Wyprzedzanie, szczególnie, gdy jest związane ze zmianą pasa ruchu na pas o przeciwnym kierunku, jest niebezpiecznym manewrem. Jeśli dodamy do tego pośpiech i zimowe warunki pogodowe, to otrzymamy okoliczności, które często towarzyszą świątecznym podróżom. Jest to także okres tzw. wzmożonej zachorowalności i wielu kierowców nie ma świadomości negatywnego wpływu zwykłego przeziębienia na czas ich reakcji na drodze.
Wyprzedzając kierowca musi przede wszystkim upewnić się, czy ma dość miejsca na wykonanie manewru oraz czy kierowca jadący przed nim nie zasygnalizował wcześniej zamiaru wyprzedzania, a także czy jadący za nim nie rozpoczął już takiego manewru. Tutaj nie ma miejsca na pośpiech – wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Istotnym elementem bezpiecznego wyprzedzania jest wybór miejsca wykonania manewru. Na zakręcie lub wzniesieniu kierowca nie ma dostatecznej widoczności. Inne miejsca, na których także obowiązuje zakaz wyprzedzania, to przejścia dla pieszych, skrzyżowania i przejazdy kolejowe. Kierowca przed rozpoczęciem manewru musi także uwzględnić aktualne warunki pogodowe, czyli pogorszoną widoczność i śliską nawierzchnię, która znacznie wydłuży czas hamowania. Poza tym im większa prędkość, tym większe ryzyko poślizgu – ostrzegają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Nie bez znaczenia jest również zachowanie prowadzącego pojazd wyprzedzany. Kierującemu taki pojazd nie wolno zwiększać prędkości w czasie wyprzedzania i bezpośrednio po nim.
Badania pokazują, że wpływ na zachowanie kierowcy może mieć także zwykłe przeziębienie lub grypa, które mogą opóźnić czas reakcji. Kierowca musi zachowywać się odpowiedzialnie. Gdy czuje się źle, boli go głowa, często kicha lub zażywa leki, które wpływają na jego sprawność motoryczną, powinien zrezygnować z podróży lub przekazać prowadzenie auta innej osobie – dodają trenerzy.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, kompletne audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50 000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze