9. czerwca 1961 roku zaprezentowano Ami 6 po raz pierwszy. Samochód miał spełniać kilka kluczowych warunków: komfort dla wszystkich pasażerów, duży bagażnik, optymalne wykorzystanie przestrzeni i długość około 4 metrów. A wszystko to przy znaczącym ograniczeniu kosztów, zwłaszcza w stosunku do luksusowego modelu DS. Auto nawet specjalnie nie szokowało stylistyką – w tamtych czasach pojawiła się moda na tylną szybę mocowaną pod ujemnym kątem, ale to Ami 6 był chyba najbardziej znanym autem, w którym wykorzystano takie rozwiązanie.
Pewną nowością były za to prostokątne reflektory opracowane przez firmę Cibie. Dawały one aż o 26% więcej światła, niż tradycyjnie stosowane wówczas lampy o okrągłych odbłyśnikach. Citroën znowu był w awangardzie!
Z uwagi na wspomnianą barierę kosztową, nie miały szans nowoczesne na tamte czasy rozwiązania technologiczne „bogini”: hydropneumatyczne zawieszenie, czy skrętne reflektory. Do napędu posłużył zmodyfikowany silnik Citroëna 2CV typu bokser o pojemności 602 cm³, który osiągał początkowo 19,5 KM, a wkrótce jego moc podniesiono do 24,5 KM. Niedługo potem, w listopadzie 1964 roku zaprezentowano wersję Break, czyli kombi.
W 1968 roku ponownie dokonano zmian w silniku (podniesiono stopień sprężania i zmieniono gaźnik) uzyskując w efekcie z wciąż tej samej pojemności 602 cm³ 32 KM.
Dwa lata wcześniej Ami 6 został najlepiej sprzedającym się samochodem we Francji. Auto powstawało w nowoczesnej, specjalnie dla niego wybudowanej fabryce Citroëna w Rennes La Janas. W latach 1961-1969 powstało łącznie 1.039.384 sztuki modelu Ami 6, który pod koniec dekady został zastąpiony przez Ami 8.
KG
Najnowsze komentarze