Historia rodziny Megane R.S.

0
88
Flagowy sportowy kompakt na przestrzeni dwóch generacji.

W drugim półroczu 2017 roku Renault zapowiada wielki powrót kompaktowego samochodu sportowego Megane R.S.

Po video teasingu z okazji przekroczenia liczby miliona fanów Renault Sport, Nowy MEGANE R.S., prowadzony przez kierowcę zespołu Renault Sport Formula One Team, Nico Hülkenberga, pojawił się na moment z zasłoniętym nadwoziem z okazji Grand Prix Monaco.

W 2017 roku Renault Sport obchodzi 40-lecie istnienia i pozostaje wierne swoim ambicjom – tworzeniu więzi pomiędzy sportem wyczynowym i udziałem w Formule 1 a samochodami seryjnymi pod hasłem „Z toru na drogę”.

„MEGANE R.S. jest odzwierciedleniem sportowej pasji ludzi tworzących zespół Renault Sport. To najnowszy owoc naszego know-how, na które składają się liczne sukcesy w sporcie samochodowym. Ten niezwykle stabilny na zakrętach samochód zapewnia wyjątkową przyjemność z jazdy również na najtrudniejszych torach wyścigowych, jak Nürburgring. Poszerzone nadwozie i aerodynamiczne elementy przejęte z F1 sprawiają, że samochód jest piękny!” – Patrice Ratti, dyrektor generalny Renault Sport Cars

Na przestrzeni dwóch generacji i w ponad szesnastu wersjach, MEGANE R.S. jest najlepszym przykładem wykorzystania wielu technologii zapożyczonych ze sportu wyczynowego w samochodach seryjnych. MEGANE R.S. jest wzorcem w świecie sportowych samochodów.

 

2004–2009: POCZĄTKI PRZYSZŁEJ GWIAZDY

Nowa oferta Renault Sport

Sportowe tradycje Renault sięgają dużo wcześniej niż pojawienie się pierwszego MEGANE R.S. Od lat 50. ubiegłego wieku za sprawą Amédée Gordiniego rozpoczęto produkcję pierwszych samochodów sportowych przeznaczonych dla szerokiej rzeszy odbiorców. Okazały się one rynkowym sukcesem. Wśród sprzedawanych samochodów znalazły się kultowe modele, przede wszystkim R8 Gordini z 1964 roku.

W segmencie samochodów kompaktowych MEGANE R.S. jest najmłodszym przedstawicielem ważnej rodziny, którą zapoczątkowało R12 Gordini. Główną cechą tych samochodów było przejście na przedni napęd. Miało to miejsce w latach 70. W kolejnej dekadzie sukcesy odnosiło R11 Turbo, a po nim, w latach 90., palmę pierwszeństwa przejęło Renault 19 16S.

MEGANE R.S. był odpowiedzią na potrzebę rozszerzenia gamy samochodów sportowych Renault. Po raz pierwszy pokazany podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2003 roku, na drogi wyjechał w następnym roku.

W pierwszej wersji MEGANE R.S. występował z nadwoziem hatchback i coupé – 3-drzwiowym i 5-drzwiowym na wzór MEGANE 2.

Patrząc z na MEGANE R.S. był on podobny do MEGANE 2, ale sportowy charakter samochodu wyraźnie odznaczał się w wyposażeniu – podwójny wylot rury wydechowej, oznakowanie „R.S.”, które występowało już na przykład w Clio V6. Przód samochodu ze specjalnie profilowanym zderzakiem budził szacunek agresywnym wyglądem z obszernym wlotem powietrza dla skutecznego chłodzenia silnika i szeroko na zewnątrz wysuniętymi światłami przeciwmgłowymi. Z tyłu wyraźnie widocznym elementem był spojler. Pojazd wyposażono w koła z 18-calowymi aluminiowymi felgami, a tożsamość potwierdzało logo Renault Sport.

Od początku występował w zarezerwowanych dla sportowej wersji barwach lakieru Pomarańczowy Sanguine, Szary Technique oraz Błękit Artic. Ta szczególna cecha towarzyszyła kolejnym wersjom MEGANE R.S., a każda nowa odmiana samochodu oferowała niepowtarzalny kolor lakieru – jednobarwne nadwozie w kolorze Szarym Mahaka pierwszego Trophy[1] w 2005 roku czy dwubarwne malowanie w wersji Trophy-R z 2015 roku i oczywiście Żółty Sirius – firmowy kolor Renault Sport.

 

Kultowy silnik F4RT

Specjalnie opracowany silnik i układ jezdny pierwszej generacji MEGANE R.S. stały się podstawą sukcesu tego samochodu. Konstruktorzy z Renault Sport wybrali jako jednostkę napędową nowego samochodu dobrze już znany silnik blok F i jego wersję F4RT. Czterocylindrowy, turbodoładowany silnik nie był nowością w Renault, gdyż był montowany w modelach Avantime, Laguna, a także w Clio R.S. w wersji wolnossącej. Zespoły konstruktorskie Renault Sport „podrasowały” ten silnik, by z wyjściowej mocy 165 KM podnieść ją o 25 KM w MEGANE R.S. Jednostka ta otrzymała symbol F4RT RS i spełniła wymagania normy emisji zanieczyszczeń Euro 4.

Dysponujący momentem obrotowym 300 Nm uzyskiwanym od 2000 obr./min, silnik zyskał wszelkie atuty, których szukali amatorzy silnych wrażeń za kierownicą. Jednocześnie zastosowane turbo miało specjalnie opracowaną turbinę i sprężarkę. Podobnie wał korbowy i tłoki zostały zmodyfikowane i dostosowane do nowego stopnia sprężania.

Samochód w takiej konfiguracji rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i potrzebował zaledwie 26,7 sekundy, by pokonać kilometr ze startu zatrzymanego.

 

Odważne i innowacyjne przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem (T.A.P.I.)

MEGANE R.S. w szczególny sposób wyróżnia układ jezdny wykorzystujący znakomitą technologię T.A.P.I., czyli przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem.

Technologia, która została zastosowana już wcześniej w R21 w produkcji końca lat 80. pozwala na wyeliminowanie lub przynajmniej zmniejszenie dyskomfortu wynikającego z działania wysokiej mocy w połączeniu z dużym momentem obrotowym. W zawieszeniu T.A.P.I. oś sworznia przedniego zawieszenia jest rozłączna. Obrót koła na osi zapewnia sworzeń łączący zwrotnicę z aluminiowym uchwytem sworznia.

Odstawienie zwrotnicy jest w ten sposób ograniczone do 32 mm zamiast 60 mm w zawieszeniu typu McPherson, takim jak w MEGANE 2. Uchwyt sworznia jest zamocowany do dolnego wahacza trójkątnego, natomiast jego obracaniu się zapobiega drążek reakcyjny łączący te dwie części.

Sprzedane w liczbie 5.200 sztuk od 2004 roku, samochody MEGANE R.S. pierwszej generacji były zapowiedzią sukcesu, który potwierdził się przy wprowadzaniu na rynek kolejnych wersji samochodu.

 

2005–2009: Z TORU NA DROGĘ

MEGANE R.S. ODNALAZŁ SWOJE MIEJSCE W ŚWIECIE KOMPAKTOWYCH SAMOCHODÓW SPORTOWYCH

W trakcie produkcji w zakładzie w Dieppe w latach 2004–2009, MEGANE R.S. przeszedł ponad cztery zmiany modelowe, dwa faceliftingi oraz powstała wersja dCi. Wciąż podążał za ambicjami Renault Sport powiązania świata sportu samochodowego z samochodami seryjnymi.

Ta idea towarzyszyła wprowadzeniu na rynek w 2005 roku wersji Trophy, zaledwie 9 miesięcy po pojawieniu się pierwszej wersji MEGANE R.S. W wersji Trophy zastosowano bardziej ekstremalny układ jezdny z zawieszeniem Sport[2], twardsze sprężyny z przodu (+25%) i z tyłu (+77%), stabilizator poprzeczny cieńszy o milimetr, ograniczniki skoku amortyzatorów i możliwość odłączenia ESP.

Z nowym układem jezdnym, Renault Sport opracowało podwójną ofertę do modeli MEGANE R.S., która ponawiana jest w kolejnych generacjach samochodu z zawieszeniem Sport i Cup. W swojej pierwszej wersji MEGANE R.S. miał tę samą jednostkę napędową. Nowe zawieszenie, zastosowanie lżejszych felg i ogólna poprawa motoryki samochodu wystarczyły, by zoptymalizować osiągi.

 

Jeszcze bardziej wydajny układ jezdny z zastosowaniem mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu

W roku 2006 i 2007 samochody MEGANE F1 Team oraz F1 Team R26 były ukoronowaniem zwycięstw zespołu Renault w Formule 1. W pierwszym z nich pojawiły się fotele kubełkowe Recaro, które pochodziły ze sportu wyczynowego.

Drugi z nich, wybrany przez magazyn „Echappement” samochodem sportowym roku 2007, jeszcze bardziej działał na wyobraźnię, oferując po raz pierwszy technologię szeroko stosowaną w sporcie wyczynowym – mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu[3] (DGL).

Dzięki temu rozwiązaniu, w którym moment obrotowy jest przenoszony na koło z największą przyczepnością w fazie poślizgu, układ jezdny bardzo skutecznie reaguje na działanie kierowcy i staje się bardziej precyzyjny.

W połączeniu z możliwością całkowitego odłączenia działania systemu ESP, samochód stał się najsprawniejszym wśród MEGANE R.S. Ponadto silnik F4RT RS zapewnił moc zwiększoną do 230 KM i moment 310 Nm.

Wersja F1 Team R26 przybrała kolor Żółty Sirius, który stanie się kultowym kolorem Renault Sport.

 

Najbardziej ekstremalna wersja w gamie R.S. – wersja R26.R

Zwieńczeniem historii pierwszej generacji MEGANE R.S. było wprowadzenie najbardziej ekstremalnego samochodu Renault Sport, MEGANE R26.R. Model został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Londynie w 2008 roku.

Była to wersja stworzona wyłącznie z myślą o wysokich osiągach i przewidziana do wyprodukowania w limitowanej serii numerowanej.

Model był lżejszy o 123 kg od wersji F1 Team R26. Obniżenie masy całkowitej uzyskano przez zastosowanie aluminiowych elementów podwozia, pokrywy silnika z węglanu, szyb z poliwęglanu, kubełkowych foteli z węglanu i 6‑punktowej uprzęży. Samochód ważył jedynie 1232 kg.

Po wyeliminowaniu zbędnych kilogramów przyspieszał od 0 do 100 km/h w czasie 6 s i pokonywał 1000 m ze startu zatrzymanego w 25,9 s.

W ciągu 5 lat MEGANE R.S. zdobył silną pozycję w segmencie kompaktowych samochodów sportowych. Na koniec produkcji pierwszej generacji tego modelu z taśmy w fabryce w Dieppe zjechało blisko 22 500 sztuk.

Kolekcjoner nagród

Od czasu pojawienia się na rynku MEGANE R.S. zdobył liczne nagrody. Magazyn „Echappement” przyznał mu
3 nagrody samochodu sportowego roku: w 2007 roku dla F1 Team R26, w 2008 roku dla R26.R i w 2014 – dla Trophy-R. Angielskie pismo „Evo” przyznało w swoim plebiscycie w 2008 roku pierwsze miejsce F1 Team R26.

Razem z gamą samochodów Renault Sport, MEGANE R.S. otrzymał Award Top Gear w 2009 roku w kategorii „Manufacturer of the Year”.

W kolejnych latach – 2010, 2011 i 2012 samochód otrzymał nagrody pisma „What Car?” w kategorii „Best Hot Hatch”.

 

2009–2017: MEGANE 3 R.S. ZE ZDECYDOWANIE SPORTOWYM CHARAKTEREM

Zapoczątkowana w 2009 roku nowa generacja nabrała dynamicznych linii nadwozia coupé. Tożsamość MEGANE R.S. stała się bardziej wyrazista. Celem było zaoferowanie samochodu sportowego i nadającego się do codziennej jazdy, ale też zdolnego do uzyskania doskonałych osiągów na torze.

Zasadnicze cechy MEGANE 2 R.S. zostały więc zachowane. W ofercie znalazły się ponownie dwa typy zawieszenia (Sport i Cup), fotele kubełkowe Recaro, rozwiązanie T.A.P.I w wersji z zawieszeniem Cup, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

 

Bardziej dynamiczny, bardziej sportowy

Produkcja R.S. została przeniesiona z Dieppe do Palencii w Hiszpanii, gdzie wytwarzano seryjnie MEGANE. Główna linia produkcyjna została dostosowana do przyjęcia modelu R.S.

Samochód zyskał bardzo wyraźnie uwypuklone profile boczne nadwozia, obszerny wlot powietrza, aerodynamiczny spojler typu F1, centralny wylot rury wydechowej oraz tylny spojler dachowy. Wygląd emanował sportowym charakterem wraz z nowym kolorem nadwozia Żółty Sport.

Znacznej modyfikacji uległo przednie zawieszenie. Sworzeń, uchwyt sworznia i dolny wahacz zostały wykonane z aluminium. W samochodzie zastosowano też nową ramę podsilnikową ograniczającą masę elementów niezawieszonych.

Zamontowano nowy układ elektrycznego wspomagania kierownicy, obejmujący zmiany wprowadzone w MEGANE 3 z uwzględnieniem specjalnych rozwiązań na potrzeby wersji R.S.

W układzie hamulcowym, cieszącym się uznaniem w poprzednich wersjach samochodu, Renault Sport zamontowało zaciski z czterema tłoczkami i wentylowane tarcze o średnicy 340 mm. Podobnie jak przy poprzednich wersjach, także i tym razem Renault kontynuowało współpracę w tym zakresie z firmą Brembo.

Dostępne dwa rodzaje zawieszenia, Sport i Cup, wyróżniały się specjalnym ustawieniem parametrów pracy układu oraz twardością sprężyn dostosowaną do charakterystyki każdej z tych wersji. W zawieszeniu Cup wykorzystano zmodyfikowany samoblokujący mechanizm różnicowy (DGL), w którym nominalny stosunek momentu przenoszonego na koło o dobrej przyczepności do momentu przenoszonego na koło o słabej przyczepności zmieniono z 2,1 na 2,3.

Silnik również przeszedł kurację odmładzającą, która dodała mu kolejne 20 KM mocy i 30 Nm momentu, by mógł osiągnąć 250 KM i 340 Nm.

 

Z R.S. Monitor prowadzisz jak kierowca wyścigowy

Podobnie jak T.A.P.I., innowacyjna i istotna technologia wprowadzona w samochodach pierwszej generacji, pierwsze pojawienie się systemu R.S. Monitor było charakterystyczne dla nowego MEGANE R.S.

System stosowany wyłącznie przez Renault Sport, wykorzystując zespół czujników i akcelerometrów pozwalał na rejestrowanie różnych informacji i parametrów jazdy i wyświetlanie ich na ekranie centralnym.

Informacje – począwszy od obciążenia podzespołów silnika (ciśnienie turbo, temperatura oleju) do wskazań osiągów takich jak moment obrotowy czy generowana moc – wzbogacały wrażenia w prowadzeniu samochodu o dodatkowy wymiar. Dane były gromadzone i analizowane przez komputer, jak u kierowców wyczynowych.

 

Międzynarodowy sukces

Generacja zaznaczyła swoją ekspansję na rynkach międzynarodowych. Przeniosła wartości Renault Sport poza Europę. Przede wszystkim do Australii, gdzie 2360 modeli R.S. znalazło nabywców od końca roku 2010 do końca roku 2015.

W końcu 2016 roku MEGANE R.S. zaistniał na rynkach ponad czterdziestu krajów, a sprzedaż na rynkach międzynarodowych wyniosła około 2/3 całego wolumenu sprzedaży, w tym połowa poza Europą.

Na rynkach najbardziej oddalonych od rodzimego, na przykład w Japonii, MEGANE R.S. był łącznikiem pomiędzy Formułą 1 a koncernem Renault i przyczynił się do budowania pozytywnego wizerunku Renault Sport.

Starty w zawodach

Historia rodziny MEGANE R.S. to także zmagania wyczynowe na torach i na drogach.

W 2005 roku model Trophy V6 pojawił się w wyścigach World Series by Renault jako oddzielna konkurencja, Eurocup MEGANE Trophy. Samochód przejął wyróżniające cechy MEGANE R.S. i został wyposażony dodatkowo w silnik V6 umieszczony z tyłu i rurową konstrukcję nośną podwozia. W chwili wejścia na rynek MEGANE 3, również wersja Trophy uległa kosmetycznym modyfikacjom, by zbliżyć się kształtem do nowego coupé.

W rajdach MEGANE R.S. N4 zmierzył się z nawierzchniami asfaltowymi. Zaprezentowany w 2010 roku samochód był spadkobiercą długiej tradycji samochodów Renault z homologacją grupy N. Wersja ta miała zalety samochodu seryjnego spełniającego przepisy grupy N. Od 2011 roku wygrywa rajdowe mistrzostwa Francji w swojej kategorii.

 

2011–2016: NIEUSTANNIE DOSKONALONY WZORZEC

Podobnie jak kolejne wersje samochodów pierwszej generacji, następne serie limitowane i modyfikacje wnoszą stopniowe poprawy i radykalizację cech sportowych tego samochodu.

 

Coraz silniejsze wersje

W 2011 roku pojawiła się wersja Trophy. Zbudowana na zawieszeniu Cup, wersja ta miała silnik wyniesiony do mocy 265 KM i 360 Nm momentu obrotowego. W tej konfiguracji był to najsilniejszy samochód z przednim napędem oferowany na rynku. Początkowo przewidziano produkcję 500 egzemplarzy, jednak ostatecznie linię produkcyjną opuściło 1068 sztuk, co było potwierdzeniem ogromnego sukcesu tego samochodu.

