– Renault oferuje nowy silnik wysokoprężny 2.3 dCi (typ M9T) w Nowym Masterze.
– Silnik został opracowany przez zespoły konstruktorów Renault pracujących w Rueil-Malmaison (Hauts-de-Seine), Villiers-Saint-Frédéric (Yvelines), Lardy (Essonne) i Cléon (Seine-Maritime).
– Nowy silnik cechuje się wyższymi osiągami, niższą emisją CO2 oraz niższym zużyciem paliwa niż silnik montowany w poprzedniej wersji Mastera. Dodatkową jego zaletą jest najniższy koszt eksploatacji w tej kategorii silników.
– Nowy silnik będzie produkowany wyłącznie w zakładach w Cléon, w Departamencie Seine-Maritime.
Firma Renault wyposażyła w silnik wysokoprężny 2.3 dCi Nowego Mastera, nowy samochód w segmencie dużych furgonów. W samochodzie tym jednostka 2.3 dCi będzie dostępna w trzech poziomach mocy: 100, 125 i 150 KM. W przyszłości silnik ten będzie montowany w innych samochodach Aliansu Renault-Nissan.
Silnik wywodzący się z jednostki 2.0 dCi (typ M9R), oferowanej między innymi w modelach Laguna i Espace, zastąpi w pojazdach Renault silnik 2.5 dCi (typ G9U) oraz czterocylindrową jednostkę wysokoprężną 3.0 dCi (typ ZD30)1. W ten sposób Renault kontynuuje strategię downsizingu, polegającą na zmniejszaniu pojemności skokowej silników, a więc i zużycia paliwa oraz emisji CO2 przy jednoczesnym zachowaniu wysokich osiągów i mocy.
Silnik wysokoprężny 2.3 dCi montowany w Nowym Masterze wykazuje się niższym zużyciem paliwa (średnio o 1 l/100 km i aż o 2,7 l/100 km mniej w wersjach z tylnym napędem), zmniejszoną emisją CO2 (średnio o 10%), wyższym momentem obrotowym (+30 Nm) i najniższym kosztem użytkowania w swej kategorii.
Nowy silnik przyczyni się więc do zmniejszenia kosztów eksploatacji Nowego Mastera. Oprócz mniejszego zużycia paliwa, Diesel 2.3 dCi ma dłuższe okresy międzyprzeglądowe: przeglądy będą wykonywane co 2 lata lub co 40.000 km zamiast co 30.000 km przy obecnie oferowanym silniku 2.5 dCi. W nowym silniku zastosowano łańcuch rozrządu, tak więc nie ma już potrzeby wymiany paska rozrządu co 6 lat. Całkowity koszt użytkowania w przypadku Nowego Mastera został więc obniżony średnio o 1.800 euro przy eksploatacji trwającej 4 lata lub przy przebiegu 150.000 km (do osiągnięcia pierwszego z tych terminów i przy przyjęciu kosztu 1 litra oleju napędowego = 0,87 euro netto), co daje oszczędność w wysokości 37 euro miesięcznie.
Wynik ten osiągnięto dzięki zmniejszeniu pojemności skokowej silnika i wprowadzeniu nowego układu wtrysku paliwa. Silnik 2.3 dCi zbudowano w oparciu o jednostkę 2.0 dCi Aliansu Renault-Nissan, cenionej za jej trwałość, niezawodność i komfort jazdy. Pojemność skokową zwiększono do 2.3 l poprzez poszerzenie średnicy tulei cylindrów i zwiększenie skoku tłoka. Ponadto silnik wyposażono we wtryskiwacze najnowszej generacji z siedmioma otworami. Wszechstronny, nowy silnik 2.3 dCi spełnia wymagania i potrzeby wszystkich wersji Nowego Mastera, w tym z napędem przednim (silnik ustawiony poprzecznie) i z napędem tylnym (ustawiony wzdłużnie).
Firma Renault podjęła decyzję o uruchomieniu produkcji nowego silnika w zakładach w Cléon we Francji. Produkowane są tam również silniki benzynowe wysokiej mocy: 2.0, 2.0 turbo oraz wysokoprężne 1.9 dCi i V6 3.0 dCi, a także skrzynie mechaniczne 5- i 6-biegowe, tak więc zakłady te posiadają bogate doświadczenie i know-how w zakresie produkcji podzespołów mechanicznych. Zakłady posiadają linie produkcyjne przystosowane do produkcji zróżnicowanych wersji. Na tej samej linii mogą być montowane silniki 2.0 dCi i 2.3 dCi. Renault wprowadziło tu najnowsze rozwiązania w zakresie organizacji produkcji, takie jak kitting/picking czy strike zones, które pozwalają na zwiększenie konkurencyjności fabryki pod względem jakości, kosztów i terminów produkcji. Dla przypomnienia należy dodać, że od 2011 roku zakłady w Cléon będą produkowały nowy silnik 1.6 dCi (typ R9M). Pozwoli on obniżyć emisję CO2 o 30 g/km i ograniczyć zużycie paliwa o ponad 20%. Silnik ten będzie montowany przede wszystkim w samochodach z rodziny Megane.
1 Nie należy mylić go z silnikiem V6 dCi również o pojemności skokowej 3.0 l. Ta 6-cylindrowa jednostka przeznaczona jest do samochodów osobowych klasy wyższej i będzie nadal oferowana w modelu Laguna.
Dane techniczne silnika 2.3 dCi:
– 2 rodzaje napędu: napęd przedni i tylny,
– 2 typy skrzyń biegów: skrzynia mechaniczna i skrzynia zautomatyzowana z podwójnym kołem zamachowym,
– 2 normy czystości spalin: Euro4 (bez filtra cząstek stałych – FAP) i Euro5 (z filtrem cząstek stałych – FAP),
– 3 poziomy mocy: 75 kW i 92 kW (z turbosprężarką o stałej geometrii), 110 kW (z turbosprężarką o zmiennej geometrii).
Strategia Renault w dziedzinie podzespołów mechanicznych:
Renault stawia sobie za cel uzyskanie do 2015 roku pozycji lidera wśród europejskich producentów samochodów w dziedzinie średniej emisji CO2. Koncern prowadzi więc prace nad samochodami o niskiej emisji zanieczyszczeń oraz nad pojazdami o zerowej emisji CO2 w eksploatacji, aby móc zaoferować nowe technologie jak najszerszej rzeszy klientów po przystępnej cenie.
Prace w dziedzinie podzespołów mechanicznych są prowadzone w dwóch kierunkach:
– stałego zmniejszania emisji CO2 w samochodach z silnikami spalinowymi, benzynowymi i wysokoprężnymi poprzez downsizing i wdrażanie nowych technologii w konwencjonalnych silnikach i układach przeniesienia napędu.
– rewolucyjnych rozwiązań technologicznych: Renault pracuje nad stworzeniem gamy pojazdów z silnikami w 100% elektrycznymi o zerowej emisji CO2 w eksploatacji. Ambicją Renault jest zdobycie pozycji lidera w dziedzinie masowej sprzedaży samochodów elektrycznych. Dlatego też Alians Renault-Nissan opracowuje pełną gamę jednostek napędowych w 100% elektrycznych, których moc będzie wynosiła od 15 kW do 70 kW (20 KM do 95 KM).
Dział Konstrukcyjny Podzespołów Mechanicznych Renault:
Zadaniem Działu Konstrukcyjnego Podzespołów Mechanicznych Renault jest:
– tworzenie i wprowadzanie w życie strategii koncernu w dziedzinie podzespołów mechanicznych możliwie najlepiej wykorzystując współpracę z Nissanem w ramach Aliansu,
– projektowanie i konstruowanie nowatorskiej gamy jednostek napędowych spełniających potrzeby klientów, zgodnych z przepisami ochrony środowiska oraz spełniających wymogi w zakresie ograniczenia emisji CO2 przy zachowaniu jak najwyższej jakości i jak najniższych kosztów,
– projektowanie i wdrażanie instalacji przemysłowych do produkcji podzespołów mechanicznych w odpowiednich zakładach produkcyjnych.
Prace działu obejmują silniki wysokoprężne, benzynowe, elektryczne oraz wszystkie skrzynie mechaniczne i automatyczne.
Dział Konstrukcyjny Podzespołów Mechanicznych Renault zatrudnia 5.100 pracowników, w tym 3.500 osób we Francji, głównie w Rueil-Malmaison, Lardy i w Cléon.
Zakład w Cléon
Rys historyczny:
1958: Utworzenie zakładu w Cléon produkującego skrzynie biegów.
1960: Wybudowanie drugiego obiektu przeznaczonego do produkcji silników.
1964: Otwarcie odlewni aluminium. Produkcja pierwszych bloków silników z aluminium do Renault 16.
1970: Wybudowanie drugiego obiektu przeznaczonego do produkcji skrzyń biegów, a następnie silników.
2000: Instalacja tzw. elastycznych linii produkcyjnych.
2001: Przeniesienie do Cléon Działu Produkcji części mechanicznych do prototypów.
2005: Uruchomienie produkcji silnika M9R (2.0 dCi), pierwszego silnika Aliansu oraz skrzyni biegów PK4.
2007: Wybudowanie nabrzeża do bezpośredniego eksportu silników M9 do Japonii i Korei Południowej.
2008: 50. rocznica zakładów i uruchomienie produkcji silnika V9X (3.0 dCi).
2010: Uruchomienie produkcji silnika M9T (2.3 dCi)
2011: Uruchomienie produkcji silnika R9M (1.6 dCi)
Produkcja:
Silniki: F4R (2.0 oraz 2.0T), F9Q (1.9 dCi), M9T (2.3 dCi), G9T (2.2 dCi), G9U (2.5 dCi), M9R (2.0 dCi)
Skrzynie biegów: JH1 (mechaniczna 5-biegowa), PK6 (mechaniczna 6-biegowa), PF6 (mechaniczna 6-biegowa), PK4 (mechaniczna 65-biegowa), JR5 (mechaniczna 5-biegowa).
Renault we Francji:
Kluczowe informacje:
– Renault posiada 14 zakładów przemysłowych we Francji i łącznie 38 na świecie.
– co trzeci pracownik koncernu Renault zatrudniony w produkcji przemysłowej pracuje w zakładzie zlokalizowanym we Francji.
– w 2009 roku firma Renault wyprodukowała około 545.000 samochodów i sprzedała około 635.000 samochodów marki Renault we Francji.
– 55% zysków przemysłowych koncernu Renault jest wypracowanych we Francji.
– 60% zakupów do produkcji prowadzonej we Francji jest dokonywanych u dostawców zlokalizowanych we Francji.
– 82% zatrudnionych w działach badawczo-rozwojowych Renault pracuje we Francji.
Produkcja Renault we Francji aktualnie:
– Batilly – produkcja Mastera i Nowego Mastera (jako jedyny zakład na świecie).
– Choisy – regenerowane części zamienne.
– Cléon – największy zakład produkujący podzespoły mechaniczne koncernu, wytwarzający skrzynie biegów i silniki 1.9 dCi, 2.0 dCi, 2.3 dCi, 2.5 dCi, V6 3.0 dCi, 2.0 benzynowy oraz 2.0 turbo benzynowy.
– Dieppe – produkcja Clio Renault Sport (jako jedyny zakład na świecie) i montaż instalacji LPG w Clio.
– Douai – produkcja Nowego Scenica, Nowego Grand Scenica i Nowego Megane Coupe-Cabriolet (jako jedyny zakład na świecie).
– Douvrin – produkcja silników 1.2 benzynowych (jako jedyny zakład na świecie).
– Flins – produkcja Clio Campus i Clio III.
– Le Mans – produkcja zawieszenia przedniego i tylnego oraz różnych części mechanicznych.
– Maubeuge – produkcja Kangoo osobowego, dostawczego i wersji be bop (jako jedyny zakład na świecie). W Ruitz produkowane są skrzynie automatyczne.
– Sandouville – produkcja Laguny 5-drzwiowej, kombi i Coupe, jak również modelu Espace (jako jedyny zakład na świecie).
– Villeurbanne – produkcja zawieszenia przedniego i tylnego.
Aktualności produkcyjne:
– W 2007 roku firma Renault wprowadziła do sprzedaży Lagunę w wersji 5-drzwiowej i kombi (produkowane wyłącznie w Sandouville), jak również Nowe Kangoo (produkowane wyłącznie w Maubeuge).
– W 2008 roku firma Renault wprowadziła do sprzedaży Lagunę Coupe (produkowaną wyłącznie w Sandouville) oraz Kangoo be bop (produkowane wyłącznie w Maubeuge). Również w 2008 roku uruchomiła w Cléon produkcję nowego silnika wysokoprężnego V6 typu V9X.
– W 2009 roku koncern wprowadził do sprzedaży Nowego Scenica i Nowego Grand Scenica (produkowane wyłącznie w Douai), jak również Clio III faza 2 (produkowane także we Flins).
– W 2010 roku Renault wprowadzi do sprzedaży Nowego Mastera (produkowanego wyłącznie w Batilly) oraz Nowego Megane Coupé-Cabriolet (produkowanego wyłącznie w Douai).
– W 2011 roku Renault wprowadzi do sprzedaży Kangoo Z.E. (produkowane wyłącznie w Maubeuge) oraz nowy silnik 1.6 dCi, typ R9M (produkowany wyłącznie w Cléon).
– W 2012 roku Renault wprowadzi do sprzedaży Zoe Z.E. (produkowane wyłącznie we Flins) oraz akumulatory do samochodów elektrycznych (Flins).
– W 2013 roku Renault wprowadzi do sprzedaży nowy furgon produkowany w Sandouville oraz Clio IV, które będzie częściowo produkowane we Flins.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze