Ani jednego francuskiego samochodu, nawet Dacii, nie pokazał MOTOR na okładce aktualnego wydania. Ja rozumiem, że może inni producenci na Genewę przygotowali więcej i ciekawsze propozycje, ale czy aby na pewno jest taką Volkswagena Arteon? Następca Fetora, choć pozycjonowany o klasę niżej (segment E) dalej wygląda jak trochę większy Passat. Acz MOTOR wewnątrz numeru pisze, że „jeszcze 10 lat temu VW nie odważyłby się dać takiego przodu nawet śmiałemu prototypowi. A co w tym śmiałego? Dodatkowa listwa na grillu?
MOTOR nr 11 (3325) z 13.III.2017
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C-Zero, C1, C3, C3 Aircross, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, C-Aircross Concept, C-Crosser, e-Mehari, Spacetourer, DS 3, DS 4, DS 5, 7 Crossback, i0n, 107, 108, 207, 208, 2008, 307, 308, 3008, 405, 407, 504, 508, 5008, Partner, Traveller, Clio, Koleos, Laguna, Master, Megane, Scenic, Twingo, A110, Duster, Sandero
Ale dalej zaczyna się obiecująco. Redaktor Burmajster poświęca parę zdań Grupie PSA, choć niekoniecznie w superlatywach. Wstępniaka poświęcił bowiem kwestii przejęcia Opla przez francuski koncern śmiejąc się przy okazji – słusznie! – z durnych idei mówiących o tym, że mogliśmy i my, Polska, przejąć Opla. 2,2 mld euro, to przecież nie taka znów wielka kasa. Niespełna półroczne finansowanie programu 500+ na przykład ;-) Tylko że przejęcie Opla, to nie wszystko i słusznie w tej kwestii prawi Naczelny tygodnika MOTOR.
Ciekawe, jak się czuje MOTOR w kwestii wyników sondy zamieszczonych na stronie 4. Czytelnicy, którzy wzięli w niej udział, doszli do wniosku, iż najciekawszą premierą Salonu Samochodowego w Genewie jest Alpine A110 (15,05% wskazań). Na czwartym miejscu jest DS 7 Crossback (7,17%) wskazań. A MOTOR nie zamieścił ani jednego zdjęcia na okładce… Oczywiście żadnego Volkswagena ani Škody w sondzie nie było ;-)
Na tej samej stronie Michał pyta, kiedy pojawi się nowa Dacia Duster. MOTOR twierdzi, że we wrześniu, czyli zapewne na targach we Frankfurcie.
Na stronach 6-11 MOTOR zamieścił relację z genewskiej wystawy branżowej. Spośród aut francuskich wspomniał jedynie SUV-a DS 7 Crossback, Alpine A110 oraz Citroëna C-Aircross Concept. Przy Oplu Crossland X wspomniano jeszcze Peugeota 2008 i C3 Aircrossa. A tego pokracznego Arteona uznano za jeden z hitów salonu! Prawdę mówiąc nie widziałem przy nim tłumów – ludzi nie przyciągał nawet rzucający się w oczy kolor.
Na stronach 12-13 zamieszczono artykuł poświęcony przejęciu Opla przez Grupę PSA. Przeanalizowano, gdzie są jakie fabryki obu uczestników fuzji, jaka jest struktura akcjonariatu, jak na przestrzeni ostatnich sześciu lat kształtowały się przychody i zyski, jak wyglądała ubiegłoroczna sprzedaż w Europie i w Polsce, a także jak kształtuje się zatrudnienie. Wynika z tego wszystkiego, że PSA jest znacznie większe od Opla. Sprawdzono też, jakie modele oferują w Europie obaj producenci w poszczególnych klasach. Wymieniono następujące samochody francuskie:
– Citroëny Berlingo, C-Zero, C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, e-Mehari, Spacetourer;
– DS 3 (także w wersji Cabrio), 4, 5, 7 Crossback;
– Peugeota i0na, 108, 208, 2008, 308, 3008, 508, 5008, Partner, Traveller.
W dziale Przyszłe premiery (margines strony 14.) wspomniano Renault Clio, Peugeota 508, Dacię Duster i Peugeota 2008.
Strona 14. przynosi także artykuł poświęcony Samochodowi Roku 2017. Został nim – jak wiecie – Nowy Peugeot 3008, MOTOR pisze o nim per crossover, unikając odniesień do SUV-ów, jak ognia. Za to napisano, że jurorzy chwalili ergonomię! Oraz jakość. W tegorocznym konkursie na piątym miejscu uplasował się Citroën C3. MOTOR przypomniał też inne Samochody Roku sygnowane kroczącym lwem – Peugeoty 504, 405, 307 i 308 II.
Na tej samej stronie znajdziecie jeszcze zestawienie sprzedaży nowych aut osobowych w Polsce w ciągu dwóch pierwszych miesięcy bieżącego roku. Wynika z niego, iż Renault zajmuje miejsce szóste, a Dacia dziewiąte.
Test Citroëna C1 1.0 VTi Feel znajdziecie na stronie 27. MOTOR opisał auto warte niespełna 40.000 zł, które pochwalił za zwrotność, niezłą przestronność z przodu, ergonomię. Skrytykował za przestronność z tyłu, krótki skok pedałów, tylko jednopłaszczyznową regulację kolumny kierownicy, marszczącą się tapicerkę, „morze szarego plastiku” (to napisał MOTOR wychwalający pod niebiosa wszelkie Škody!), małą pojemność bagażnika. Kuriozalnie oceniono silnik – „niezbyt chętnie wkręca się na obroty”, ale mimo to „zapewnia przy tym niezłą dynamikę”. MOTOR twierdzi, że skrzynia biegów jest „niezbyt precyzyjna” i ma długie przełożenia.
Wnętrze Citroëna C1 widać też na jednym ze zdjęć zamieszczonych na stronie 33. Dwie strony dalej C1-kę pokazano na kolejnej fotce i jest to auto pierwszej generacji. Z kolei na stronie 34. dostrzeżecie z pewnością Renault Clio.
Strony 36-37 poświęcono na podsumowanie testów niezawodności niemieckiej Dekry. Wynika z nich, że „niemieckie auta górą”, ale nie dziwi mnie to – Dekra też się z Niemiec wywodzi ;-) Ale warto zauważyć, że na podium wśród minivanów pojawił się Renault Scenic, w kombivanach i małych dostawczakach drugie miejsce zajął Citroën Berlingo, a trzecie Peugeot Partner, zaś wśród dużych aut dostawczych króluje Renault Master.
W dziale Używane porównano ceny najdroższych i najtańszych aut w poszczególnych klasach. Auta francuskie z reguły należą do tych najtańszych, a gdy weźmiemy pod uwagę, że często mają lepsze wyposażenie, niż np. niemieccy rywale, to mamy dodatkowy bonus ;-) Nie rozumiem, czemu ludzie kupują te niemieckie. Ani to ładne, ani realnie trwałe, ani tanie (i w zakupie, i w eksploatacji). Polacy są dziwni ;-)
W materiale pojawiły się:
– w gamie aut małych: Citroën C1, Peugeot 107, Renault Twingo;
– w segmencie aut miejskich: Citroën C3, Peugeot 207, Renault Clio, Dacia Sandero;
– w klasie kompaktowej: Citroën C4, Peugeot 308, Renault Megane;
– wśród aut klasy średniej: Citroën C5, Peugeot 407, Renault Laguna;
– w gamie kompaktowych i średniej klasy SUV-ów: Citroën C-Crosser, Renault Koleos;
– wśród minivanów: Citroën C4 Picasso, Renault Scenic, Peugeot 5008.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze