł nowe zastosowanie wraz z pojawieniem się pierwszych pojazdów elektrycznych. Jak „wymyślić” dźwięk przy braku hałasu silnika? W 2010 roku, wraz z koncepcją DeZir, Renault zaproponowało „dźwięk VSP” (Vehicle Sound for Pedestrians, zewnętrzny dźwięk ostrzegawczy dla pieszych przy niskich prędkościach), który wkrótce miał trafić na ulice wraz z ZOE.
Stworzenie takiego dźwięku, a także wszystkich innych, takich jak sekwencja powitalna na pokładzie pojazdów, łączy w sobie główne wyzwania dla marki takiej jak Renault: projektowanie dźwięku w służbie bezpieczeństwa i ekologii dźwięku, dla bardziej harmonijnego życia w mieście, ale także oferowanie ciepłego i ludzkiego doświadczenia na pokładzie, zgodnie z wizerunkiem marki. Technologia humanizująca relację między kierowcą a pojazdem.
Zobacz: nowe samochody Renault. Promocje
Aby to osiągnąć, zespoły projektantów dźwięku Renault od dawna współpracują z partnerami, takimi jak Ircam (Institut de recherche et coordination acoustique musique, Paryż) i kompozytor Andrea Cera. Do listy tej dołączył niedawno Jean-Michel Jarre.
Wciągające doświadczenie dźwiękowe
Celem Jarre’a jest pomoc Renault w opracowaniu najlepszych możliwych wrażeń dźwiękowych na pokładzie nowych pojazdów, zarówno elektrycznych, jak i hybrydowych. Wciągające, wielozmysłowe i bardzo wysokiej jakości doznania, które sprawią, że poczujesz się jak we własnym salonie. Na przykład poprzez rozwój atmosfery muzycznej oferowanej przez system multimedialny, w tym oryginalny tryb „podcast” dedykowany tego typu źródłom. Pomysł polegał również na stworzeniu, poprzez nowy dźwięk VSP i nowe dźwięki sekwencji powitalnej, empatycznej sygnatury dźwiękowej, która wyraża mobilność, a nie szybkość i moc.
Spotkanie świata kreacji dźwiękowej Jean-Michela Jarre’a ze światem pojazdów elektrycznych Renault było dla marki okazją do wyróżnienia się i potwierdzenia swojej tożsamości na nowym terytorium ekspresji, które do tej pory było mało eksplorowane i wykorzystywane.
Najnowsze komentarze