W kolejnych latach zarysowały się dwie zasadnicze zmiany. Pierwsza, typowo estetyczna, dotyczyła MEGANE Collection 2012 i MEGANE Collection 2014. Zmiany polegały na przemodelowaniu wyglądu samochodu, by zyskać większą ekspresję osobowości oraz wyższy komfort przez wprowadzenie kilku opcji poprawiających wygodę w prowadzeniu (Pakiet Czerwony design czy system audio Bose). Wprowadzenie do seryjnej produkcji silnika o mocy 265 KM dodało energii.

W latach 2012 i 2013 limitowane edycje RB7 i RB8 z zawieszeniem Cup były owocem partnerskiej współpracy Renault i zespołu Red Bull Racing i bardzo przypominały swym wystrojem bolidy Formuły 1.

 

Najnowsze R.S. zbudowane z myślą o rekordach

Druga zmiana była znacznie bardziej techniczna i dotyczyła dwóch modeli zbudowanych z myślą o wysokich osiągach, jak wcześniejsze R26 i R26.R. Są to 275 Trophy oraz Trophy-R.

Pierwszy z nich, zgodnie z nazwą, został wyposażony w silnik o mocy zwiększonej do 275 KM i moment obrotowy 349 Nm. Cechą wyróżniającą stał się tytanowy układ wydechowy Akrapovič oraz niewielkie zmniejszenie masy samochodu. Proponowane jako opcja, amortyzatory Öhlins, zwiększyły komfort oraz poprawiły właściwości jezdne niezbędne w pełnym korzystaniu z zalet samochodu.

Wreszcie, wersja Trophy-R została poddana tym samym zabiegom, co wcześniej R26.R. Masa wersji z zawieszeniem Cup i 19-calowymi felgami została obniżona o 101 kg. To bardzo ograniczona oferta obejmująca jedynie 322 egzemplarze samochodu. 77% sprzedaży poza Francją i 21% poza Europą (50 w Australii i 60 w Japonii) to wskaźniki świadczące o znaczącym sukcesie MEGANE R.S. na rynkach międzynarodowych.

 

Przygoda na Nürburgring!

MEGANE R.S. to również rekordy na torze Nürburgring. W ciągu blisko 15 lat istnienia samochód ustanowił 3 rekordy okrążenia na północnej pętli (Nordschleife) słynnego niemieckiego toru. Pokonanie 20,832 km i 154 zakrętów określane jest „Zielonym piekłem”.
W 2008 roku samochód R26.R uzyskał czas 8’17, zaś R.S. Trophy 265 w 2011 roku – 8’07’’97.
W maju 2014 roku Laurent Hurgon, kierowca Renault Sport, za kierownicą 275 Trophy-R zszedł poniżej progu 8 minut i pokonał okrążenie w czasie 7’54’’36. MEGANE R.S. był pierwszym samochodem z przednim napędem, który pokonał okrążenie na Nürburgring w czasie poniżej 8 minut. W ten sposób stał się bezapelacyjnie wzorcem w swoim segmencie.

 

W latach 2015–2016 Renault Sport zakończyło produkcję MEGANE 3 R.S. i podniosło moc w całej gamie pojazdów do 275 KM. Był to ostatni upominek przed wprowadzeniem na rynek zupełnie nowej generacji MEGANE R.S. To generacja, która pojawiła się chwilowo podczas tegorocznego Grand Prix Monako. Jeszcze przed oficjalną prezentacją w drugiej połowie 2017 roku rozpoczęła się kolejna historia wzorcowego, kompaktowego samochodu sportowego.

 

Historia rodziny MEGANE R.S. w kilku kluczowych datach

2004: Pierwsze wprowadzenie do sprzedaży samochodu MEGANE R.S.

2005: Pojawienie się wersji Trophy.

2007: Wprowadzenie wersji F1 Team R26 i pierwsze zastosowanie samoblokującego mechanizmu różnicowego.

2008: MEGANE R26-R ustanawia rekord okrążenia na Nordschleife toru Nürburgring w czasie 8’17.

2010: Wprowadzenie do sprzedaży MEGANE 3 R.S.

2015: Seria limitowana MEGANE R.S. 275 Trophy-R wyprodukowana tylko w 322 egzemplarzach.

2017: Prezentacja Nowego MEGANE R.S. podczas Salonu Samochodowego Frankfurt 2017.

 

 

[1] Nazwa nadana najbardziej sportowym wersjom MEGANE R.S.

[2] Później zmieniło nazwę na Cup (a oryginalne zawieszenie otrzymało z powrotem nazwę „Sport”).

[3] Wyłącznie w zawieszeniu Cup.

 

 

źródło: Renault Polska

Galeria

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
 
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
wpDiscuz