We wtorek 26. listopada, odbyły się zebrania Rad Zakładowych w Douvrin i Ruitz w celu przedstawienia partnerom społecznym projektu zmiany udziałów PSA Peugeot Citroën i Renault w kapitale ich spółek zależnych Française de Mécanique (Douvrin, Nord-Pas de Calais) i Société de Transmissions Automatiques (Ruitz, Nord-Pas de Calais).
Zgodnie z treścią przedstawionego projektu, 100% udziałów w FM ma zostać przejęte przez PSA Peugeot Citroën, a firma Renault objęłaby 100% kapitału STA.
FM jest spółką zależną, w której aktualnie 50% udziałów jest w posiadaniu PSA Peugeot Citroën i 50% w posiadaniu Renault. W aktualnym układzie zakład ten pracuje w 85% na potrzeby PSA Peugeot Citroën i w 15% na potrzeby Renault.
STA jest spółką zależną, w której 80% udziałów należy obecnie do Renault i 20% do PSA Peugeot Citroën. Aktualnie zamówienia na potrzeby Renault generują 60% obrotów STA.
Koncerny PSA Peugeot Citroën i Renault wyraziły wolę uzyskania pełnej niezależności w zarządzaniu tymi zakładami, aby móc przejąć pełną odpowiedzialność za strategiczną przyszłość każdej z tych spółek zależnych z osobna.
Zmiany udziału w kapitale obydwu spółek nie będą miały wpływu ani na sytuację pracowników, ani na zakres działalności i funkcjonowanie obydwu zakładów.
Projekt ten zostanie w najbliższym czasie przedstawiony Zarządom FM i STA w celu uzyskania ostatecznego porozumienia w następnych miesiącach.
Zdaniem Frédérica Przybylskiego, Dyrektora Française de Mécanique: „Porozumienie to stanowi potwierdzenie znaczenia Française de Mécanique w światowym aparacie produkcyjnym PSA Peugeot Citroën. Obejmując 100% udziałów w Française de Mécanique, której produkcja jest w ponad 80% przeznaczona na potrzeby firm Peugeot i Citroën, Grupa stwarza lepsze warunki dla zapewnienia sukcesu przyszłym projektom, w szczególności ostatnio ogłoszonych planów uruchomienia produkcji silnika DV-R.”
W opinii Javiera Bernaldeza, Dyrektora Société de Transmissions Automatiques: „Société de Transmissions Automatiques ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju Renault na arenie światowej. Dla Grupy Renault chęć przejęcia 100% kapitału tej spółki zależnej w celu uzyskania nad nią pełnej kontroli strategicznej była zatem rzeczą logiczną. W praktyce nie będzie to jednak miało żadnych konsekwencji ani dla pracowników, ani dla działalności firmy.”
Kilka słów o:
Française de Mécanique
Spółka zależna, w której równe udziały posiadają PSA Peugeot Citroën i Renault, utworzona w 1969 i usytuowana w Douvrin (Pas de Calais). Zatrudnia 3.200 pracowników i produkuje 4 gamy silników: 3 dla PSA Peugeot Citroën i 1 dla Renault. Koncern PSA Peugeot Citroën, odbierający 85% produkcji tego zakładu, zainwestował 120 milionów euro w mającą się rozpocząć już pod koniec 2013 roku produkcję swojego nowego, 3-cylindrowego silnika benzynowego EB Turbo PureTech. Spółka Française de Mécanique została również wytypowana do wyposażenia jej do 2017 roku w pierwszy moduł produkcyjny nowej gamy silników wysokoprężnych dla PSA Peugeot Citroën.
Société de Transmissions Automatiques
Założona w 1970 roku spółka Société de Transmissions Automatiques, mieszcząca się w samym sercu drugiego co do wielkości francuskiego zagłębia motoryzacyjnego, zatrudnia 563 pracowników. STA jest jedną z francuskich firm specjalizujących się w produkcji automatycznych skrzyń biegów. Wyprodukowanych zostało w niej łącznie ponad 5 milionów skrzyń biegów. Ten zakład produkcyjny, zajmujący powierzchnię 100.000 m², jest również ceniony z racji stosowanych technologii, takich jak kucie na zimno i precyzyjne wycinanie. Produkcja STA obejmuje koła zębate, satelity, koła koronowe i różne elementy układu przeniesienia napędu wchodzące w skład silników oraz mechanicznych skrzyń biegów.
Ostatnio zakład STA został wyposażony w nowe urządzenia produkcyjne. Od połowy października br. w zakładzie tym produkowana jest nowa, automatyczna skrzynia biegów DP8, montowana w Renault Duster 4×4 produkowanym w Avtoframos (Moskwa) na rynek rosyjski. Nowa skrzynia biegów została zaprojektowana przez zespół konstruktorów z STA (przy wsparciu ze strony centralnego biura projektowego z Rueil).
STA jest zakładem produkcyjnym, którego działalność przyczynia się do rozwoju Renault na arenie światowej. Jest to jedyny zakład produkujący skrzynie biegów DP0, DP2 i DP8 dla całej Grupy Renault, a 90% jego produkcji jest przeznaczone na eksport.
Zmiana udziałów PSA Peugeot Citroën i Renault w kapitale spółek Société de Transmissions Automatiques (STA) i Française de Mécanique (FM)
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze