wtorek, 5 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

91 lat temu ruszyła Żółta Wyprawa – Citroën znowu dokonywał rzeczy niesamowitych!

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-04-09
w Citroen, Historia
Czas czytania 4 minut
99 4
0
88
UDOSTĘPNIEŃ
294
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?

XII Zlot Sudeckiego Klubu Citroën 2022 – relacja. Tak bawili się miłośnicy francuskiej marki samochodów

Salon Renault istniał w Warszawie w 1908 r.

W tym tygodniu minęła rocznica – fakt, niezbyt okrągła – startu słynnej Żółtej Wyprawy. Chcę wierzyć, że to właśnie z powodu tego braku okrągłości media przemilczały temat. Przynajmniej ja na żadną wzmiankę nie trafiłem. Być może słabo szukałem ;-) Niemniej jednak 4. kwietnia 1931 roku na trasę ruszyły Citroëny, które miały dotrzeć na wybrzeże Morza Chińskiego.

Duch przygody i odwagi są częścią DNA Citroëna. Długa tradycja marki, z eksploracjami i wyprawami w odległe kraje, zwłaszcza na Daleki Wschód, to coś, co zawsze miało szczególny urok dla Citroëna.

Sto lat temu, w 1922 roku, marka podjęła bezprecedensowe wyzwanie, promując pierwszą samochodową przeprawę przez Saharę (legendarna „Czarna Wyprawa”), a następnie w 1924 drugą ekspedycję, która dotarła do Kapsztadu, znanego również jako „Expedición Citroën África Central”. Wreszcie w 1931 ruszyła kolejna epicka przygoda, najbardziej wymagająca z Wypraw Citroëna, „trzecia misja Haardt-Dubreuil”, lepiej znana jako Żółta Wyprawa.

Podróż była niesamowita: z Bejrutu do Pekinu przez cały Bliski Wschód i Himalaje, na pokładach potężnych i nowoczesnych samochodów C4 i C6.

Wyjeżdżając 4. kwietnia 1931, uczestnicy przemierzyli Azję i Chiny w środku rewolucji, aż dotarli do Pekinu 12. lutego 1932. Ponad 12.000 kilometrów z takimi przeszkodami, że czasami zmuszały ekspedycję do częściowego demontażu gąsienic aby móc przemierzać pasma górskie i najpotężniejsze rzeki. Firma przypieczętowała marzenie André Citroëna wspaniałymi zdjęciami jego pojazdów gąsienicowych „na końcu świata” (a właściwie na jego dachu), wspinających się po ścieżkach Himalajów.

Wyprawa, po różnych perypetiach w fazie przygotowawczej, została podzielona na dwie grupy: grupę „chińską” dowodzoną przez Victora Pointa, która dotarła do Pekinu koleją transsyberyjską, oraz grupę „pamirską”, która wyjechała z Bejrutu na czele z Georgesem-Marie Haardtem i Louisem Audouin-Dubreuilem w drodze w Himalaje. Był z nimi Teilhard de Chardin, słynny jezuicki geolog-paleontolog, Hackin, specjalista od starożytności Dalekiego Wschodu, Reymond i Williams, przyrodnicy, Lefevre, dziennikarz, malarz Iacovleff, Maynard-Owen Williams z National Geographic Society i grupa filmowców, a także lekarze, telegrafiści i osiemnastu mechaników wybranych spośród pracowników Citroën Tracked Atelier w Courbevoie.

Grupa „Chiny” napotkała trudności techniczne, z burzami piaskowymi na pustyni Gobi i problemami związanymi z wojną domową w kraju. Nawet grupa prowadzona przez Haardta, nie mogąc przejść przez Afganistan, który był w stanie wojny, przeszła Himalaje pokonując 372 kilometry w 26 dni i pokonując szczyty o wysokości ponad czterech tysięcy metrów w niesamowitych warunkach. Dwie zjednoczone grupy następnie pokonały Gobi zimą i wjechały do ​​Pekinu 12. lutego 1932 roku.

W Żółtej Wyprawie brały udział dwa typy pojazdów gąsienicowych. Pochodna Citroëna C6F – przeznaczona dla grupy „Chiny” – miała dwa zbiorniki paliwa po 200 litrów każdy, dwie instalacje elektryczne, specjalną chłodnicę i ośmiołopatkowy wentylator. Masa z ładunkiem wynosiła 4 tony z przyczepą. Nadwozie aluminiowe, dach brezentowy i prędkość 45km/h.

Drugi samochód, używany przez grupę „Pamir”, wywodził się z Citroëna C4F, możliwy do całkowitego demontażu i ponownego montażu w razie potrzeby, był wyposażony w żeliwny, rzędowy czterocylindrowy blok silnika z zaworami bocznymi, świetny i wydajny w pracy w warunkach rozrzedzonego powietrza na dużych wysokościach. W obu przypadkach napęd stanowiły elastyczne gąsienice i czterobiegowa skrzynia biegów z reduktorem i blokadą mechanizmu różnicowego. Silnik pierwszego miał pojemność 2.442 cm³, moc maksymalną 40 KM i 6 cylindrów. Silnik drugiego z pojemności skokowej 1.628 cm³ generował 30 KM.

Jedynym pojazdem, który przetrwał do dziś, jest Scarabée d’or (typ P17, C4F) grupy „Pamir”: po powrocie do Paryża był wystawiany na wystawie Citroëna na Place de l’Europe, następnie w Les Invalides i wreszcie w Automobile Museum of Sarthe, na 24-godzinnym torze Le Mans. Replikę można znaleźć w Konserwatorium Citroëna.

Żółta Wyprawa była prawdziwym dowodem zamiłowania do wyzwań i odwagi, która wyróżnia markę Citroën od ponad stu lat, a także podkreślała niezawodność i solidność używanych pojazdów, nawet w niespotykanych dotąd warunkach pogodowych.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: AzjaC4C6CitroenGolden ScarabhistoriaZłoty Skarabeusz
Udostepnij35Tweet22Udostepnij6
Poprzedni

Nowa Dacia Jogger 1.0 100 KM LPG kontra Skoda Octavia 1.6 TDi – dla dużej rodziny

Następny

Dacia: ile kosztują najdroższe wersje modeli Sandero, Duster i Jogger? Jaki samochód wyceniono powyżej 100.000 zł!

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Dacia: ile kosztują najdroższe wersje modeli Sandero, Duster i Jogger? Jaki samochód wyceniono powyżej 100.000 zł!

Nowy FIAT Topolino 2023 nadjeżdża

Peugeot 107 – używany i bardzo tani samochód do miasta

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • adamK - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Kasia - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Dawid - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Kolo - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Mariusz - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Radek - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Anonimowo - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Pracuje w salonie - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • adam - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Anonimowo - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii
  • BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 26/2022
  • Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Kulisy wdrożenia Zity przez Mobilize i Mobilize Share usług carsharingowych
  • Nowy serwis samochodów ciężarowych Nijhof-Wassink w Tarnowie Podgórnym
  • XII Zlot Sudeckiego Klubu Citroën 2022 – relacja. Tak bawili się miłośnicy francuskiej marki samochodów
  • Renault 5 Diamant. Różowy koncept, który będzie przeznaczony na sprzedaż
  • Salon Renault istniał w Warszawie w 1908 r.
  • Fiat 500e najlepiej sprzedającym się autem elektrycznym w Niemczech i we Włoszech


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.