Jak skutecznie uspokoić ruch drogowy? Sprawdzoną i popularną metodą jest montaż progów prędkościowych na drogach. To rozwiązanie ma wiele zalet – wymusza na kierowcach ograniczenie prędkości, powoduje mniejsze natężenie ruchu, a do tego jest tanie w montażu. Chociaż często kierowcy narzekają na progi prędkościowe, to jednak takie rozwiązanie niewątpliwie poprawia bezpieczeństwo na drodze.
Gdzie spotkasz progi?
Progi zwalniające można stosować w miejscach, w których z powodów bezpieczeństwa konieczne jest wymuszenie ograniczenia prędkości pojazdów, m.in. w okolicach szkół, przedszkoli, szpitali, na osiedlach. Próg powinien mieć maksymalnie 10 cm wysokości*. To optymalna wysokość, bowiem z jednej strony zmusza kierowcę do znaczącego zmniejszenia prędkości, a z drugiej, o ile kierowca zwalnia do zalecanej prędkości, jest bezpieczna dla zawieszenia. Próg prędkościowy, potocznie nazywany „śpiącym policjantem” spotkamy tylko na obszarze zabudowanym poza drogami głównymi. Nie można umieszczać progów spowalniających na łuku, w odległości mniejszej niż 40 m od skrzyżowania albo bliżej niż 30 m od przejścia dla pieszych, chyba że pasy umieszcza się na progu.
Konieczne jest także właściwe oznakowanie progów i użycie w tym celu pionowego znaku ostrzegawczego A-11a. Nie wymaga się postawienia znaku ostrzegawczego tylko na terenie osiedli mieszkalnych.
Kłopotliwe, ale bezpieczne spowalniacze
Nie ulega wątpliwości, że progi prędkościowe skutecznie powstrzymują kierowców przed pokonywaniem trasy z dużą prędkością. Bywają jednak bardzo kłopotliwe i przy zbyt szybkiej jeździe mogą spowodować uszkodzenia samochodu. Jeśli kierowca nie zwolni przed garbem, może zarysować podwozie swojego samochodu, a nawet uszkodzić miskę olejową, zderzak czy zawieszenie – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Warto patrzeć na oznaczenia, bowiem przeoczenie znaku ostrzegającego o progu może skończyć się koniecznością naprawy auta. Jeśli zauważysz próg w ostatniej chwili, nie hamuj w trakcie pokonywania go. Dużo bardziej obciążasz wtedy zawieszenie – tłumaczy Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Kierowcy jadący z dużo mniejszą prędkością, zachowujący bezpieczeństwo w okolicach szkół, szpitali oraz na terenach osiedli to nie jedyna zaleta progów prędkościowych. Dodatkowo garby powodują mniejsze natężenie ruchu, ponieważ kierowcy, mając do wyboru trasę ze spowalniaczami i bez, przeważnie wybiorą to drugie. Skutkiem tego zwiększa się bezpieczeństwo innych uczestników drogi – pieszych, rowerzystów.
* Dziennik Ustaw Nr 220
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, kompletne audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: szkolajazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze